۱۸اکتبر تا ۲۵اکتبر۲۰۱۲

 

قوه قضائیه به رئیس جمهور اجازه بازدید بدون هماهنگی از اوین را نمی‌دهد

بی بی سی: صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در نامه ای علنی به رئیس جمهور این کشور او را به “رفتارهای نامتعارف” و تلاش برای “دخالت بیجا و خارج از حدود قانونی” در امور قوه قضائیه متهم کرده و هشدار داده است که جلوی بازدید بدون هماهنگی او از زندان اوین را خواهد گرفت و “قاطعانه از هرگونه حرکت تعدی گونه و دخالت نابجا” ممانعت خواهد کرد.

لاریجانی روز چهارشنبه سوم آبان (۲۴ اکتبر) همچنین در جلسه مسئولان قضایی ایران یادآوری کرد که بر اساس تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی، رئیس جمهور حق نظارت بر قوای دیگر را ندارد و خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفت: “شما در حیطه مسئولیت ها و وظایف و کیفیت اعمال وظایف از سوی مسئولان قوا، حق دخالت ندارید”.

احمدی نژاد دو روز پیش در نامه ای علنی به رئیس قوه قضائیه ایران نوشته بود که قصد دارد برای نظارت بر نحوه اجرای قانون اساسی، به زندان ها و دادگاه های ایران سرکشی کند و به اینکه مسئولان قوه قضائیه تقاضای بازدید او از زندان اوین را رد کرده اند و گفته اند چنین بازدیدی را فعلا مصلحت نمی دانند، اعتراض کرده بود.

رئیس جمهور ایران نوشته بود که ممانعت از بازدید او از زندان، بر نگرانی های او در مورد نحوه اجرای قانون و مراعات حقوق شهروندان در قوه قضائیه افزوده است.

لاریجانی با اشاره به نامه آقای احمدی نژاد گفته است: “جملات و کلمات ایشان دستمایه رسانه های غربی شده و حال ادعا می کنند که ببینید در زندان های ایران چه خبر است که رئیس جمهور هم نمی تواند از آن بازدید کند”.

او تأکید کرد که قانون “به نحو کامل” در زندان های ایران اجرا می شود و افزود: “ما هیچگاه نگفته ایم که رئیس جمهور نمی تواند به زندان ها سر بزند، بلکه پاسخ ما این بود که به دلیل وجود پاره ای اوهام و شبهات و شائبه ها که ممکن است در ذهن مردم پیش آید، در حال حاضر به مصلحت نیست این دیدار انجام شود و هرگاه قوه قضائیه مصلحت دانست، هماهنگی های لازم برای این دیدار را انجام می دهد”.

او در عین حال تأکید کرد که “با توجه به نامه اخیر و شرایط پیش آمده، به هیچ وجه بدون هماهنگی اجازه بازدید از زندان اوین داده نخواهد شد”.

‘تنش آفرینی حرام است’

در سایت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، به نامه نگاری های اخیر به شدت انتقاد شده است.

مکارم شیرازی گفته است: “اخیرا در سطح جراید نامه‌هایی رد و بدل می‌شود که تنش آفرین است، ‌بنده عرض می‌کنم در شرایطی زندگی می‌کنیم که ایجاد تنش در جامعه حرام است”.

او مسئولان حکومتی ایران را از پرداختن به مسائل “فرعی” باز داشته و خطاب به آنها گفته است: “نامه رد و بدل نفرمایید، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم، تحریم‌ها، تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی بروید و برای حل آن‌ها اقدام کنید”.

 

نامه شیرین عبادی به احمد شهید در پی اعتصاب غذای نسرین ستوده

کانون مدافعان حقوق بشر ـ شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ با ارسال نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران در خصوص اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل محبوس در زندان اوین توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در نامه خود به آقای شهید، توجه این مقام سازمان ملل متحد را به وضعیت رو به وخامت زندانیان سیاسی در ایران جلب کرده است.

رونوشت نامه شیرین عبادی برای ناوی پیلای- کمیساریای عالی حقوق بشر-، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قضات و وکلا، گزارش گر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر، گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت های خود سرانه و کانون وکلای بین المللی نیز ارسال شده است.

در این نامه آمده است: جناب دکتر احمد شهید همانگونه که مستحضرید، خانم نسرین ستوده مدافع حقوق بشر و وکیل دادگستری در یک دادرسی غیر عادلانه به ۶ سال حبس محکوم شد و اکنون بیش از ۲ سال است که در زندان به سر می برد.

