اگر چه هنوز تورنتو از لحاظ زندگی و بیزینس در زمره امن ترین شهرهای آمریکای شمالی به شمار می آید، ولی سال ۲۰۱۲ نقطه عطفی برای همه دست اندرکاران ایمنی و امنیتی انتاریو بود تا به این نکته مهم توجه کنند که اگر هنوز می خواهند در زمره بهترین های جهان باشند بایستی هم تلاش بیشتری کنند و هم به آگاه سازی مردم بپردازند تا همه متوجه این مطلب باشند که ممکن است هدف دزدان و کلاهبرداران حرفه ای قرار گیرند و هر کسی بداند که از فرض کردن این مطلب که همه چیز خوب است و هیچ اتفاقی نمی افتد بپرهیزد.  متخصصان ایمنی بر این نظر هستند که استفاده از روش های آسان و امتحان شده همیشه برای تبهکاران در انتخاب اول بوده است، لذا بایستی برای همه موارد خود را آماده کرد. شاهد این مدعا مواردی است که توسط پلیس تورنتو گزارش شده است.

در ماه آگوست ۲۰۱۲ شهر تورنتو شاهد چند فقره دزدی بود که دزدان حرفه ای نوع و روشی را برگزیده بودند که بسیار ساده بود از این رو پلیس به نوعی غافلگیرانه در شناسایی آنان دچار مشکل شد. داستان از این قرار بود که دزدان با شناسایی چند گالری نقاشی که حاوی چندین فقره تابلو گران قیمت بودند ابتدا و به طور همزمان چند اتومبیل را دزدیده و تمامی موارد ایمنی از قبیل دوربین های مدار بسته و زنگ های خطر را با استفاده از مدار الکترو مغناطیس از کار انداخته و سپس با استفاده از ماسک خود را به گالری نزدیک کرده و اقدام به شکستن شیشه نموده و بعد تابلوها را خارج نمودند.

ارزش این تابلوها حدود ۴۰۰ هزار دلار بود در چندین ماه گذشته و در اواخر سال ۲۰۱۱ نیز موارد مشابهی در چند گالری نقاشی دیگر باز هم در تورنتو اتفاق افتاده بود که دو فقره آن ۷۳ و ۵۰ هزار دلارخسارت وارد آمده بود. پلیس هنوز پاسخ قانع کننده ای ارائه نکرده ولی همه این موارد را نشأت گرفته از یک باند سرقت حرفه ای می داند و توصیه کرده که دوربین ها و موارد ایمنی بایستی به مرکز پلیس وصل باشد تا سرعت عمل را از دزدان سلب کرد.

کیف زنی و جیب بری همراه با زور بسیار ازدیاد یافته است و پلیس از همه خواسته است تا به موارد ایمنی توجه نمایند تا طعمه دزدان نشوند و از صدمات جانی احتمالی هم برحذر باشند.

برای حفاظت از خود دو نکته مهم را در نظر داشته باشید یکی “ریسک مکانی” است و دیگری “ریسک زمانی” به این معنی که با قرار ندادن خود در لحظه و مکان مناسب کار را برای دزدان و تبهکاران سخت کنید. اگر قصد خارج شدن از منزل یا محیط کار را دارید و می خواهید به محلی بروید که تا به حال به آنجا نرفتید حتما قبل از عزیمت از نقشه و حتی راهنما استفاده کنید از همکاران و نزدیکان سئوال کنید که بهترین و امن ترین راه تا رسیدن به مقصد کدام است. اگر قصد استفاده از مترو و اتوبوس را دارید ساعات رسیدن وسایل نقلیه عمومی را از قبل بدانید تا در ایستگاه بی مورد منتظر نمانید که طعمه دزدان شوید حتی المقدور مخصوصا در شب از انداختن دستبند، گردنبند و ساعت گرانبها خودداری کنید حتی اگر از زینت الات بدلی استفاده می کنید بدانید که ممکن است هدف دزدان قرار گیرید چون این شما هستید که می دانید که اموال مشابه لوکسی که استفاده می کنید گران قیمت و ارزشمند نیستند ولی سارقان نمی دانند. همیشه آماده باشید فرض اینکه همه جا امن است درست نیست اگر شخص غریبه ای حتی با ظاهری بسیار آراسته به شما نزدیک شد تا سئوالی بکند آماده  و به اطراف و اکناف خود مسلط  باشید.

در خارج منزل در زمان ورزش یا راهپیمایی یا به هر دلیلی که برایش از منزل یا محیط کار خارج شدید از شنیدن موسیقی یا رادیو جدا خودداری کنید بسیار دیده شده است که قربانیان دزدی در حال استفاده از گوشی برای شنیدن موردی بودند که حواس ایشان را از اطراف و اکناف دور کرده است. تصور بفرمایید که هر کسی با هر سرعت و مهارتی که داشته باشد و بخواهد به شما با قصد بدی نزدیک شود در آخرین لحظه و با استفاده از حواس ۵ گانه هر کسی قادر است تا حدی خودش را برای مواجهه با خطر آماده کند حال اگر این حواس که مهمترین آنها در لحظه مربوطه قدرت شنوایی است از هر کدام از ما سلب شود دیگر همان مقدار کم امکان مقابله با خطر را هم از دست می دهیم. پس در ورزش یا راهپیمایی یا در زمان برگشت به منزل به جای شنیدن چیزهای دیگر از صدای طبیعت بهره مند شوید.

اگر برای گرفتن پول به بانک مراجعه میکنید یا برای خرید جواهرات و طلاجات به مراکز خرید می روید فرض نکنید که وسایل و تجهیزات ایمنی بانک یا مرکز خرید می تواند شما را از حمله دزدان در امان داشته باشد . اولا به اندازه مورد نیاز پول نقد حمل کنید در ثانی اشیاء قیمتی را بعد از خرید در کیف خود قرار ندهید و آنرا در جیب شلوار قرار دهید از فروشنده بخواهید که گوش به زنگ باشد تا شما به وسیله نقلیه خود برسید تلفن همراه خود را همیشه در دسترس تا در صورت لزوم امکان برقراری با پلیس و مراکز امدادی را داشته باشید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها

farsadi@insurefar.com