۱۱اکتبر تا ۱۸ اکتبر ۲۰۱۲

 

ارباب‌سیر اتهام توطئه برای ترور سفیر عربستان با همدستی سپاه قدس را پذیرفت

بی بی سی: منصور ارباب‌سیر، شهروند ایرانی – آمریکایی که متهم شده بود با همدستی اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن توطئه کرده است، این اتهام را پذیرفت.

آقای ارباب سیر امروز چهارشنبه ۲۶ مهر (۱۷ اکتبر) در دادگاه فدرال نیویورک در مقابل قاضی دادگاه قرار گرفت.

قاضی جان کینان، رئیس دادگاه از او پرسید: “آیا این درست است که شما از حدود بهار تا پائیز سال ۲۰۱۱ با همدستانتان که مقامات نظامی ایران بودند، موافقت کردید که ترتیب ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا را بدهید؟”

آقای ارباب سیر به این سئوال پاسخ مثبت داد.

حکم دادگاه در مورد او روز ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) صادر می شود و او ممکن است به تحمل حداکثر ۲۵ سال حبس محکوم شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که آقای ارباب سیر نحیف به نظر می رسید و ریش خاکستری داشت و مأموران او را تحت تدابیر شدید امنیتی و با دستبند به دادگاه آوردند و از آنجا خارج کردند.

به نوشته این خبرگزاری، او در دادگاه لبخند می زد، اما برای به یاد آوردن سن خود دچار مشکل شد و در پاسخ به سئوالی که در این مورد از او شده بود، گفت: “فکر می کنم ۵۸ سال”.

آقای ارباب سیر در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ در فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک بازداشت شد.

چند روز بعد مقامات ارشد قضایی و سیاسی آمریکا اعلام کردند که او از بستگان یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است که سال ها در آمریکا زندگی می کرده و پیش از دستگیری با همدستی اعضای نیروی قدس سپاه در حال توطئه برای ترور عادل عبدالجبیر، سفیر عربستان در آمریکا بوده است.

مقامات ایرانی این اتهامات را قاطعانه تکذیب کردند و گفتند که این ادعاها توطئه ای تازه علیه ایران است.

اما دولت عربستان سعودی به شدت به ایران اعتراض کرد و خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل در مسئله شد.

اتحادیه اروپا و بریتانیا عبدالرضا شهلایی و حامد (مصطفی) عبداللهی، دو تن از فرماندهان سپاه قدس را به اتهام دست داشتن در توطئه برای ترور سفیر عربستان مشمول تحریم قرار دادند و اعلام کردند که دارایی های احتمالی آنها را توقیف می کنند.

دولت آمریکا پیش از آن آقای شهلایی را به عنوان “قائم مقام فرمانده نیروی قدس سپاه” معرفی و به طراحی حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق متهم کرده بود.

 

بازار آزاد ایران: دلار ۳۸۰۰ تومان؛ سکه ۱٫۵ میلیون تومان

رادیو فردا: گزارش های رسیده از ایران حاکی است که قیمت هر سکه طلا رکورد تازه ای برجای گذاشته و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران نیز حدود ۳۸۰۰ تومان شده است.
صاحب یک صرافی در بازار آزاد ارز در چهار راه استانبول تهران که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه – ۲۶ مهرماه- در گفت وگو با خبرنگار رادیو فردا تایید کرد که قیمت دلار برای فروش ۳۸۰۰ تومان است. یک صرافی دیگر در خیابان منوچهری نیز این رقم را بین سه هزار و ۷۵۰ تا ۳۸۰۰ تومان اعلام کرد.

برخی از صرافی ها نیز حاضر نشدند تا قیمت دلار را اعلام کنند و گفتند که قیمت را به طور حضوری اعلام می کنند.

در همین حال، قیمت سکه طلا در ایران که در روزهای اخیر با تلاطم بیشتری روبرو بوده است و نرخ های آن در برخی از سایت ها اعلام می شود، همچنان سیر صعودی دارد.

بر اساس گزارش برخی از سایت های اعلام نرخ طلا در ایران نظیر «لایو‌ دیتا»، بهای هر سکه جدید طلا به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به روز سه شنبه بیش از سه درصد افزایش قیمت نشان می دهد.