وی در اعتراض به عدم اجرای آئین نامه اداره امور زندان ها و محرومیت از حقوق یک زندانی از جمله عدم دسترسی به تلفن و ایجاد انواع محدودیت ها برای ملاقات با فرزاندان خردسال خود و همچنین به مناسبت تشکیل پرونده کیفری و صدور قرار ممنوعیت خروج از کشور برای همسر و دختر ۱۲ ساله اش، از روز چهارشنبه ۱۷ اکتبر دست به اعتصاب غذا زده است.
بنابراین با اعلام مراتب ضمن هشدار نسبت به سلامتی نامبرده، توجه جنابعالی را به وضعیت رو به وخامت زندانیان سیاسی در ایران جلب می کنم و یاد آور می شوم که آنان حتی از حقوق و مزایای یک زندانی عادی نیز محروم هستند.

در روز جهانی مبارزه با اعدام

ایران ده تن را اعدام کرد

رادیو آلمان: قوه قضاییه جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به درخواست‌های نهادهای بین‌المللی و مدافعان حقوق‌بشر ۱۰ تن دیگر را به جرم قاچاق مواد مخدر در سحرگاه دوشنبه (اول آبان/ ۲۲ اکتبر) به دار آویخت. بدین ترتیب شمار اعدام‌شدگان سال جاری میلادی به ۳۵۷ تن رسید.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد این ۱۰ تن را از اعضای دو باند بزرگ قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است.

فرشید رستمی، فرهاد مشهدی، علی درویشی، عباس عباسی‌نمکی، سعید صدیقی، حمید ربیعی، محمدعلی ربیعی، علیرضا مولایی، اسحاق لورگی، یوسف پرمر اسامی این افراد هستند.

بر اساس گفته دادستانی از اعضای این دو باند بزرگ مواد مخدر در مجموع “بیش از دو تن مواد مخدر از نوع تریاک و شیشه” کشف شده است.

در اطلاعیه دادسرای تهران آمده است: «این افراد از محل قاچاق و فروش مواد مخدر گردش مالی چندین میلیارد تومانی در حساب‌های بانکی خود داشتند و چندین شرکت نیز در داخل و خارج برای پوشش اقدامات مجرمانه خود تاسیس کرده بودند.»

این ده تن در روز جمعه ۱۹ مهرماه از زندان قزل حصار به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بودند. قرار بود که افراد نخست در ۲۰ مهرماه اعدام شوند که به علت اعتراضات بستگان و محافل بین‌المللی اجرای حکم آنان چند روزی به تعویق افتاد.

بر اساس گزارش فعالان حقوق‌بشری بستگان و خانواده‌ی این زندانیان در روزهای گذشته در مقابل “بیت رهبری” و زندان اوین تجمع داشته و خواهان لغو مجازات اعدام آنان شده بودند. اما در شامگاه یک‌شنبه گارد ضد شورش با حمله به تجمع خانواده‌ی زندانیان موفق می‌شود که آنان را از مقابل زندان اوین متفرق کند. مسئولان زندان به خانواده این ده تن گفته‌اند که به زودی می‌توانند پیکر این افراد را تحویل بگیرند.

خانواده سعید صدیقی در گفت‌وگوهای مختلف اعلام کردند که “سعید بی‌گناه” است. به گفته بستگان سعید، محاکمه وی تنها “۱۴ دقیقه” طول کشیده است. به گفته آنان “سعید هیچ‌گاه دست به قاچاق مواد مخدر” نزده بود.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد پیرامون وضعیت حقوق‌بشر در ایران، از مسئولان قضایی ایران خواسته بود که مجازات اعدام در مورد متهمان به قاچاق مواد مخدر را اجرا نکنند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، نیز در پاسخ گفته بود که درخواست‌های احمد شهید به معنای نادیده‌گرفتن قوانین شرعی اسلام است.

واکنش مدافعان حقوق‌بشر

سازمان حقوق‌بشر ایران ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها، محاکمه این افراد را “غیرقانونی” خواند. محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق‌بشر ایران، تصریح کرد که مسئولیت اعدام این افراد بویژه بر دوش “علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی” و “غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور” است.

