تغذیه و بهداشت خانواده

پژوهشگران دانشگاهی در کره جنوبی ماده ای را در ذرت ارغوانی (Purple) که در کشورهای پرو و شیلی کشت و برداشت می شود شناسایی کرده اند که بهترین داروی بیماری مخصوص کلیه ها در بیماران مبتلا به بیماری قند

(DN) است.

ذرت ارغوانی

 متاسفانه اگر بیمار دیابتی به علل مختلف به این ناهنجاری کلیوی دچار شود خطرات زیادی جانش را تهدید می کند و درمان آن در حال حاضر پیچیده می باشد. این ماده که به PCA یا آنتو سیانین ذرت ارغوانی نام گرفته در حقیقت آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در اثر فعل و انفعالات مختلف از صدمه بافت داخلی کلیه ها که در حقیقت صافی خون بدن را به عهده دارند و مواد زائد و زیان بخش بدن را به صورت ادرار دفع می کنند، جلوگیری می کند. این خبر پزشکی اهمیت خاصی دارد، زیرا اگر بشود به وسیله ترکیبات غذایی طبیعی مانند نوعی ذرت از بروز عوارض خطرناک کلیوی در بیماران مبتلا به بیماری قند جلوگیری نمود هر ساله می توان جان صدها هزار نفر را در دنیا نجات داد. این خود یکی دیگر از زیبائی ها و شگفتی های طبیعت اطراف ما است که در دل خود درمان بسیاری از دردهای غیرقابل درمان را پنهان نموده است.

ویتامین هایی که از بروز بیماری الزایمر جلوگیری می کنند

به طور کلی آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری و کنترل حرکت بیماری آلزایمر دارند. گروهی از دانشمندان آلمانی پس از بررسی همه جانبه در این مورد بخصوص ثابت کرده اند که ویتامین C و بتاکاروتن (فرم اولیه ویتامین A) در کنار همدیگر می توانند با قدرتی مضاعف از بروز این بیماری خسته کننده جلوگیری کنند. در این بررسی تعداد ۷۴ نفر بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر و ۱۵۸ نفر از افراد سالم ۶۵ تا ۹۰ ساله شرکت کرده بودند. پس از تجزیه و تحلیل یافته ها و در نظر گرفتن عملکرد انواع ویتامین ها و املاح مشخص شده که اگر در رژیم غذایی شخصی مقدار لازم و کافی ویتامین C و بتا کاروتن وجود داشته باشد شخص مورد بحث خیلی کمتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شود و آن به علت عملکرد مخصوص این دو ویتامین در کنار همدیگر است که هر کدام به تنهایی چنین قدرتی را نخواهند داشت.

مصرف مرکبات به همراه چای سبز بروز سرطان را کاهش می دهد

ژاپنی ها ۴۲ هزار نفر زن و مرد ۴۰ ـ ۷۹ ساله را به مدت ۷ سال مورد مطالعه و پیگیری قرار دادند و نقش بسیاری از میوه جات و دیگر عادات غذایی مانند مصرف چای را در جلوگیری و درمان سرطان بررسی کردند. نتایج منتشر شده از این گروه تحقیقاتی نشان می دهد افرادی که هر روز مقداری از مرکبات و حداقل یک فنجان چای سبز مصرف می کردند حدود ۱۸ درصد کمتر از آنهایی که فقط مرکبات می خوردند به سرطان دچار شده اند. وقتی به انواع مختلف سرطان توجه شود معلوم می شود که این عادت غذایی سبب کاهش بروز ۳۸ درصد سرطان لوزالمعده و ۳۷ درصد سرطان پروستات می شود که رقمی است بزرگ و با کمتر دارو یا عوامل پیشگیری کننده دیگر می توان به چنین رقمی دست یافت. آنچه که مسلم است نقش آنتی اکسیدان قوی EGCG موجود در چای سبز در کنار آنتی اکسیدان های بسیار قوی موجود در مرکبات مخصوصاً PMF می باشد که اجازه نمی دهد سلول های سرطانی در بدن سرانجام گیرند.