این گزارش حاکی است که هر قطعه سکه طرح قدیم به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. نرخ سکه برای تحویل در دی‌ماه امسال، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است که نشان می دهد بازار، افزایش قیمت بیشتری را در ماه های آینده انتظار می کشد.

رشد قیمت ها در بازار آزاد ارز در حالی ادامه دارد که برخوردهای امنیتی با دلالان ارز ادامه دارد، محدودیت های اعلام قیمت ارزهای خارجی و طلا برای سایت های اقتصادی همچنان اعمال می شود و مرکز مبادلات ارزی با اعلام روزانه نرخ ارز سعی دارد نبض بازار را در دست گیرد.

این مرکز که از روز سوم مهرماه و برای تامین ارزی واردکنندگان کالاهای مختلف و همچنین مسافران راه اندازی شده است، روز چهارشنبه قیمت دلار را با دو تومان ارزان تر نسبت به روز پیش از آن، دو هزار و ۵۴۷ تومان اعلام کرد.

ولی نرخ یورو در این مرکز نسبت به روز گذشته ۳۰ تومان گران تر شد و به سه هزار و ۳۳۱ تومان رسید. به نظر می رسد که تصویب تحریم های جدید اتحادیه اروپا در روز سه شنبه، ۲۵ مهرماه، باعث افزایش قیمت یورو در ایران شده است.

سایت «شاخص آنلاین» با اشاره به افزایش قیمت انواع ارزها در مرکز مبادلات ارز گفته است که «جو صعودی بر اتاق ارز غالب شد».

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس به نقل از «یک مسئول شبکه بانکی» گفته است که یکی از بانک ها «در اقدامی عجیب و تامل برانگیز» دست به خرید میلیاردی سکه و ارز از بازار آزاد زده است.

این مقام بانکی که نامش فاش نشده است، افزوده که «مدیر عامل بانک مذکور در بحبوحه التهاب و نوسانات شدید ارزی اقدام به خرید میلیاردی ارز در بازار کرده و‌ این حجم از خرید بی‌تاثیر بر نوسانات قیمتی بازار ارز نبوده است.»

 

تصویب مشوق های مالی تازه به خانواده‎های ایرانی برای افزایش جمعیت

بی بی سی: شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبه ای رای داده که بر مبنای آن برای ترغیب خانواده های ایرانی به بچه دار شدن، مشوق هایی همچون وام، سکه طلا، زمین، مسکن ارزان و تخفیف های مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

صفحه اول روزنامه ابتکار

خبرگزاری فارس سه شنبه ۲۵ مهر (۱۶ اکتبر) گزارش کرده که مصوبه فوق پس از تصویب در جلسات ۱۹ اردیبهشت و ۲ خرداد این شورا، به دستگاه هایی چون مجلس، نهاد ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه، رادیو ـ تلویزیون حکومتی ایران و ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده است.

این در حالی است که سایت خبرآنلاین، حدودا دو هفته پیش مصاحبه ای با علیرضا مرندی نماینده مجلس را منتشر کرده بود که با اشاره به سیاست های تشویقی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش جمعیت، گفته بود که رهبر ایران خواستار تصویب این سیاست ها توسط قوه مقننه و تبدیل آن به “قانون مصوب مجلس” شده است.

به نوشته فارس، دولت “برای فرزند اول والدین زیر ۲۵ سال نیم سکه، فرزند دوم یک سکه، فرزند سوم یک و نیم سکه، فرزند دوم والدین ۲۵ تا ۲۹ سال نیم سکه، فرزند سوم یک سکه، فرزند چهارم یک و نیم سکه، فرزند سوم والدین ۳۰ تا ۳۹ سال نیم سکه و برای فرزند چهارم یک سکه” هدیه خواهد داد.

دو برابر شدن “حق عائله‌مندی” کارمندان و کارگران، “پرداخت پاداش اولاد به صورت ماهانه”، “اعطای مشوق‌های مالیاتی به خانواده متناسب با تغییرات در بُعد خانوار” و “حمایت از طراحی، ساخت و واگذاری مسکن‌های چند نسلی به خانواده‌های گسترده” از دیگر مشوق های پیش بینی شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مطابق این مصوبه، به خانواده هایی که در آنها سن مادر حداکثر ۳۹ سال باشد، “برای فرزندان سوم تا پنجم” وام قرض‌الحسنه ای به مبلغ یکصد میلیون ریال با بازپرداخت ۱۰ ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری پرداخت می شود.