سازمان عفو ‌بین‌الملل نیز در روزهای گذشته مصرانه از جمهوری اسلامی خواسته بود که اجرای حکم اعدام این افراد را لغو کند. به گفته سازمان عفو ‌بین‌الملل از آغاز سال ۲۰۱۲ تا کنون حدود ۳۴۴ نفر در ایران به دار آویخته شده‌اند. اتهام اغلب این افراد قاچاق مواد مخدر ذکر شده است.

در واکنش به عملیات انتحاری در چا‌بهار نیز دادستانی زهدان اعلام کرد که ۳ تن در این استان در روز یک‌شنبه (۳۰ مهر/۲۱ اکتبر) به دار آویخته‌ شدند. ایران در کنار چین و عربستان سعودی بیشترین میزان اعدام‌ها در جهان را دارد.

 

۲۱دختر دانش آموز در “کاروان نور” راهی گور شدند

بی‌بی‌سی ـ نیکی محجوب: “اینجا جهنم است، جهنم. وقتی برای شناسایی به سردخانه رفتم، خواهر خودم را نشناختم، تنها انگشتر دستش نشانه‌ای از خواهرم بود.”

علیرضا هادی‌پور، برادر مژگان هادی‌پور، معاون مدرسه “پاسداران عفت” بروجن که در سانحه اتوبوس راهیان نور به همراه گروهی از شاگردانش و مدیر مدرسه جان باخته، در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: “خواهرم و ماندانا الهیار، مدیر مدرسه که با ما نسبت فامیلی داشت، سرپرست این تیم زیارتی بودند. باید دانش‌آموزان به شلمچه می‌رفتند. در غیر اینصورت نمره آمادگی دفاعی نداشتند و برای شرکت در کنکور هم با مشکل مواجه می‌شدند. از خواهرم خواستم به این سفر نرود، اما گفت آموزش و پرورش گفته باید برویم.”

اتوبوس دانش آموزان دبیرستان دخترانه بروجن به آهن پاره ای تبدیل شد

به گفته هادی‌پور، این گروه ساعت ۷ صبح جمعه به سپاه منطقه می‌روند و راننده همانجا اعلام می‌کند که ماشین نقص فنی دارد، اما سعی می‌کند آهسته رانندگی کند تا مشکلی پیش نیاید.

اما این اتوبوس در شامگاه روز جمعه ۲۹ مهر در جنوب غرب ایران واژگون شد و ۲۶ نفر کشته بر جای گذاشت. وضعیت دست‌کم یک نفر از ۱۸ نفر زخمی این حادثه نیز وخیم گزارش شده است.

۲۱ نفر از کشته‌شدگان این حادثه، دختران دانش‌آموز مقطع دبیرستان بودند.

هادی‌پور به نقل از شاهدان در اتوبوس گفت زمانی که راننده سرعتش را زیادتر از حد مجاز کرد، “یکی از دختران می‌گوید که همیار پلیس است و از راننده می‌خواهد که با توجه به نقص فنی آرام رانندگی کند، معاون مدرسه نیز از راننده می‌خواهد که ماشین را متوقف کند. اما راننده توجهی به سخنان آنها نمی‌کند.”

مسئولان نیروی پلیس ایران، تخطی راننده اتوبوس از “سرعت مطمئنه” در جاده لغزنده و ناتوانی او در کنترل وسیله نقلیه را دلیل اصلی این حادثه اعلام کرده‌اند.

خانواده های عزادار بروجنی

به گفته هادی‌پور، راننده در پیچی تند نمی‌تواند اتوبوس ار کنترل کند و ماشین چپ می کند، روی تپه می رود و با سقف بر روی زمین ‌فرود می‌آید.

شاهدان عینی می‌گویند که شدت حادثه به قدری بوده که سقف اتوبوس به صندلی می‌چسبد و ماشین‌های سنگین در مرحله اول عملیات نجات امکان دسترسی به مجروحان و کشته شدگان را نداشته‌اند.

هادی‌پور در حالیکه به شدت از حادثه متاثر بود، گفت: “جواب این همه درد را چه کسی می‌دهد؟ چه کسی مقصر است، آنچه دیدیم از عاشورا بدتر بود. چرا ماشینی که نقص فنی داشت را فرستادند، چرا هیچ کس جوابگو نیست؟”

وی ادامه داد: “هیچ کس حال ما را نمی‌فهمد، یکی از بچه ها همان وقت به پدرش زنگ زده و گفته بابا کمک کن، دارم می‌میرم، اما بعد از مدتی دیگر جواب نمی‌دهد، این همه دختر جوان را بردند که چه ببیند، خاک ببینند، جواب پدر و مادرهای داغدار را چه کسی می‌دهد؟”

هادی‌پور با اشاره به طرح شکایت خانواده‌ها گفت: “از نماینده بروجن خواستار پیگیری پرونده شدیم، از آموزش و پرورش هم پرسیدیم که چرا ماشینی که نقص فنی داشت را فرستادند.”

