آخرین یکشنبه ماه سپتامبر میلادی، هر ساله “روز جهانی قلب” نام دارد؛ قلبی که منشا زندگی و تپش های آن گرامی است.

بیماری های قلبی- عروقی یکی از بیماری‌های شایع در تمام دنیاست و سالانه ۲/۱۷ میلیون نفر را به کام مرگ می‌‌کشاند که ۲/۷ میلیون نفر به علت بیماری ایسمیک قلبی (بیماری ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب) و ۵/۵ میلیون نفر به علت حوادث عروق مغزی و ۳/۳ میلیون نفر به دلیل فشار خون بالا فوت می‌کنند. در کشور ایران نیز ۳۸ درصد مرگ‌ها و ۲۳ درصد از ناتوانی‌ها به علت همین بیماری‌هاست. این بیماری اولین علت مرگ و میر در کشور‌های پیشرفته است و در کشورهای در حال توسعه به سرعت رو به گسترش است.

در سال ۱۹۱۰، ۱۰ درصد مرگ و میرها در دنیا به علت بیماری‌های قلبی ـ عروقی بوده است، اما این وضعیت در سال ۲۰۰۰ به ۵۰ درصد رسید و پیش‌بینی می شود این آمار در سال ۲۰۲۰ به ۷۵ درصد مرگ و میرهای شایع در جهان برسد.

فدراسیون جهانی قلب، شعار «One World, One Home, One Heart» را به مناسبت روز جهانی قلب در سال ۲۰۱۱ برگزید. روز جهانی قلب فرصتی برای حساس‌سازی جامعه و زمینه سازی برای اصلاح شیوه‌های نامناسب است و مردم را تشویق می‌کند تا درباره عادات خوب زندگی که منجر به زندگی طولانی‌تر و قلب سالم‌تر می‌شود، فکر کنند.

نگاهی به آمار می گوید رده نخست علل عمده مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ متعلق به بیماری های قلبی ایسکامیک (Ischaemic Heart Disease) می باشد. در سال ۲۰۱۲ بسیاری از افراد بر اثر این بیماری فوت کردند. عوامل مختلفی از قبیل سن، عادات غذایی، دیابت، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و شیوه زندگی بی تحرک در میان جنبه های دیگر از علل عمده این بیماری است. همانطور که می دانید بیماری های قلبی، یکی از موارد تحت پوشش بیمه بیماری های سخت می باشد. بیمه بیماری های سخت، دارای پوشش های متفاوت بیماری و متناسب با توان مردم است و ضمن معافیت مالیاتی می تواند به اشکال گوناگون ارائه شود. برای مثال یکی از حالت های بیمه بیماری های سخت تمدید آن تا سن ۱۰۰ سالگی است، یعنی بدون باطل شدن در طول قرارداد قابل تمدید است. در نمونه های دیگری نظیر سن حداکثر ۶۵ سالگی و ۷۵ سالگی ضمن گارانتی بودن نرخ بیمه نامه و باطل نشدن آن قابلیت تمدید تا سن ۶۵ سالگی و یا ۷۵ سالگی وجود دارد و می توان بیمه نامه را پس از انعقاد قرارداد تبدیل کرد و نیز در نمونه دیگری از بیمه نامه، فرد بیمه شده قادر خواهد بود با پرداخت تا سن ۶۵ سالگی از پوشش بیمه نامه تا سن ۷۵ سالگی استفاده کند و در طراحی دیگری ضمن پرداخت تا سن ۶۵ سالگی می توان تمام پول های پرداختی در طول قرارداد را در صورت عدم بیماری و مطالبه از طرف شرکت بیمه دریافت کرد. بیمه بیماری های سخت در صورت وقوع بیماری با پرداخت مبلغ قرارداد به صورت یک جا می تواند مشکلات مالی دوران درمان ما را به راحتی از میان بردارد.

و نکته قابل توجه آخر: آیا می دانستید اگر همین حالا و نه بعدا سیگار را ترک کنید یک سال طول می کشد تا خطر حمله ی قلبی تقریبا و نه کاملا به حالت یک انسان غیر سیگاری برسد؟ اگر سیگار را کنار بگذارید ۱۵ سال طول می کشد تا خطر انسداد شریان ها به حالت یک انسان غیرسیگاری برسد؟ نمی دانستید؟ اما حالا می دانید اگر همین حالا ترک کنید شاید امیدی باشد.

منابع:

www.altiusdirectory.com

www.tebyan.net

www .salemzi.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime