آرش عزیزی: نخست‌وزیر کانادا، استفن هارپر، می‌گوید ۲ میلیون دلاری که دولتش به گروهی خیریه برای کمک انسان‌دوستانه به مردم سوریه اعطا کرده است به دست آن‌ها خواهد رسید. هارپر می‌گوید علیرغم نگرانی‌هایی که در مورد سابقه‌ی کم گروه دریافت‌کننده‌ی کمک ابراز شده است، این گروه «ارتباطات مناسب» برای رساندن کمک به اشخاص نیازمند را دارا است.

کمک ۲ میلیون دلاری دولت کانادا قرار است به گروهی به نام «امداد کانادا به سوریه» (Canadian relief for Syria) برسد که در ماه آوریل همین امسال تشکیل رسمی شده است و هنوز عنوان رسمی خیریه را از نهادهای دولتی دریافت نکرده است. جان برد، وزیر امور خارجه، آخر هفته‌ی گذشته هنگام بازدید از یکی از اردوگاه‌های پناهندگان واقع در مرز اردن و سوریه این کمک را اعلام کرد.

لوگوی سازمان امداد کانادا به سوریه

برد در ضمن اعلام کرد دولتش ۶/۵ میلیون دلار به دولت اردن می‌دهد تا در کار جذب پناهندگانی که از خشونت موجود در انقلاب سوریه می‌گریزند موفق شود. این مبالغ علاوه بر ۸/۵ میلیون دلاری است که کانادا پیش از این به کمک دسته‌جمعی جهانی به سوریه اعطا کرده بود.

دوشنبه‌ی این هفته از هارپر پرسیدند چرا دولت گروهی با تجربه‌ی محدود و بدون عنوان رسمی «خیریه» را انتخاب کرده است و نه گروه‌های باتجربه‌تری مثل صلیب سرخ را.

هارپر در سخنان خود گفت: «به من گفته‌اند که مقامات (کانادا) با دقت کافی تمام سازمان هایی که ما بهشان پول داده‌ایم انتخاب کرده‌اند.» نخست‌وزیر افزود: «مقامات ما با دقت در مورد این گروه‌ها تحقیق می‌کنند تا مطمئن  شوند آن‌ها مطابق با نیازهای دولت کانادا هستند.»

یکی از اعضای هیئت مدیره گروه، ممتاز الموسی، در گفتگو با سی بی سی تاکید کرد این گروه هنگام کمک به افراد پیشینه سیاسی یا قومی‌شان را در نظر نمی‌گیرد.

الموسی گفت: «باور ما به همگانی بودن است، به بی‌طرف بودن و این‌ها اصول حاکم بر کار ما است.»

او تاکید کرد سازمان خیریه‌ی متبوعش اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۱ به دست گروهی از مهندس‌ها، پزشک‌ها و افرادی با پیشینه‌ی مدیریتی بنیان گذاشته شده و با خیریه‌ای در پاریس ارتباط دارد که کارش رساندن کمک پزشکی است.

دیپاک اوبرای، دبیر پارلمانیِ برد، گفت آن سازمان خیریه‌ی پاریسی را خود دولت فرانسه به دولت کانادا معرفی کرد و این یکی «امداد کانادا به سوریه» را معرفی کرده است. اوبرای در ضمن تاکید کرد هنوز پولی به این گروه داده نشده و دولت تنها پس از مطالعه‌ی دقیق پیشنهادهای مشخص، پول را واریز می‌کند.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا در کمپ پناهندگان سوری در زعتری

برد در آخر هفته در مصاحبه‌های متعدد گفت کانادا تا به حال کمک‌های غیرتسلیحاتی بسیاری به اپوزیسیون ضد اسد داده است. این کار بیشتر از طریق حمایت مالی از «شورای ملی سوریه»، سازمان اصلی مخالف اسد، انجام شده است. وزیر امور خارجه گفت با نمایندگان این گروه در اتاوا دیدار کرده است.

باسل الشیخ السلیمان،  از فعالان سازمان جوانان ان دی پی که در ضمن از فعالان اصلی مخالف بشار اسد در تورنتو بوده است، در گفتگو با شهروند می‌گوید هویت این افرادی که بارها با برد دیدار کرده‌اند مشخص نیست. باسل می‌گوید بسیاری از فعالان اپوزیسیون سوریه به آن‌ها اعتمادی ندارند.

«امداد کانادا به سوریه» در روند دریافت عنوان رسمی «خیریه» از نهادهای دولتی کانادا است.

باسل الشیخ السلیمان می‌گوید چیزهای زیادی در مورد «امداد کانادا به سوریه»‌ هست که روشن نیست. او می‌گوید از دولت هارپر «یا هر دولتی» به خاطر کمک به مردم سوریه متشکر است اما وزیر امور خارجه باید بیشتر در مورد سابقه‌ی کسانی که با آن‌ها دیدار می‌کند تحقیق کند. باسل می‌گوید: «این ها که با برد دیدار کردند نماینده اپوزیسیون سوریه نیستند.»

باسل می‌گوید «امداد کانادا به سوریه» جلسات متعددی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی در شهرهای اتاوا، تورنتو و ویندزر برگزار کرده است، اما رسیدهای مالیاتی به اهداکنندگان نداده. (واقعیتی که با توجه به عدم داشتن عنوان رسمی «خیریه» طبیعی است.)‌

باسل تاکید می‌کند که او قصد ندارد اتهامی به این گروه بزند یا آن‌را زیر سئوال ببرد اما عدم شفافیت و روشن بودن امور باعث شده هیچ کس «تمام واقعیت» را نداند.