کاروان‌های راهیان نور از سال ۱۳۸۰ در ایران برای بازدید از مناطقی اعزام می‌شوند که جنگ هشت ساله ایران و عراق در غرب و جنوب غرب ایران در آن جریان داشت.

با آن که گفته می‌شود اعزام دانش‌آموزان در قالب کاروان راهیان نور از سوی وزارت آموزش و پرورش ایران به صورت اجباری انجام می‌شود، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پروش، در پاسخ به سئوالاتی که خبرنگاران درباره چگونگی و دلیل سانحه دانش آموزان بروجنی پرسیده‌اند، گفته است: از مسئولانش بپرسید”.

ابراهیم سرخیز، از معاونان وزیر آموزش و پرورش نیز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که اردوی راهیان نور با همکاری بسیج انجام می‌شود، ولی اعزام دانش‌آموزان به این اردوها “کاری پرورشی محسوب می‌شود” و معاون وزیر آموزش و پرورش در امور پرورشی باید در این زمینه توضیح دهد.

مواردی از حوادث کاروان راهیان نور (بر مبنای جدول منتشر شده در روزنامه اعتماد چاپ تهران)

توضیح اینکه شهرهای نامبرده، مبدا حرکت کاروان نور است.

۲۵ اسفند ۸۶ / مشهد/ ۲۲ کشته و ۷ زخمی/ تصادف اتوبوس کاروان راهیان نور با یک دستگاه تانکر

۶ فروردین ۸۷/ چهار محال و بختیاری/ ۲۷ کشته و ۱۳ زخمی/ واژگونی اتوبوس فرهنگیان در محور شهرکرد به ایذه به دلیل سرعت زیاد

۸ فروردین ۸۷/ خوزستان/ ۲ نفر زخمی/ حمله افراد ناشناس به کاروان راهیان نور و تیراندازی به آنها در جاده اهواز به سوسنگرد

اول فروردین ۹۰/ کرمان/ ۱۰ کشته و ۳۷ مجروح/ تصادف اتوبوس در حوالی جیرفت به علت سرعت بالا

۱۵ بهمن ۹۰/ خراسان/ ۳ کشته و ۱۳ زخمی/ تصادف اتوبوس در حوالی بروجرد به علت سرعت بالا

۱۶ بهمن ۹۰/ اردبیل / ۴ نفر زخمی/ واژگونی اتوبوس در نزدیکی پل دختر به علت سرعت بالا

۲۷ مهر ۹۱/ ملایر/ زخمی ها سرپا مداوا شدند/ اتوبوس کاروان به دلیل لغزندگی و بارندگی واژگون شده

۲۸ مهر ۹۱/ بروجن/ ۲۶ کشته و ۱۸ مجروح/ سرعت بالا و لغزندگی جاده

 

اینتل‌ست پخش شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را قطع کرد

بی بی سی: پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان دولت ایران، گزارش داده است که شرکت خدمات ارتباطی و ماهواره‌ای اینتل‌ست پخش شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی را متوقف کرده است.

پرس تی‌وی می‌گوید که اینتل‌ست، یا سازمان ارتباطات ماهواره‌ای بین‌المللی، این اقدام را به دستور دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده انجام داده است.

اینتل‌ست یکی از ارائه دهندگان خدمات ماهواره‌ای جهان است که پیشتر کنسرسیومی بین‌المللی با عضویت چندین دولت بوده، اما هم‌اکنون به یک شرکت تجاری بدل شده است.

به گزارش پرس تی‌وی شبکه‌های سحر، جام جم، شبکه خبر و کوثر از جمله شبکه‌های قطع شده هستند، اما پخش خود پرس تی‌وی توسط اینتل‌ست محدود نشده است.

هفته گذشته نیز شرکت یوتل‌ست هم پخش شبکه‌های ایرانی را از روی هاتبرد قطع کرده بود.

یوتل‌ست پخش پرس تی‌وی را نیز روی یکی از فرکانسهای خود قطع کرده بود. این شرکت تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا را دلیل اقدام خود اعلام کرده بود.