گیلاس داروی موثر بیماری نقرس

افرادی که به بیماری نقرس دچار هستند اگر گیلاس بخورند به حمله و درد ناگهانی اش دچار نخواهند شد. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه بوستون متنشر کرده اند. در این پروژه تحقیقاتی تعداد ۶۳۳ نفر از افرادی که به بیماری نقرس دچار بودند بررسی و به مدت یکسال پیگیری شده اند و اثرات ترکیبات گیلاس را در چند و چون بروز حمله و درد تجزیه و تحلیل نموده اند. در این بررسی معلوم گردیده که افرادی که گیلاس می خوردند ۳۵ درصد کمتر به دردهای نقرس مبتلا شده اند. قبلا گزارش شده بود که گیلاس به علت دارا بودن ترکیبات مخصوص به طور کلی ضد درد بوده و یکی از بهترین مسکن های طبیعی می باشد. در تحقیقات مختلف از گیلاس برای تخفیف و درمان التهاب یا Inflammation بدن استفاده شده و نتایج جالبی به دست آمده است و این بار پژوهشگران از آن برای پیشگیری و درمان دردهای خسته کننده بیماری نقرس استفاده کرده اند. در حال حاضر بیشتر از ۸ میلیون نفر در آمریکا به بیماری نقرس دچار هستند.

رابطه بدخوابی با بیماری های قلب و دیابت در نوجوانان

کم خوابی و بدخوابی رابطه مستقیمی با بسیاری از بیماری های مزمن دارد. اخیراً نتایج دو پروژه تحقیقاتی در مورد بدخوابی و اثرات زیانبار آن بر روی عملکرد انسولین نشان می دهند که یکی از علل مهم بروز بیماری های قلب و عروق و بیماری قند در نوجوانان ـ که قبلاً سابقه نداشته است ـ می باشد. در یکی از این مطالعات تعداد ۲۴۵ نفر از دانش آموزان یک دبیرستان به دقت مورد بررسی قرار گرفته اند و رابطه کم خوابی و بی خوابی آنها در طول هفته با دگرگونی هایی در ترشح و عملکرد انسولین مشخص گردیده. این افراد که در آخر هفته به هر دلیلی راحت تر و بیشتر خوابیده بودند از نظر فعالیت های قلب و عروق و میزان قند خون نشانه های بهتری را آشکار کردند. در بررسی دوم که توسط پژوهشگران کانادایی انجام گرفته و نتایج آن در ژورنال پزشکی CMAJ به چاپ رسیده نشان می دهد که نوجوانانی که عادت به بی خوابی و بدخوابی دارند چاق تر از دیگران بوده و در ضمن به عارضه فشار خون بالا نیز دچار می شوند که خود در بروز و پیشرفت بیماری های قلب و عروق و دیابت نقش دارند. هفت تا ۹ ساعت خوابیدن در شبانه روز لازمه سالم ماندن جوانان بوده در حالی که بی خوابی و کم خوابی در آنها موجب ضرر و زیان های زیادی خواهد بود.

چرا زنان بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر دچار می شوند

طبق آمار موجود دو سوم بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر در آمریکا را زنان تشکیل می دهند. در حال حاضر حدود ۶ میلیون نفر در این کشور به این بیماری دچار هستند و پیش بینی می شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۶ میلیون نفر خواهد رسید. یکی از علل مهم تفاوت میزان بیماری آلزایمر در مردان و زنان ازدیاد سن مخصوصاً در زنان است، زیرا آنها به طور متوسط چند سال بیشتر از مردان عمر می کنند و در اثر بالا رفتن سن امکان بروز بسیاری از بیماری های مزمن مخصوصاً بیماری های فراموشی و آلزایمر نیز افزایش می یابد. البته ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند که در ازدیاد بروز بیماری آلزایمر در زنان نقش دارند مانند هورمون های جنسی و غیره که هنوز شناسایی نشده اند ولی آن چه مسلم است این بیماری جنس مونث را بیشتر مبتلا می سازد، مخصوصاً آنهایی که سن طولانی دارند و به علت بیماری های مزمن مجبور به مصرف داروهای شیمیایی مختلفی هستند که ممکن است در پیری زودرس سلول های مغزی و بروز فراموشی هم نقش داشته باشند.

به دوستان بگویید

ضرر و زیان مصرف الکل به صورتی است که بدون تردید سبب مرگ و میر زودرس شده و یا شخص را معتاد و زمین گیر می کند. پژوهشگران اعلان نموده اند که به هیچ عنوان داروهای شیمیایی و گیاهی را با الکل مصرف نکنید زیرا احتمال از دست دادن جان بالا خواهد بود. الکل به همراه مسکن ها کبد را از کار می اندازد و با بعضی از داروها سبب خونریزی دستگاه گوارش می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com