همچنین بر اساس این مصوبه، “خانواده‌های کم درآمد “دارای ۴ فرزند و بیشتر”خواهند توانست به میزان دو برابر سقف وام‌های اعطایی بانک مسکن، وام خرید مسکن با “حداقل سود بانکی” بگیرند و طی مدت ۳۰ سال آن را بازپرداخت کنند. این خانواده ها همچنین در صورت تمایل امکان خواهند داشت تا به جای استفاده از وام مسکن، در شهرستان محل سکونت خود و در مناطقی به جز کلان‌شهرهای کشور، “یک قطعه زمین مسکونی به مساحت ۲۰۰ـ ۱۵۰ مترمربع به شرط ساخت و حداقل ۱۵ سال سکونت در آن” دریافت کنند.

سیاست های جدید حکومت ایران برای افزایش جمعیت، ظاهرا در واکنش به ابراز نگرانی های مکرر آیت الله خامنه ای نسبت به کند شدن رشد جمعیت تدوین شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در جدیدترین اظهار نظر خود در این زمینه، یک هفته پیش سیاست های کنترل جمعیت ایران را “خطا” توصیف کرد و به انتقاد از موافقت خود با این سیاست ها در گذشته پرداخت.

خامنه ای گفت: “یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم.”

آیت الله خامنه ای در مرداد ماه گذشته هم اظهار داشت: “در سیاست تحدید نسل حتما باید تجدیدنظر بشود و همه مسئولان باید این فرهنگ سازی را بکنند در جامعه [تا] از این حالتی که امروز وجود دارد، یک بچه، دو بچه [داشتن]، خارج بکنند کشور را.”

وی تاکید کرد: “همان طور که یک وقتی امام فرمودند، رقم ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون را اول امام گفتند، و درست هم هست، باید برسیم به آن رقم ها.”

رهبر ایران یک سال پیش از آن نیز در در همین ارتباط گفته بود: “من معتقدم که کشور ما با امکاناتى که داریم، می‌تواند ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد. هر اقدام و تدبیرى که می‌خواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از ۱۵۰ میلیون انجام بگیرد.”

جزئیات تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران

بی بی سی: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز ۲۵ مهر بر سر اعمال تحریم‌هایی شدیدتر علیه ایران توافق کرده‌اند؛ این تحریم‌های جدید عمدتا صنعت نفت و گاز ایران و همچنین چند بانک ایرانی را هدف گرفته است و مجید نامجو، وزیر نیروی ایران را نیز شامل می شود.

علاوه بر شخص وزیر نیرو، وزارت نیرو و همچنین وزارت نفت ایران مشمول تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا شده‌اند.

شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران و شعبه‌های آن در سنگاپور و بریتانیا، به اضافه چندین شرکت تابعه دیگر آن نظیر کارون، پتروپارس، حفاری شمال و شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، در فهرست تحریم‌های تازه هستند.

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران هم مشمول تحریم ها قرار گرفته اند.

نام بانک صنعت و معدن، بانک توسعه و تعاون و همچنین تجارت سرمایه بلاروس، وابسته به بانک تجارت هم به فهرست موسسات مورد تحریم اتحادیه اروپا افزوده شده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه دیروز خود گفته بودند: “اتحادیه اروپا موافقت خود را با ممنوعیت تمامی نقل و انتقالات بین بانک‌های ایران و اروپا اعلام می‌کند، مگر آن که این مبادلات دلایل بشردوستانه داشته باشند.”

در این بیانیه همچنین گفته شده بود که “مردم ایران هدف تحریم‌های جدید نیستند.”

اتحادیه اروپا همچنین تحریم‌هایی را که پیشتر علیه چند فرد و نهاد اعمال کرده بود لغو کرده است. دو شرکت حمل و نقل، یک شرکت تجهیزات و الکترونیک و هفت شخصیت حقیقی از تحریم‌های پیشین معاف شده‌اند.

محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و محمودرضاخاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران که به دست داشتن در فساد مالی متهم شده بود، از جمله چهره‌هایی هستند که از دایره تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شده‌اند.

لغو موردی تحریم پیشتر هم با شکایت پنج نفر از اشخاص تحریم‌شده و اعلام فقدان مستندات کافی برای تحریم اتفاق افتاده است.

رهبر ایران گفته است: “مدام می‌گویند که علت فشارها به ایران وادار کردن جمهوری اسلامی به بازگشت به پای میز مذاکره است، اما ما میز مذاکره درباره مسائل گوناگون، از جمله هسته‌ای را چه زمانی ترک کرده بودیم که حالا برگردیم؟”

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص:

جان بیماران به خاطر تحریم‌ها در خطر است

رادیو فردا: فاطمه ‌هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، می‌گوید به خاطر تحریم‌ها تهیه دارو برای بیماران خاص با مشکل مواجه شده است.

گزارش‌ها از رسانه‌های داخلی ایران نیز حاکی از افزایش قیمت و کمبود برخی داروها به خاطر «تحریم‌ها» است.

فاطمه هاشمی روز سه شنبه ۲۵ مهرماه، در گفت‌وگو با سایت تابناک گفت:«بیشتر از همه در داروهای بیماران سرطانی و‌ ام اس در تنگنا هستیم. البته بیماران تالاسمی و دیالیزی‌ها هم سختی‌هایی دارند و همه اینها بر اثر مشکلاتی است که ریشه در تحریم بانکی و سختی در انتقال ارز دارد.»

در کمبود و گرانی دارو مردم دست به تظاهرات زده اند

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص می‌گوید که این داروها مصارف دیگری ندارند و با جان مردم سر و کار دارد.

فاطمه هاشمی گفت: «همه اقلام مورد نیاز ما بسیار روشن و شفاف هستند و هیچ کاربرد مشترکی ندارند؛ هرچند حتی اگر این چنین هم باشد، نمی‌توان مانع از فرستادن آنها به کشورمان شد، چرا که حکم غذا را برای بیماران دارد و مستقیم با جان شمار بسیاری از مردم ارتباط پیدا می‌کند.»

به گفته وی، به عنوان نمونه در زمینه بیماران دیالیزی کمبود تجهیزات یک بار مصرفی مانند صافی وجود دارد و یا پودر بی‌کربنات مورد نیاز این دسته از بیماران را به سختی می‌توان تهیه کرد.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت که در این زمینه دو ماه پیش به بان گی مون دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته است.

احمد آریایی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز ۱۸ مهرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که مشکلات کمبود دارو ناشی از تحریم‌هاست.

خبرگزاری ایسنا همچنین ۲۴ مهرماه از قول محمد حسین حریری یک داروساز ایرانی گزارش داد که چنانچه مسئولان نسبت به وضعیت تولید و واردات دارو توجه نکنند در آینده‌ای نزدیک با بحران دارو روبرو خواهیم شد.

آقای حریری به افزایش قیمت دارو در سه ماه گذشته اشاره کرده و افزود که در حال حاضر داروهای تولید داخل با میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه داروهای خارجی نیز به میزان قابل توجهی با افزایش قیمت روبرو بوده است، تصریح کرد: برخی مکمل‌های غذایی که از خارج از کشور وارد می‌شود با افزایش ۲۰ تا ۸۰ درصدی قیمت فروش وارد بازار می‌شود.

خانم هاشمی رئیس بنیاد بیماری‌های خاص می‌گوید که «تحریم‌ها مردم را نشانه گرفته و برای اثبات این حقیقت، مؤلفه‌های بسیاری در دست است؛ اما بی‌گمان، دردناک‌ترین آنها، هنگامی است که به مشقت‌های شش میلیون بیمار خاص کشور و به دنبال آن، خانواده‌‌هایشان که از نزدیک با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، دقت کنیم تا دستمان بیاید که ممکن نبودن واردات برخی اقلام دارویی و پزشکی در اثر تحریم‌های اقتصادی و فرا اقتصادی، چه به حال و روزشان آورده است.»

در ارتباط با اثر تحریم‌ها بر وضعیت دارو در کشور، سایت‌ خبرآنلاین، روز ۲۰ مهرماه گزارشی منتشر کرد و نوشت کاهش تولید و واردات دارو به «مرحله‌ نگران‌کننده‌ای» در کشور رسیده و به ویژه بیماران خاص در معرض خطر قرار گرفته‌اند. در این گزارش آمده است که بیش از ۱۵ داروی بیماری‌های خاص در کشور با کمبود مواجه شده است. به نوشته خبرآنلاین و به نقل از رئیس انجمن بیماران تالاسمی مواردی از فوت بیماران نیز به دلیل کمبود دارو نیز گزارش شده است.

در همین زمینه روزنامه تهران امروز در روز ۱۸ مهرماه گزارش مفصلی از کمبود دارو برای «بیش ۲۰ هزار» بیمار تالاسمی و صف‌های طولانی‌ در مقابل داروخانه‌ها منتشر کرد.

این روزنامه نوشته است که ماه‌هاست که بیماران تالاسمی کمتر از میزان مورد نیاز خود دارو مصرف می‌کنند.

مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی ایران، در گفت‌وگو با این روزنامه از بیماران تالاسمی خواسته که به اندازه نیاز خود دارو بخرند تا به کودکان مبتلا به تالاسمی هم دارو برسد.

یک بیمار تالاسمی با اشاره به کمبود دارو به این روزنامه گفته است: «فکر می‌کنم می‌خواهند از شر ما خلاص شوند.» این بیمار تالاسمی می‌افزاید داروخانه‌ها این بیماران را به بیمارستان‌ها ارجاع می‌دهند و بیمارستان‌ها هم می‌گویند داروها برای بیماران خودشان است.

وی می‌گوید: «وقتی آهن بدن ما زیاد می‌شود، قلبمان درد می‌گیرد، رنگ پوستمان عوض می‌‌شود، راحت نمی‌توانیم پیاده‌روی کنیم.»

مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی ایران با «غیرانسانی» خواندن «تاثیر تحریم‌ها» روی دارو، به تهران امروز گفته است: «همه جوامع بین‌المللی می‌دانند که تحریم‌ها نباید شامل دارو و غذا شود اما وقتی بانک تامین‌کننده ارز را تحریم می‌کنند چطور می‌شود دارو وارد کرد؟»

اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های سختگیرانه‌ای بر سیستم بانکی، داد و ستدهای مالی و فروش نفت ایران که بخش اعظم صادرات کشور را تشکیل می‌دهد، اعمال کرده‌اند، اما به دفعات گفته‌اند که این تحریم‌ها بخش غذایی و دارویی را مستثنی می‌کند. با این همه، گزارش‌های منابع داخلی و خارجی حاکی از موانع بسیار سخت برای واردکنندگان دارو و مواد غذایی بخاطر مشکل حمل و انتقالات بانکی است.

خبرگزاری رویترز ۱۵ فروردین سال جاری طی گزارشی با عنوان «مشکل واردات، از پوشاک بچه تا دارو» با پرداختن به معضل نقل و انتقالات مالی و تسویه حساب اقلام وارداتی بازرگانان ایرانی، به کالاهایی اشاره کرده بود که با وجود اجازه وزارت خزانه‌داری امریکا برای صادرات به ایران، با توجه به تحریم‌های بانکی، عملا فروش این اقلام عمدتا بهداشتی و دارویی با مشکل روبرو شده است.

فرد هارینگتون تاجری که شرکتش در آمریکا به ثبت رسیده و تحت مجوز «اقلام بشروستانه» وزارت خزانه‌داری امریکا به ایران جنس می‌فروشد، به خبرگزاری رویترز گفته بود که از شرکت‌های ایرانی سه میلیون و ۸۰۰ هزار دلار طلب دارد، اما به خاطر تحریم‌های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا، قادر به دریافت طلب خود نیست. بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های امریکایی از شرکت عظیم داروسازی «مرک‌ اند کو» گرفته تا شرکت‌های کوچک تولید پوشک، مانند کمپانی آقای کارینگتون برای دریافت بدهی خود از بازرگانان ایرانی از بابت فروش اقلام دارویی و دیگر کالاهای ضروری بشردوستانه با مشکل مواجه شده‌اند.

بان‌ گی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ۱۴ مهر ماه طی گزارشی اعلام کرد که مردم ایران در نتیجه تحریم‌ها فشار زیادی را متحمل شده‌اند.

