۲۵اکتبر تا اول نوامبر۲۰۱۲

بیانیه تسلیت کنشگران سیاسی و اجتماعی به مناسبت درگذشت احمد شایگان

احمد شایگان

احمد شایگان، دوست ترقیخواه و مبارز ما، بعد از مدت طولانی دست و پنجه نرم کردن با بیماری در سحرگاه چهارم آبان١٣٩١ (٢۵اکتبر٢٠١٢) در ایالت نیوجرسی (آمریکا) درگذشت.

احمد آزادگی، استقامت و بردباری را در خانواده و در مکتب مادر و پدر، بدری شیبانی، و دکتر علی شایگان، آموخت. فعالیت سیاسی را از دوره دبیرستان در درون جبهه ملی ایران آغاز کرد، سپس به همراه پدر در تبعید در شکل گیری جبهه ملی و سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا کوشا بود. او از فعالان و رهبران کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی و از چهره های برجسته جنبش چپ مستقل ایران بود. احمد دانش آموخته فیزیک، استاد دانشگاه، مترجم و مؤلف کتابهای درسی فیزیک و ویراستار کتاب دو جلدی خاطرات و یادداشت های پدرش از دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت بود.

احمد آزاده ای بود که در ستیز با خودکامگان دو رژیم پیشین و کنونی سر به تسلیم فرود نیاورد؛ دادخواهی که برای تحقق آزادی و برابری به ویژه حقوق اقلیتها و زنان لحظه ای درنگ نکرد. احمد پاک و سربلند دو بار رنج زندان و شکنجه را در رویارویی با بیداد حاکمیت کنونی به جان خرید، به رغم همه ی ستم هایی که بر او رفت از مقاومت و ایستادگی باز نایستاد و هم از اینرو از خود چهره ای به یاد ماندنی به جا گذاشت. او که به عواقب سنگین تلاش های سیاسی و اجتماعی خود آگاه بود، حتی در سیاهترین سال های سرکوب و با وجود بازداشت های مکرر و ممنوعیت از تدریس، آرام و قرار نگرفت و هر زمان، با بسته شدن روزنه ای، پنجره ی دیگری را به باغ امید می گشود.

احمد شایگان، همرزم ما، دوست و یار عزیز ما، چون همه ی پاکان این روزگار سیاه، سرفراز از میان ما رفت.

ما درگذشت احمد را به همه دوستداران آزادی و عدالت اجتماعی و به خانواده محترم شایگان تسلیت می گوئیم.

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت سلامت نسرین ستوده

رادیو فردا ـ سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه، پنجم آبان‌ماه، منتشر شد نسبت به وخامت وضعیت سلامت نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر ایرانی که در زندان اعتصاب غذا کرده است، هشدار داد.

خانم ستوده که روز جمعه تنها ساعاتی پیش از صدور این بیانیه از سوی پارلمان اروپا به عنوان برنده جایزه ساخاروف در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان شناخته شده بود هم‌اکنون در دهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین به ‌سر می‌برد.

نسرین ستوده این جایزه معتبر حقوق بشری را به طور مشترک با جعفر پناهی، فیلمساز مشهور ایرانی، برنده شد.

این وکیل زندانی در اعتراض به مقامات مسئول که اجازه دیدار چهره به چهره او با دختر ۱۳ ساله و پسر پنج ساله‌اش را نمی‌دهند دست به اعتصاب غذا زده است.

بر اساس گزارش‌ها، نسرین ستوده روز دوشنبه هفته گذشته پس از آن که حالش به خاطر اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشت، به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

در همین زمینه آن هریسون، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «نسرین ستوده از سه ماه پیش تاکنون تنها از پشت جداری شیشه‌ای با کودکان خود دیدار کرده است، از زمانی که مقامات متوجه شدند او بر روی یک دستمال کاغذی دفاعیه خود را برای دادگاه نوشته است.»

