شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۲۴ آگوست ۲۰۱۲ در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک، جشن چهارمین سال تأسیس انتشارات زاگرس با معرفی چهار کتاب برگزار شد.

“جای پای یادها” مجموعه شعر اشرف گلپایگانی، “روزهای آفتابی” مجموعه داستان کوتاه محمود صفریان، “شب رازی دارد عریان” مجموعه داستان کوتاه فریبرز شیرزادی و مجموعه شعر عیدی نعمتی با عنوان “صمیمیت های غارت شده”کتاب هایی بودند که در این نشست معرفی شدند.

خانم ناهید گرداننده جلسه ضمن خوشامد و معرفی کتاب ها از دکتر عزت مصلی نژاد، مدیر انتشارات زاگرس دعوت کرد که با جمع سخن بگوید.

عزت مصلی نژاد مدیر نشر زاگرس

دکتر مصلی نژاد با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۲ متوجه کمبودی در حوزه ی نشر کتاب های فارسی در تورنتو شده، گفت: دوستانی بودند که کتاب هایی ارزنده داشتند و ناشر پیدا نمی کردند، و خودم هم کتاب هایی برای چاپ داشتم و وقتی برای کتاب “انقلاب خمینی و انقلاب حسینی” ناشر پیدا نکردم، مجبور شدم ناشر شوم.

عزت مصلی نژاد از کمک دوستانش در پاگیری انتشارات زاگرس یاد کرد و به خانم شهلا پزشکزاد، خانم ناهید و آقای محمود اشاره کرد که در زمینه ویراستاری و گرافیک و صفحه بندی و دیگر مسائل مربوط به نشر یاریگر زاگرس هستند. مدیر نشر زاگرس به دیگرانی که در این راه از او حمایت و پشتیبانی کردند از جمله آقای وکیلی اشاره کرد و گفت، بدون این حمایت ها ما امروز در اینجا نبودیم.

مصلی نژاد هفت عنوان کتاب منتشر شده توسط نشر زاگرس را نام برد:

انقلاب خمینی و انقلاب حسینی (عزت مصلی نژاد)، جای پای یادها (اشرف گلپایگانی)، تاریخ زن ستیزی (ترجمه منیره محمدی)، روزهای آفتابی (محمود صفریان)، شب رازی دارد عریان (فریبرز شیرزادی)، Religions and the Cruel Return of Gods (عزت مصلی نژاد) و “هست توفان”  کتاب شعری وطن پرستانه.

مصلی نژاد در پایان سخنانش خطاب به حاضران گفت: ادامه حیات نشر زاگرس به شما بستگی دارد و اینکه آیا می خواهید این انتشارات پابرجا بماند یا نه؟

بالا از راست: وداد پایا (ناهید)، حجت گلپایگانی، محمود صفریان
فریبرز شیرزادی، مهدی رودسری، عیدی نعمتی

او افزود: پاشنه آشیل نظام های مبتنی بر جباریت کتاب است. کتابخانه نگهبان فرهنگ بشری هست. مطبوعات، پرواز اندیشه است، گسترش و برخورد اندیشه ها است. این کاری ست که وظیفه ی  یک انتشاراتی ست. کار ما این است کتاب هایی که دیگران منتشر نمی کنند، منتشر کنیم چه به زبان فارسی، چه انگلیسی، و چه فرانسه. اما تا حالا ما شش، هفت هزار دلار بدهی داریم و اگر این طور باشد ما نمی توانیم ادامه دهیم.

مدیر نشر زاگرس ادامه داد: موضوع سر کمک مالی نیست، راهش این است که کتاب بخوانیم و بخریم و کتابخوانی را ترویج کنیم تا انتشاراتی بتواند به این طریق پا برجا بماند.

مصلی نژاد تأکید کرد: چیزی که در کشورهایی مثل کانادا پیش آمده، مجانی خواندن است. باید این مجانی خواندن را بگذاریم کنار و اگر دوست داریم نشریه ای را بخوانیم چه اشکال دارد که آن را حمایت کنیم تا بتواند رشد پیدا کند. امروزه در ایران ده ها روزنامه نگار در بند است، ببینید جمهوری اسلامی از کجا می ترسد. بنابراین باید روزنامه و انتشارات خارج کشور را حمایت کرد.

در ادامه ی جلسه حجت گلپایگانی مجموعه شعر خواهرش اشرف گلپایگانی را با نام “جای پای یادها” معرفی کرد.

شاعر کتاب، ساکن آلمان است و به همین دلیل برادرش در تورنتو امر معرفی کتاب را برعهده گرفته بود. او در آغاز یادداشت کوتاه شاعر مبنی بر سپاس از دست اندرکاران نشر زاگرس را خواند و سپس چند شعر از کتاب را انتخاب کرد و خواند. (شهروند قبلا شعرهای خانم اشرف گلپایگانی را منتشر کرده است)

در ادامه، دکتر محمود صفریان، نویسنده ی مجموعه داستان کوتاه “روزهای آفتابی”، برای معرفی کتابش پشت میکروفن آمد.

محمود صفریان، با نام عباس صحرائی داستان نویسی را آغاز کرد و با اینکه دکتر داروساز است ولی عشق به ادبیات دلمشغولی اول اوست. او سردبیری ماهنامه ی “گذرگاه” را به عهده دارد.  او نیز از دست اندرکاران نشر زاگرس، بویژه دکتر عزت مصلی نژاد، سپاسگزاری کرد و گفت:” این هفده داستان هرکدام گوشه ای از زندگی مردم کشورمان را می نمایاند، دردها را مشخص می کند، سوژه ها و مطالب هرکدام با هم متفاوت است.”

صفریان برای خواندن نمونه ای از “روزهای آفتابی” شروع دو داستان “غنچه” و “پیوک” را برای حاضران خواند.

ادامه ی مراسم خواندن قصه ی کوتاهی از “شب رازی دارد عریان” توسط فریبرز شیرزادی و شعرخوانی عیدی نعمتی از کتابش “صمیمیت های غارت شده” بود.

این دو کتاب قبلا نیز در کانون کتاب تورنتو با حضور نویسندگانش معرفی شده بود و شهروند هم گزارش آن را منتشر کرده است.

در این مراسم مهدی رودسری شعر خوانی کرد و با سه تار نواخت و خواند.

در میان حاضران حضور دو نویسنده و استاد گرامی، دکتر محمدرضا باطنی و استاد پناهی سمنانی عنوان شد که با تشویق حاضران همراه بود.

پایان بخش جشن تولد چهار سالگی زاگرس پذیرایی مفصلی بود در کنار فروش و امضای کتاب های نشر زاگرس.