بر اساس گزارش آقای‌ بان گی مون به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، محدودیت‌های بانکی به ایران واردات دارو را مشکل کرده و بسیاری از شرکت‌های سازنده دارو بخاطر محدودیت‌های انتقال پول از فروش دارو به ایران خودداری می‌کنند.

افزون بر مشکلات نقل‌و انتقال‌های ارزی، افزایش قیمت دلار نیز، عامل دیگری در بالا رفتن بهای دارو، به ویژه داروهای خارجی در ایران است.

 تیم ۱۰ نفره ایران، کره جنوبی را شکست داد

رادیو فردا: در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسیا، تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی و با حضور حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر به مصاف هم رفتند که در یک جدال پرحادثه، قرمزپوشان ایران با یک گل به برتری رسیدند.

ایران ۱۰ نفره مقابل کره جنوبی به پیروزی رسید تا بخت خود برای صعود به جام جهانی برزیل را افزایش دهد. جواد نکونام در دقیقه ۷۵ و با شوت محکمی که روانه دروازه حریف کرد، گل سه امتیازی ایران را به ثمر رساند.

ایران در این دیدار با درخشش چشمگیر رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، هواداران را راضی و شادمان روانه خانه کرد. آن هم در حالی که از دقیقه ۵۵ با اخراج مسعود شجاعی ۱۰ نفره شده بود. با این نتیجه طلسم شکست ناپذیری ایران در بازی‌های خانگی در برابر کره جنوبی هم حفظ شد.

شادی تیم ایران پس از پیروزی

حربه کره‌ای‌ها برای گشودن دروازه ایران، استفاده از ضربات ایستگاهی بود. ترفندی که این تیم قدرتمند آسیایی بار‌ها با آن خطرساز شد اما در شلیک نهایی نتوانست توفیقی کسب کند.

در این بازی پر برخورد، داور سنگاپوری به سه بازیکن از کره و مهرداد پولادی از ایران کارت زرد نشان داد. شجاعی که کمی عصبی بازی می‌کرد، با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد. کارلوس کی‌روش هم در دقیقه ۸۱ از روی نیمکت ایران اخراج شد و به روی سکو‌ها رفت.

با این پیروزی، تیم ایران مثل کره جنوبی ۷ امتیازی شد و به دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم جدول قرار گرفت. ازبکستان در این گروه با ۵ امتیاز در رده سوم است و لبنان و قطر ۴ امتیازی در رده‌های بعدی هستند. در دیگر بازی این گروه تیم قطر در خانه با یک گل به ازبکستان باخت.

رضا قوچان‌نژاد در شرایطی که نخستین بازی ملی‌اش را انجام می‌داد، تا قبل از اخراج شجاعی در خط حمله بسیار زهردار و موثر بازی کرد. اما در روزی که پولادی، تیموریان، سیدجلال حسینی، رحمتی، منتظری و نکونام هم پر فروغ بودند، ستاره تیم ملی ایران اشکان دژآگه بود.

بازیکن باشگاه فولام انگلستان در تمام نقاط زمین حضور داشت و به طرزی خستگی‌ناپذیر، وظایف دفاعی و هجومی خود را به طور کامل ایفا کرد.

در ترکیب تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی، مهدی رحمتی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، خسرو حیدری، جواد نکونام، اشکان دژاگه، آندرانیک تیموریان (دقیقه ۸۹ مازیار زارع)، محمد نوری (دقیقه ۶۵ پژمان نوری)، مسعود شجاعی، مهرداد پولادی و رضا قوچان‌نژاد (دقیقه ۷۱ محمدرضا خلعتبری) بازی کردند. نکونام به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

 

“باغبان” مخملباف، جایزه طلایی جشنواره فیلم بیروت را برد

بی بی سی: دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بیروت که با حضور ۷۵ فیلم از سوم اکتبر آغاز شده بود، پنجشنبه، ۱۱ اکتبر به کار خود پایان داد. این جشنواره دارای دو بخش مسابقه فیلم کوتاه خاورمیانه و فیلم مستند خاورمیانه است.

