شهروند آرش عزیزی: پائولین ماروآ، نخست‌وزیر جدایی‌طلب کبک، پس از اولین دیدار خود با استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، که ۳۰ دقیقه به طول انجامید، آن‌را «محشر» خواند.

به گزارش کندین پرس از کینهاسا، ماروآ گفت دیدار آن دو «بسیار مثبت، بسیار صمیمانه، حتی می‌توانم بگویم تقریبا گرم»‌ بود.

دیدار این دو شنبه‌ی گذشته نه در اتاوا و نه در شهرِ کبک که در کینهاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، صورت گرفت. هارپر و ماروآ هر دو برای شرکت در نشست «لا فرانکوفونی»، سازمان کشورهای فرانسوی‌زبان، در این کشور به سر می‌بردند. حدود شش هفته از انتخاب ماروآی جدایی‌طلب به ریاست دولت بزرگ‌ترین استان کانادا می‌گذرد.

ماروآ گفت علیرغم تفاوت‌های سیاسی بسیار امکان توافق‌های مشخصی بین او و هارپر موجود است.

رهبر حزب کبک در کمپین انتخاباتی اخیر خود، که منجر به تشکیل دولت اقلیتی توسط او شد، وعده داده بود که حزبش می‌کوشد قدرت‌های بیشتری از اتاوا کسب کند. او در ضمن تاکید کرده همچنان خواهان جدایی و استقلال کبک است اما این لزوما در صدر برنامه‌های دولتش نیست.

از جمله مسائلی که در این اولین دیدار مورد بحث قرار گرفت منطقه‌ی نفتی اولد هری، معادنِ پنبه کوهی و قرارداد تجارت آزاد بین کانادا و اروپا بود.

«اولد هری» نامی است که به بخش شمال شرقی خلیج سنت لارنس اطلاق می‌شود. تخمین زده می‌شود که این منطقه تا دو میلیون بشکه نفت قابل دسترسی دارد – یعنی دو برابر هیبرنیا در شرق سنت جانز.  این زمین حاصلخیز سال‌ها است مورد دعوای دو استان کبک و نیوفاندلند و لابرادور بوده است.

در مورد پنبه کوهی، دولت کبک طرح‌های موجود برای احیای آخرین معدن آن در استان را الغا کرده است. پنبه کوهی ضررهایی جدی برای سلامتی دارد اما کریستین پارادیس، وزیر کبکی صنایع دولت هارپر، اخیرا حزب کبک را متهم به کشتن این صنعت کرده بود.

مسائل مهم‌تری همچون خواست کبک برای تغییرات گسترده در بیمه‌ی اشتغال جزو مسائل مطروحه در جلسه‌ی روز شنبه نبودند.

ماروآ گفت «همکاری کامل کبک»‌ را به هارپر پیشنهاد داده است. او افزود: «ما توافق کردیم که با این‌که او فدرالیست است و من استقلال‌طلب می‌توانیم در مورد حوزه‌های قضایی مربوط به خودمان به توافق‌هایی برسیم.»

نخست‌وزیر کبک گفت به نظرش آمده که «آقای هارپر آماده است نقطه‌نظر کبک را بشنود.»

ماروآ اما تاکید کرد دولتش همچنان برای دریافت قدرت‌ها و بودجه‌ی بیشتر بخصوص در مواردی مثل فرهنگ تلاش می‌کند.

برخلاف ماروآ، هارپر پس از جلسه با خبرنگاران صحبت نکرد و از در پشتی از هتل خارج شد.

هارپر پیش از ورود به کنگو، در دیگر کشور آفریقایی، سنگال حاضر بود و از طرح های جدید کانادا برای کمک مالی به این کشور خبر داد.