خانم هریسون افزود: «مقامات ایران سفر دختر او [به خارج از کشور] را ممنوع کرده‌اند و یک بار نیز شوهر او را به خاطر دفاع از او در طول شب در زندان نگه داشتند. علی‌رغم اعتقاد به اهمیت نهاد خانواده در جامعه ایرانی، ‌‌نهایت تلاش خود را برای خاموش کردن صدای خانواده‌های اعتقادی و سیاسی می‌کنند. این نمونه تکان‌دهنده‌ای از تلاش طولانی‌مدت حکومت ایران برای فرونشاندن انتقاد‌ها نسبت به سیاست‌ها و عملکرد خود است.»

این مسئول سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل افزود: «مقامات ایران با تحت فشار گذاشتن اعضای خانواده زندانیان سیاسی به منظور متوقف کردن اقدامات عمومی و مشروع آنها تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر را نقض می‌کنند.»

نسرین ستوده از شهریور ۱۳۸۹ در زندان است. دادگاه او را به ۶ سال حبس تعریزی و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرده است.

حمله نیروهای امنیتی به “سرای اهل قلم” و بازداشت تعدادی از فعالان سیاسی

خبرگزاری هرانا ـ در پی حمله نیروهای امنیتی به “سرای اهل قلم” تعدادی از شرکت کنندگان در جلسه بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی ساعت ۷ بعد از ظهر سه‌شنبه ۹ آبان ماه به “سرای اهل قلم” حمله کرده و تعدادی از حاضران در جلسه را بازداشت نمودند.

در طی این حمله نیروهای امنیتی، قاسم شعله سعدی، مهدی خزعلی، اکبر امینی، پژمان ظفرمند، محمد پارسی و تعدادی از اعضای ثابت سرای اهل قلم بازداشت گردیده‌اند.

قرار بود در طی این جلسه مراسم سالگرد فرحناز درگاهی، مادر آرش صادقی برگزار شود.

مادر آرش صادقی بر اثر حمله شبانه نیروهای امنیتی که برای بازداشت آرش صادقی مراجعه کرده بودند دچار حمله قلبی شده و فوت کرده بود.

نیروهای امنیتی پیش‌تر اعلام کرده بودند که با هرگونه تجمع و مراسمی برخورد شدید و قاطعی خواهند کرد.

آرش صادقی، از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با گذراندن حکم ۱۸ ماه حبس در اواخر آذر سال گذشته آزاد شد ولی آزادی او بیش از سه هفته به طول نینجامید و در ۲۵ دی ۹۰ مجدد بازداشت شد و از آن تاریخ تا به امروز در بند ۲۰۹ زندان اوین است.

گفتنی است، از محل نگهداری و ارگان بازداشت کننده این افراد هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.

ایهود باراک: ایران ساخت سلاح هسته‌ای را به تاخیر انداخته است

بی بی سی: ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفته هایی متفاوت با نخست وزیر این کشور، گفته که ایران “ساخت سلاح هسته ای را به تاخیر انداخته است.”

آقای باراک همچنین گفته که ایران احتمال دارد “مجددا بخواهد پروژه ساخت سلاح هسته ای را پی گیری کند.”

او حتی سه دلیل برای رویگردانی ایران از ساخت سلاح هسته ای عنوان کرده است؛ مانند “ترس از حمله نظامی اسرائیل و آمریکا به ایران.”

دلایل دیگری که آقای باراک برشمرده، “خریدن زمان” در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و سوم اینکه “ایران می خواهد به آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهد که به تعهدات خود پایبند است.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ماه های اخیر تلاش داشته تا به جامعه جهانی به قبولاند که زمان برای “اقدام پیش دستانه” علیه ایران در حال تمام شدن است. تحلیلگران می گویند که دلیل تفاوت آرای نخست وزیر و وزیر دفاع نزدیکی به زمان انتخابات اسرائیل است.