محسن مخملباف سازنده باغبان

چشم‌های آزادی … خیابان مرگ به کارگردانی برادران احمد و رمضان صلاح سونی و امل به کارگردانی نجوم الغنم برنده جایزه نقره و جایزه ویژه این جشنواره شدند. فیلم خداحافظ مبارک به کارگردانی کاتیا جرجوره فیلم ساز مصری نیز جایزه طلای بهترین کارگردانی فیلم مستند را از آن خود کرد. فیلم شکار ساخته توماس وینربرگ از کشور دانمارک نیز جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به انتخاب تماشاگران را از آن خود کرد. جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز به ریزگر حسین، کارگردان عراقی، برای فیلم دوچرخه رسید. مایک مالاجالیان، کارگردان اهل ارمنستان نیز جایزه دوم بهترین فیلم کوتاه را به خاطر فیلم بانویی با خوشه های انگور از آن خود کرد.

به گفته برگزار کننده این جشنواره، کولت نوفل، جشنواره امسال بیروت به دلیل مسائل امنیتی کوچکتر و بی سر و صداتر از همیشه برگزار شده است.

فیلم های دیگری نیز از کشورهای امارات، بحرین، عراق، اردن و لبنان در این جشنواره حضور دارند اما تنها فیلم ایرانی این جشنواره، امسال، باغبان محسن مخملباف بود.

محسن مخملباف که در زمان برگزاری این جشنواره برای شرکت در جشنواره فیلم بوسان در کره جنوبی بسر می برد، در پیامی تصویری به جشنواره فیلم بیروت، جایزه خود را به “همه کسانی که در هر کجا برای برقراری صلح بین ادیان تلاش می کنند تا مانع از جنگ هایی شوند که جهان را زیر نام خدا به نابودی خواهد کشاند” تقدیم کرد.

بر اساس آنچه در گزارش وبسایت رسمی مخملباف آمده، فیلم باغبان یک فیلم مستند داستانی است که در شهرهای بیت المقدس، حیفا و عکا در اسراییل فیلم برداری شده است.

موضوع تازه ترین فیلم مخملباف در عین حال که سیری است در آیین بهایی، داستان جدل دو نسل ایرانی است بر سر جنبه های مثبت و منفی ادیان. محسن مخملباف، میثم مخملباف، ائونا ریریوا، پائولا اسدی و گیوم نیاگاتاری در این فیلم ایفای نقش می کنند.

منابع خبری نزدیک به حکومت ایران ضمن ابراز نارضایتی از حضور این فیلم در جشنواره فیلم بیروت، آن را فیلمی “ضد ایرانی” خوانده اند.

 

سوئد سفیر اسرائیل را بر سر تحریم ایران احضار کرد

وزارت خارجه سوئد سفیر اسرائیل را در پی درج مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی هاآرتص درباره تلاش این کشور برای ممانعت از تصویب قطعنامه تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران احضار کرد.

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه اسرائیل گزارش داده بود که سوئد در تلاش است که برای کمک به حفظ قراردادهای شرکت مخابراتی اریکسون با ایران، مانع از تصویب تحریم‌های بیشتر توسط اتحادیه اروپا بر ایران شود.

آندرس جورل سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفته است، علت این مساله اظهارات «عجیب و غریبی» بود که یکی از سخنگویان وزارت خارجه اسرائیل به روزنامه هاآرتص گفته بود. وی گفت که ما در دیدار با سفیر اسرائیل موضع کشورمان را در این مساله تشریح کردیم و وی در جواب با اظهار تاسف از اظهارات منتشر شده در روزنامه اسرائیلی گفت که آن اظهارات نشان دهنده موضوع رسمی دولت اسرائیل نیست.

روزنامه هاآرتص از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه اسرائیل نوشته بود که اگر شرکت مخابراتی اریکسون قرارداد خود با ایران را از دست بدهد، سایر معاملات تجاری این شرکت، مانند بازار آن در چین نیز می‌تواند با مشکل مواجه شود.

به گزارش رویترز، شرکت اریکسون، بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی که سه شرکت در ایران، شرکت «ام تی ان ایرانسل»، «ام سی سی آی» و «تی آی سی» مشتریان این کمپانی هستند، وجود هرگونه پیشنهاد کاری جدید با ایران را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، فردریش هالستان سخنگوی اریکسون گفته است که این اظهارات (مندرج در هاآرتص) دروغ و عاری از حقیقت است. به گفته وی، بعد از اجرایی شدن تحریم‌های سال ۲۰۱۰ اتحادیه اروپا علیه ایران، ما هیچ معامله جدیدی با ایران نداشته‌ایم و در تنها در چهارچوب قراردادهای موجود با ایران فعالیت داریم.