مقامات ایرانی قطع شبکه‌های تلویزیونی خود را مغایر با جریان آزاد اطلاعات می‌دانند.

اعتراض مقامات جمهوری اسلامی به قطع شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که استفاده از ماهواره در ایران با برخورد ماموران پلیس مواجه می‌شود و ایران متهم است که بر شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی پارازیت می‌اندازد.

مقامات رسانه‌ای اتحادیه اروپا ادعا کرده‌اند ایران و سوریه عامل اختلال در پخش شبکه‌های ماهواره‌ای در خاورمیانه هستند.

اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اروپا، که در ژنو مستقر است، می‌گوید پارازیت‌ انداختن بر شبکه‌های ماهواره‌ای، که دور جدید آن از هفته گذشته آغاز شده، حمله‌ای علیه نهادهای خبری مستقل است.

بی‌بی‌سی، فرانس ۲۴، دویچه وله و صدای آمریکا از جمله شبکه‌هایی هستند که پخششان با اخلال مواجه شده است.

شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست این اختلال را “دخالتی عامدانه و مکرر” خوانده که منبع آن هم به سوریه و ایران می‌رسد.

انتقال «دهها تن طلای ترکیه» از مسیر دوبی به ایران

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز گزارش داده است در ما‌‌ه‌های اخیر ده ها تن طلای ترکیه به طور مستقیم یا از طریق دوبی به ایران انتقال پیدا کرده است.

برپایه این گزارش پست‌های اکسپرس، در حال انتقال محموله‌های شمش طلا به ارزش میلیون‌ها دلار در چمدان‌های خود با پروازهای استانبول-دوبی هستند و منابع آگاه به موضوع می‌گویند که مقصد نهایی این شمش‌های طلا ایران است.

این گزارش می‌افزاید که در مجموع ارزش این شمش‌های طلا بسیار هنگفت است. آمار رسمی تجاری ترکیه تخمین می‌زند که در ماه اوت، نزدیک به ۲ میلیارد دلار شمش طلا از طرف خریداران ایرانی به دوبی حمل شده است.

 رویترز می‌نویسد این نقل و انتقالات به دولت ایران کمک می‌کند که در برابر تحریم‌های بانکی کشورهای غربی اقتصاد خود را مدیریت کند.

ایران هم‌اکنون نفت و گاز به ترکیه می فروشد و با توجه به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا امکان دریافت پول نفت و گاز به دلار و یورو وجود ندارد، به همین خاطر ایران در ازای فروش حامل‌های انرژی به ترکیه، لیره دریافت می‌کند.

این گزارش می‌گوید که واحد پول ترکیه، لیره، از آنجایی که ارز معتبری در بازارهای جهانی نیست، بهترین راه‌حل خرید طلای ترکیه با لیره دریافتی از فروش نفت و گاز است.

بر اساس گزارش رسمی دولت ترکیه، ایران در ماه مارس که تحریم‌های بانکی علیه ایران شروع به نشان دادن گزندگی خود کرد، ایران به صورت ناگهانی خرید طلا از ترکیه را افزایش داد. به طوری که تنها در ماه ژوئیه ایران به طور مستقیم از ترکیه معادل ۱.۸ میلیارد دلار شمش طلا وارد کرده است. اما یک ماه بعد، طی ماه اوت یکباره صادرات مستقیم طلای ترکیه به ایران کاهش یافت، در حالی که صادرات طلای این کشور به امارات متحده عربی اوج گرفت.

ترکیه در کل طی ماه اوت معادل ۲.۳ میلیارد دلار صادرات طلا داشته است که ۲.۱ میلیارد دلار آن شمش طلا بوده است و از این حجم حدود ۳۶ تن شمش طلا معادل ۱.۹ میلیارد دلار به امارات متحده عربی صادر شده است، در حالی که یک ماه قبل آن، ژوئیه، ترکیه تنها ۷ میلیون دلار صادرات طلا به امارات داشته بود.

رویترز می‌نویسد که مشخص نیست طلا از دوبی چگونه به ایران بارگیری شده است، اما میان ایران و امارات تجارت دوجانبه قابل توجهی انجام می‌گیرد که بیشتر این مبادلات توسط قایق‌های چوبی و کشتی‌هایی که از خلیج فارس عبور می‌کنند انجام می‌گیرد، مسیری که از مرز دوبی تا ایران تنها ۱۵۰ کیلومتر طول دارد.