الکس وطن‌خواه، تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی ایران و منطقه می گوید که آقای باراک دارد سعی می کند تا نه به مردم جهان که به مردم اسرائیل پیامی بفرستد. او می گوید که “آقای باراک چون در انتخابات رقیب آقای نتانیاهوست، دارد خودش را یک کم از او جدا می کند.”

مدیرعامل فراری بانک ملی ایران غیابی و علنی محاکمه می‌شود

بی بی سی: ناصر سراج، قاضی پرونده بزرگترین فساد مالی در ایران گفته است که “محمودرضا خاوری مدیر عامل فراری بانک ملی به طور غیابی محاکمه می‌شود.”

آقای سراج گفته که “دلیلی ندارد که این محاکمه غیرعلنی برگزار شود.”

محمود‌‌رضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی از ایران از متهمان اصلی پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی است که اینک در کانادا زندگی می‌کند.

در جریان سیزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی در ایران که اواخر خرداد ماه سال جاری (اوایل ژوئن) برگزار شد، قاضی پرونده اعلام کرده بود که یکی از معاونان وزارت اطلاعات از خروج آقای خاوری، مطلع بوده است.

گفته می‌شود که خانواده آقای خاوری و خود او تابعیت دوگانه دارند و شهروند کانادا هم هستند.

قاضی سراج پیش از این در جلسه دادگاه گفته بود که “در ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ با ماموریت آقای خاوری موافقت شده و ۶ مهرماه ۱۳۹۰ در نامه‌ای از سوی مشاور نهاد و دبیر هیات نظارت در سفرهای خارجی، این ماموریت کان‌لم‌یکن تلقی” شد.

قاضی پرونده گفته بود که چند روز بعد از لغو ماموریت آقای خاوری “او از محل یک هتل در لندن فکسی به دفترش می‌فرستد و در آن، استعفایش را اعلام می‌کند.”

سراج به تازگی اعلام کرده است که ۲۰ کیفرخواست جدید از متهمان پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی به دادگاه رسیده است.

قوه قضائیه ایران پس از چندین جلسه محاکمه گروهی از متهمان پرونده فساد اقتصادی، چهار نفر را به اعدام محکوم کرده است.

این احکام به گفته مقام‌های قضایی ایران هم اکنون در دیوان عالی کشور است.

مطابق قوانین ایران پس از اعتراض محکومان به اعدام به حکم صادر شده، مطابق قانون دیوان عالی کشور وظیفه بررسی این حکم را دارد.

 

ناوگروه ایرانی در بندر سودان پهلو گرفت

رادیو فردا: نیروی دریایی ارتش ایران از پهلو گرفتن یک ناو گروه ایرانی در یکی از بندرهای سودان خبر داد. اعزام ناوگروه ایرانی کمتر از یک هفته پس از آن صورت گرفته که سودان اعلام کرد، اسرائیل یک کارخانه مهمات‌سازی در این کشور را بمباران کرده است.

روز سه‌شنبه، دوم آبان چند انفجار درکارخانه مهمات‌سازی جنوب خارطوم به وقوع پیوست که یک روز پس از آن مقام‌های سودانی اسرائیل را متهم کردند که این کارخانه را بمباران کرده است.

مقام‌های اسرائیلی این حمله را نه تاییدکرده‌اند و نه تکذیب؛ اما گفته‌اند که سودان یکی از تامین‌کنندگان اسلحه گروه‌های فلسطینی است که مورد حمایت ایران هستند.

