Terror

ونکوورنامه- بنا بر بررسی‌های انجام‌شده، پاسخ به این سئوال وابسته به این است که در کدام شهر کانادا زندگی کنید. به گزارش گلوبال‌نیوز، احتمال وقوع حمله تروریستی در شهرهای بزرگ کانادا در دو سطح «متوسط» و «کم» دسته‌بندی شده است. سطح متوسط به این معنی است که فرد یا گروهی که انگیزه و توانایی انجام حمله تروریستی را داشته باشد، می‌تواند چنین حمله‌ای را به اجرا دربیاورد. شهرهایی مانند ونکوور، ادمونتون، مونتریال و تورنتوی بزرگ (GTA) در سطح متوسط دسته‌بندی شده‌اند. سطح کم به این معنی است که انجام حمله تروریستی توسط فرد یا گروهی که انگیزه و توانایی انجام چنین حمله‌ای را داشته باشد، امکان‌پذیر است اما محتمل نیست. شهرهایی مانند کلگری و هالیفکس در رده کم دسته‌بندی شده‌اند .دیوید هاید که کارشناس مسائل امنیتی است در این خصوص توضیحاتی ارائه داده است. او می‌گوید سطح متوسط به این معنی نیست که احتمال خطر جدی وجود دارد. این سطح تنها به این معنی است که نگرانی امنیتی در شهر مذکور افزایش پیدا کرده است.

از جمله احتمال‌هایی که در این گزارش به عنوان نگرانی‌های امنیتی ذکر شده‌اند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– اینکه گروه‌های وابسته به داعش به پایگاه نیروهای نظامی کانادا در بی‌سی حمله کنند.

– اینکه افرادی با دیدگاه‌های رادیکال وارد سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت و گاز فورت مک‌موری شوند و از پول به دست‌آمده برای تامین هزینه فعالیت گروه‌هایی مانند داعش استفاده کنند.

– اینکه گروه‌های رادیکال در تورنتو موفق به جذب جوانان در این شهر شوند.

– اینکه افراد منزوی از اجتماع جذب رادیکالیسم شوند و با سلاح کوچک دست به ارعاب یا حمله در شهرهای کانادا بزنند.
به گفته هاید، در کشورهای اروپایی و آمریکا، سطح تهدیدهای امنیتی به اطلاع عموم می‌رسد اما کانادا در این خصوص احتیاط زیادی به خرج می‌دهد.

دولت کانادا در پاسخ به منتقدان لایحه ضدتروریسم C-۵۱ که حالا تصویب هم شده است، همین نگرانی‌های امنیتی را مطرح می کند و این قانون را راهی برای پیشگیری از وقوع حملات تروریستی می خواند.