مایکل پترو ـ مکلینز

یک سازمان آموزشی مذهبی ایرانی تحت نظارت رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، تلاش دارد که مدرسه ای در مونترال باز کند. این امر ناقض مقررات کانادا درخصوص اقداماتی ست که ایران می تواند در کانادا انجام دهد و همچنین مایه ی نگرانی ایرانیان مهاجری شده که از رشد نفوذ ایران در اینجا هراس دارند.

سازمان رستگاران شبکه ای از مدارس خصوصی را در سراسر ایران دایر کرده است. لیست شش مدرسه ی بین المللی از جمله یکی در مونترال در تارنمای این سازمان قرار دارد.

مدرسه ی مونترال هنوز باز نشده، و هنوز معلوم نیست چه قدم هایی برای این هدف برداشته شده است. در تاریخ ۵ آگوست، در تارنمای رستگاران آمده است که تمایل دارند تا اول سپتامبر مدرسه را باز کنند.

منبعی که از سوی مک لینز در ایران پرس وجو می کند گفت که بودجه ای برای مدرسه ی مونترال اختصاص داده شده است.

سایت رستگاران

 

آخر هفته ی گذشته، مدیر مدرسه ی رستگاران، حجت الاسلام مشکات، در مونترال بود. کامبیز شیخ حسنی، کاردار سفارت ایران در اتاوا و حمید محمدی مشاور فرهنگی سفارت هر دو برای ملاقات با او به مونترال سفر کردند.

کانادا به صراحت ایران را از افتتاح مراکز فرهنگی در خارج از اتاوا منع کرده است. با این حال، ایران به طور معمول این دستور را نادیده می گیرد، و کانادا هم در اجرای این دستور ضعیف عمل می کند.

ایران حداقل یک سازمان این چنینی در تورنتو ایجاد کرده است و روی نفوذ بر گروه های دانشجویی و زیر نظر گرفتن مخالفان جمهوری اسلامی، و ایجاد رابطه  با ایرانیان موافق جمهوری اسلامی در کانادا کار می کند.

 

ایرانیانی که در کانادا علنا مخالفتشان را با جمهوری اسلامی اعلام کرده اند، با این خطر مواجهند که فعالیت های ضد رژیم شان به تهران گزارش شود و از این طریق خانواده هایشان در ایران در معرض خطر قرار گیرند و آنها مجبور به بازگشت شوند.

 

پاییز گذشته، انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون که توسط پسر حمید محمدی ـ احسان ـ اداره می شود، میزگردی با عنوان: “افغانستان، ایران، عراق: نظام های جدید حکومتی، فرصتها و چالشها” برگزار کرد که شیخ حسنی کاردار سفارت ایران یکی از سخنرانان آن بود.

معترضان با نمایش پوسترهایی حاوی عکس های زندانیان، شکنجه و کشته شدگان توسط رژیم جمهوری اسلامی، کنفرانس را به هم زدند.

معترضان، از جمله علی طباطبایی، داماد مصطفی تاجزاده، اصلاح طلب زندانی، می گوید مقامات امنیتی ایران بعدا به خانه خانواده همسرش در تهران مراجعه کرده اند تا احضاریه دادگاه را به آنها بدهند. او معتقد است که این دو رویداد به یکدیگر مرتبط هستند.

اما فقط مخالفان سابق رژیم مرگبار تهران نیستند که توجه سفارت ایران را جلب کرده اند. تابستان امسال سفارت سازماندهی و تامین مالی یک کنفرانس علمی را در کورن وال به عهده گرفته بود که با گزارش شدن آن، برگزاری کنفرانس به تعویق افتاد.

برای شرکت در کنفرانس هایی هم که در ایران برگزار می شود، تمام هزینه های سفر به ایرانیان خارج کشور پرداخت شده است.

 

* این مقاله با عنوان Iran seeks to open religious school in Montreal به قلم Michael Petrou در مجله Macleans در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۲ منتشر و توسط شهروند ترجمه شده است.

 http://www2.macleans.ca/2012/08/16/iran-seeks-to-open-religious-school-in-montreal/#more-284159