در همین حال روزنامه هاآرتص به نقل از «اپوزیسیون سودان» نوشته بود که این کارخانه متعلق به سپاه پاسداران است که روز دوشنبه هشتم آبان وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای آن را تکذیب کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سودان آمده است: «ایران نیازی ندارد که در سودان اسلحه بسازد، چه برای خودش و چه برای متحدانش.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما هرگونه ارتباط کارخانه‌‌های نظامی با یک شریک خارجی را مردود اعلام می‌کنیم»

وضعیت اسف بار زندان زاهدان

هرانا: زندان زاهدان با بیش از ۳۵۰۰ زندانی تا کنون شاهد دوبار اعتراض زندانیان سیاسی بود که این اعتراض‌ها از سوی مسئولان به شورش تعبیر شد و سبب گردید تعداد زیادی از زندانیان به انفرادی و سپس به شهرستان‌های دوردست تبعید گردند. چند تن از زندانیان سیاسی که اخیرا از این زندان آزاد شده‌اند، گزارشی تهیه کرده اند. در بخشی از این گزارش به اعدام زندانیان در زندان زاهدان اشاره شده و آمده است: زندان مرکزی زاهدان نیز به مانند سایر زندان هایی که در حاشیه و مناطق محروم کشور بنا شده است به دلیل نزدیکی به مرز پاکستان و افغانستان یکی از زندان هایی است که اکثر بازداشت شدگان آنرا قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می دهند. بر همین اساس اجرای مخفیانه و فله ای حکم اعدام نیز در آن رواج دارد و تنها زمانی که افشای آنها بر مصلحت کشور باشد، برای ایجاد رعب و وحشت برخی از این اعدام ها در رسانه های وابسته به حاکمیت گزارش می شود.

اعدامها در این زندان بر اساس تفکیک جرم به دو دسته عمده تقسیم می شود که اکثریت آن مربوط به قاچاق مواد مخدر و یا فعالیت سیاسی و نظامی برعلیه نظام می‌باشد و به ندرت زندانی به جرم قتل در آن یافت می شود.

بر اساس تخمین ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام در این زندان بسر می برند و نزدیک به ۶۰ زندانی نیز در انتظار قطعیت محکومیتشان به اعدام در این زندان نگهداری می شوند.

زندان زاهدان ۱۱ بند دارد که حدود ۳۵۰۰ زندانی با جرائم متفاوت و در بند های مختلف این زندان محبوس هستند که حدود ۲۰ نفر از آنها را زندانیان سیاسی و عقیدتی تشکیل می دهند.

در بند های عمومی این زندان هم وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب بوده و تعداد زیادی از کارتون خواب های خیابانی در کنار سایر زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی نگهداری می شوند.

علاوه بر این در بندهای عمومی زندانیان مبتلا به ایدز در کنار سایر زندانیان محبوس هستند و مسئولان زندان حاضر نیستند که آنها را در بندهای جدا از سایر زندانیان جای دهند و به علت شیوع ارتباط جنسی در بین عده ای از زندانیان تعداد مبتلایان به ایدز رو به افزایش است.

تعدادی از زندانیان هم مبتلا به بیماری سل هستند و این بیماری سلامت تعداد بیشتری از زندانیان را تهدید می کند و آمار مبتلایان به سل در این زندان رو به افزایش است.

این زندان با داشتن بیش از ۳۵۰۰ زندانی تنها یک پزشک عمومی دارد که او هم دانشجوی پزشکی است و چندان به درمان زندانیان وارد نیست.

در بند های مختلف این زندان هر اتاق ۵ در ۶ متر و دارای ۱۸ تخت است که در هر اتاق حدود ۵۰ زندانی نگهداری می شوند.

در زندان زاهدان برای بیش از ۳۵۰۰ زندانی فقط ده سرویس بهداشتی موجود است که از این تعداد چهار سرویس قابل استفاده می باشد. زندان علاوه بر اینکه وضعیت غذایی بسیار نامطلوبی دارد هیچ فروشگاهی هم ندارد تا زندانیان حداقل غذای خود را از این فروشگاه ها تامین نمایند.

قاضی ناظر بر زندان نیز هیچ رسیدگی و نظارتی بر شرایط نامناسب بندهای مختلف این زندان ندارد. پتو در زندان از اجناس نایاب است به طوری که هر دو زندانی مجبور هستند از یک پتو استفاده کنند.