 

 

 

انتقاد کویت از ایران بر سر جزایر سه‌گانه در آستانه سفر احمدی نژاد

در حالی که کویت اعلام کرده در برابر “تهدیدات ایران” درباره جزایر سه گانه در کنار امارات متحده عربی است، محمود احمدی نژاد برای دومین بار در هفت سال گذشته، عازم این کشور شده است.

احمدی نژاد روز سه شنبه بیست و پنجم مهر با ترک باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، با هدف شرکت در اجلاس سران ” مجمع گفت وگوی همکاری های آسیایی” وارد کویت شده و در ضیافت شام امیر این کشور به افتخار رهبران حاضر در اجلاس شرکت کرده است.

یک روز پیش از ورود احمدی نژاد به کویت، محمد عبدالله المبارک الصباح، وزیر اطلاع رسانی این کشور، در گفت وگو با روزنامه سعودی الشرق گفته بود که دولت کویت در موضوع “تهدیدات ایران در اشغال جزایر سه گانه” در کنار امارات ایستاده است.

امارات عربی متحده می گوید ایران باید از “اشغال جزایر سه گانه” دست بکشد. ایران جزایر سه گانه را بخش جدایی ناپذیر از خاک خود می داند و می گوید حاضر است برای رفع سوءتفاهم ها با امارات مذاکره کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، پس از سفر بی پاسخ خود به جمهوری آذربایجان، از این کشور راهی سفر بی پاسخ دیگری به کویت شده است.

دیدار آقای احمدی نژاد از کویت همچون سفرش به جمهوری آذربایجان، در چارچوب حضور در یک نشست منطقه ای است. با این همه سفر هفت سال پیشین او به کویت که دیدار رسمی بالاترین مقام ایرانی از آن کشور از زمان انقلاب ۱۳۵۷ بود، هنوز بی پاسخ مانده است.

مطابق رویه دیپلماتیک، بی پاسخ ماندن سفر مقام های رسمی، به معنی کم اعتنایی یا ابراز ناخرسندی نسبت به دولت مقابل است.

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت الحمایه بریتانیا بود، اما پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، به کنترل ایران در آمد.

تا قبل از خروج نظامی بریتانیا از خلیج فارس، شیخ نشین هایی که بعدا امارات متحده عربی را تشکیل دادند تحت قیمومیت آن کشور قرار داشتند.

 

 

 

هواپیمایی «گلف ایر» بحرین پروازهای خود به ایران را به تعویق انداخت

رادیو فردا: هواپیمایی «گلف ایر» بحرین می‌گوید به دلیل موانعی که از سوی هواپیمایی کشوری ایران برای از سر گیری پروازهای این شرکت به ایران ایجاد شده است، در حال حاضر قادر نیست این پروازها را از سر بگیرد.

این شرکت هواپیمایی دولتی بحرین در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، در وبسایت خود منتشر کرده، آورده است که از سرگیری پروازها میان ایران و بحرین به دلیل «تأخیر» هواپیمایی کشوری ایران در تأیید برنامه پروازها تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتد.

این هواپیمایی فروردین‌ماه سال ۹۰ و در اوج ناآرامی‌های بحرین، بدون ارائه دلیلی اعلام کرد که تمام پروازهایش به ایران و عراق به حال تعلیق در‌آمده است.

با این‌حال هواپیمایی «گلف ایر» که اواخر مردادماه اعلام کرده بود در نظر دارد پروازهایش به ایران و عراق را از ۳۰ شهریورماه از سر بگیرد، این بار ابراز امیدواری کرده است که پروازهایش به ایران از آغاز سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شود.

حکومت سنی‌مذهب بحرین از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه است و برای سرکوب اعتراضات شیعیان این کشور از کمک نیروهای نظامی عربستان و امارات نیز استفاده کرده‌است؛ اقدامی که اعتراض ایران را درپی داشته ‌است.