ایران ممکن است به خاطر اجتناب از جلب توجه آمریکا، به واردات غیر مستقیم طلای ترکیه مجبور شده است.

یک تاجر محلی در فرودگاه «آتاتورک» به رویترز گفته است که هر پیک پستی در چمدان دستی خود تا ۵۰ کیلوگرم مجاز است شمش طلا از کشور خارج کند.

به گفته وی ماهانه صدها مسافر به نیابت از ایران در حال حمل طلای ترکیه به دوبی هستند. وی می‌گوید که پیک‌های پستی شماره حساب مالیاتی دارند و کار آنها کاملا در چارچوب قانون است. به گفته وی، طی ماه سپتامبر و اکتبر هم تعداد زیادی از پیک‌های حمل طلا در چمدان دستی خود به دوبی شمش طلا انتقال داده‌اند.

 

وزیر نفت: اگر تحریم‌ها تشدید شود صادرات نفت را قطع می‌کنیم

رادیو فردا: رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، که به امارات متحده عربی سفر کرده است روز سه‌شنبه، دوم آبان ماه، گفت: در صورتی که غرب تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید کند جمهوری اسلامی هم در مقابل اقدام به قطع صادرات نفت خود خواهد کرد.

وی افزود: «طرحی احتیاطی آماده کرده‌ایم تا کشور را بدون هیچ‌گونه درآمد نفت اداره کنیم.»

قاسمی بدون توضیح در مورد این «طرح» اظهار داشت که «تا الان مشکلات جدی نداشته‌ایم، اما اگر به تحریم‌ها اضافه شود طرح احتیاطی را اجرا خواهیم کرد.»

اعلام تهیه طرحی برای اداره امور کشور ایران بدون درآمد نفت در حالی بیان می‌شود که در شرایط فعلی بخش اعظم درآمد دولت ایران از محل صدور نفت تأمین می‌شود و به گفته اکبر ترکان، معاون وزیر نفت در دولت نهم، وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی در دو سال گذشته افزایش داشته ‌است.

جدی ندانستن مشکلات متأثر از تحریم‌ها علیه ایران توسط وزیر نفت ایران در حالی بیان می‌شود که بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران نسبت به پارسال نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد و تحریم‌های فزاینده غرب باعث سقوط شدید ارزش پول ملی ایران شده ‌است.

به گزارش ایسنا، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه در حاشیه کنفرانس انرژی در امارات متحده عربی گفت که «تولید نفت ایران در حال حاضر چهار میلیون بشکه در روز است.»

 

احمدی‌نژاد: پیشنهاد پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک داده بودم

بی بی سی: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته است که پیشنهاد برقراری ارتباط مستقیم هوایی بین تهران و نیویورک را مطرح کرده، اما افزوده که “برخی ها در داخل [ایران] با این چیزها مخالفت هستند و می‌دانم که چرا موافقت نکردند”.

او که روز سه شنبه دوم آبان در جمع انجمن‌های علمی ایران صحبت می‌کرد، با اشاره به صحبت‌های یکی از سفرای مقیم ایران در مراسم بزرگداشت حافظ گفت: “برخی از سیاست‌ها و سیاستمداران، فرهنگ و انسانیت ما را به گروگان گرفته اند و نمی گذارند ارتباطات برقرار شود”.

به گفته احمدی نژاد، “کسانی که نمی گذارند ارتباطات انسانی برقرار شود، می‌دانند که با برقراری این ارتباطات، آنها جایگاهشان را از دست می‌دهند.”

رئیس جمهور ایران در هفته های گذشته به دلیل مطرح کردن احتمال رابطه سیاسی ایران با آمریکا مورد انتقاد جناح های قدرتمندی در حکومت ایران قرار داشته است.

او همچنین با تأکید بر نقش فردوسی در احیای هویت تاریخی ایرانیان، گفت “کسانی که می‌گویند فردوسی با زنده کردن هویت ایران ضد اسلام است، کوته بینند.”

در گذشته تأکیدهای آقای احمدی نژاد و نزدیکان او بر مفاهیمی چون “مکتب ایرانی” و تجلیل آنها از شخصیت هایی مانند کورش هخامنشی، توسط اصولگرایان حاکم بر ایران به تلاش برای “باستانگرایی” و کمرنگ کردن نقش دین اسلام در جامعه تعبیر شد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.