رقابت برای رهبری لیبرال‌های انتاریو

با وجود مشخص شدن زمان و مکان برگزاری کنوانسیونِ انتخاب رهبر جدید حزب لیبرال انتاریو هنوز هیچ کس پا پیش نگذاشته تا اعلام نامزدی کند. تا این‌جا تنها اظهارنظر را از سوی کسانی داشته‌ایم که گفته‌اند نامزد نخواهند شد.

اما طبق اطلاعاتی که شهروند به دست آورده ورود ساندرا پوپاتلو، وزیر سابق دولت‌مک‌گینتی که یک سالی است وارد دنیای بیزینس شده است، قطعی است و او تا یکی دو هفته‌ی دیگر نامزدی خود را اعلام خواهد کرد. او قرار است این آخر هفته پس از مشورت با همسرش، جیم بنت، که قبلا در شهر ویندزر وکیل بود، اما اکنون نماینده‌ی مجلس استانی نیوفاندلند است، تصمیم بگیرد (بنت پیش از این مدت کوتاهی رهبر حزب لیبرال نیوفاندلند و لابرادور هم بود.)

رضا مریدی، نماینده‌ی لیبرال ریچموند هیل، قبلا در گفتگو با شهروند پوپاتلو را یکی از دو سه امکان اصلی ورود به رهبری دانسته بود.

انتظار می‌رود پوپاتلو نماینده‌ی جناح راست و بیزینسی حزب باشد. بخصوص اگر کاتلین وین، نماینده‌ی تورنتو و وزیر سابق آموزش و پرورش و حمل و نقل، وارد گود شود و چپِ حزب و بخش اجتماعی‌تر آن‌را نمایندگی کند.

پوپاتلوی ۵۰ ساله نماینده‌ی شهر ویندزر در جنوب غربی استان است و قبلا «زن سال» این شهر شده است. این سیاستمدار حرفه‌ای که دوست و دشمن از مهارت سیاسی‌اش می‌گویند سال گذشته ترجیح داد نامزد کرسی خود که ۱۷ سال نماینده‌ی آن بود نشود. در شرایطی که احتمال شکست لیبرال‌ها در انتخابات شدید بود، پوپاتلو به بی استریت رفت تا با دستمزدی بسیار بالاتر برای شرکت میلیارد دلاری «پرایس ‌واترهاوس‌ کوپرز» کار کند.

پوپاتلو اولین بار در سال ۱۹۹۵ به نمایندگی مجلس انتخاب شد و خیلی زود به حملات تند و تیزش به محافظه‌کاران در صحنِ کوئینزپارک معروف شد. محافظه‌کاران آن سا‌ل‌ها به رهبری مایک هریس و سپس ارنی ایوز مشغول «انقلاب عقل سلیم» بودند، تلاشی برای چرخش شدید استان به راست.

پوپاتلو که در آن سال‌ها تازه سی و چند سال داشت هر سمتی که در کابینه‌ی سایه داشت با تمام توان به وزیر وقت حمله می‌برد. او در صف اپوزیسیون خیلی سریع رشد کرد و به زودی معاون اول مک‌گینتی، رهبر وقت اپوزیسیون، شد. در سال ۲۰۰۲ او در این سمت بود که با افشای طرح مخفی دولت محافظه‌کار برای اعطای ۱۰ میلیون دلار معافیت مالیاتی به تیم های حرفه‌ای ورزشی زلزله‌ای برای دولت وقت ارنی ایوز ایجاد کرد.

معاون وقت رهبر لیبرال‌ها دولت ایوز را محکوم کرد پول را از نظام خدمات درمانی استان گرفته «تا بتوانید به دوستان خودتان پول بدهید، کسانی مثل تد راجرز و پل گادفری»، که در آن زمان به ترتیب صاحب و مدیر تیم بیس‌بالِ «بلوجیزِ» تورنتو بودند.

حمله‌ی او چنان تاثیری داشت که ایوز چند ساعت بعد اعلام کرد این معافیت مالیاتی را لغو می‌کند.

پوپاتلو پس از به قدرت رسیدن مک‌گینتی وزیر خدمات محلی و اجتماعی، وزیر آموزش و پرورش و وزیر توسعه‌ی اقتصادی بود. سمت آخر را به تقاضای شخصی خودش به عهده گرفته بود.

چند نفر از وزرای دولت‌های هریس و ایوز هفته‌ی گذشته در گفتگو با تورنتو استار پوپاتلو را رقیبی جدی و مهیب توصیف کردند. بعضی از آن‌ها حتی اعتراف کردند او برخلاف اعضای کابینه‌ی کنونی مک‌گینتی بار افتضاحات مالی و اداری این دولت را به دوش نخواهد کشید. گرچه بیل مردوک، نماینده‌ی محافظه‌کار، یادآوری کرد که پوپاتلو تا همین پارسال بخشی از این دولت بوده و نمی‌تواند از زیر بار آن شانه خالی کند.

پیش از این، دوایت دانکن، وزیر دارایی و معاون اول مک‌گینتی که او هم نماینده‌ی ویندزر، است اعلام کرد نامزد رهبری نخواهد بود. این حرکت نه تنها یکی از رقبای اصلی احتمالی را کنار می‌برد که حامی مهمی به پوپاتلو اضافه می‌کند. دانکن و پوپاتلو از مدت‌ها قبل رابطه‌ی دوستی دارند و حمایت وزیر دارایی از او تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، باب کیارلی، نماینده‌ی اتاوا و وزیر گردشگری، از دیگر کسانی بود که اعلام کرد نامزد رهبری نخواهد شد و گفت اگر پوپاتلو وارد گود شود از او حمایت خواهد کرد. کیارلی گفت به نظر او پوپاتلو خیلی بیش از تیم هوداک سابقه‌ی رهبری دارد.

کنوانسیون لیبرال‌ها در روزهای ۲۵ تا ۲۷ ژانویه در «میپل لیف گاردنزِ» تورنتو برگزار می‌شود، یعنی در همان سالنی که ۱۶ سال پیش میزبان کنوانسیون قبلی انتخاب رهبر بود.

علاوه بر کاتلین وین که در بالا به حضور احتمالی‌اش اشاره شد از میان وزرای کنونی (و کسانی که هنوز احتمال ورود خود را رد نکرده‌اند) می‌توان به دب متیوز، وزیر بهداشت و چارلز سوزا، وزیر مهاجرت،‌ اشاره کرد. از بیرون کابینه احتمال ورود جرارد کندی و جورج اسمیترمن هم هست.