شهروند- آرش عزیزی: حدود یک سال از زمانی که دولت کانادا، خط تلفن ویژه‌ای برای گزارش تقلب در مهاجرت به راه انداخت می‌گذرد. در این مدت دولت این قدر گزارش تقلب دریافت کرده که حالا دارد دست به عملِ بی‌سابقه‌ی تلاش برای لغو شهروندی افراد می‌زند، عملی که به این راحتی ها ممکن نخواهد بود و چند سالی طول می‌کشد.

وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا نام ۱۱ هزار نفر از ۱۰۰ کشور را به جرم تقلب برای دریافت شهروندی یا دریافت اقامت دائم به فهرست سیاه برده است، اما در این میان ۳۱۰۰ نفر،‌ بیش‌تر از دولت های اطراف خلیج فارس، هستند که مشخصا مورد هدف برای لغو شهروندی قرار گرفته‌اند. این‌ها کسانی هستند که در مورد سال‌های اقامت خود در کشور دروغ گفته بودند و حداقل زمان اقامت در کانادا برای درخواست شهروندی (سه سال) را نداشته‌اند. آن‌ها به «مقیم دائم» کاهش داده شدند و باید دوباره اقدام کنند.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی

جیسون کنی،‌ وزیر مهاجرت، ضمن اعلام این‌که دولتش می‌خواهد جلوی متقلبین را بگیرد تاکید کرد هنوز کسی شهروندی خود را از دست نداده و این روند می‌تواند چند سالی بکشد.

کنی در ضمن اشاره کرد با توجه به این‌که در سال گذشته، ۲۲۳۰۴۰ نفر برای شهروندی کانادا اقدام کردند، ۳۱۰۰ متقلب احتمالی درصد خیلی کوچکی از کل را شامل می‌شود.

حدود ۵۰۰۰ مقیم دائم کانادا نیز علامت خورده‌اند که بیرون کانادا هستند و یا هرگز در این‌جا زندگی نکرده‌اند. تا به حال بیش از ۶۰۰ نفر از این مقیم دائم‌ها لغو شده‌اند و جلوی ورودشان به کشور گرفته شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که متهمان برای «تقلب»، یعنی نشان دادن غیرواقعی سال‌های اقامت در کانادا،‌ مشاوران مهاجرتی با قیمت‌هایی حول و حوش ۲۵ هزار دلار برای خانواده‌های پنج‌نفره، استخدام می‌کردند تا مدارک اقامت‌شان از قبیل پرداخت صورتحساب برق و گاز، برگشت‌های مالیاتی و … را جعل کند.

کنی گفت دولتش به این فکر است که متمم دیگری به «قانون شهروندی» اضافه کند و مشاوران مهاجرتی را که به مقیم‌های دائم یاری می‌دهند موظف کند عضو نهادِ تنظیم‌کننده‌ای باشند که دولت چندی پیش بنیان نهاد («شورای تنظیم‌کننده‌ی مشاورین مهاجرت کانادا».) این نهاد بنیان گذشته شد تا جای انجمن صنفی که خود مشاوران پیش از این داشتند بگیرد.