گزارش مفصل تورنتو استار آشکار کرد

 

حمیده غفور، گزارشگر مسائل خارجیِ تورنتو استار، گزارش مفصلی از تاثیرات تحریم‌های اقتصادی بر مردم ایران منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد

سوسن طهماسبی

تحریم‌ها بخصوص بر طبقه‌ی متوسط و زحمتکشان تاثیر گذاشته است و باعث شده کنترل سپاه پاسداران و دار و دسته‌های حکومتی بر اقتصاد بیشتر و نه کمتر شود.

در گزارش غفور می‌خوانیم که علیرغم ادعاهای دولت‌های غربی که تحریم‌ها قرار است تنها بر دولت تاثیر بگذارند، مردم عادی ایران به شدت از آن‌ها ضربه خورده‌اند.

از جمله کسانی که استار با آن‌ها مصاحبه کرده هما، دانشجوی ۳۰ ساله‌ی دکترا در دانشگاه واترلو است. او که اخیرا در ایران بوده می‌گوید قیمت گوشت و شیر دو برابر شده است و مردم حتی می‌ترسند در راه مغازه که هستند قیمت‌ها گران‌تر شود و در نتیجه نمی‌دانند با خودشان چقدر پول ببرند. والدین هما اهل رامسر هستند و او می‌گوید هنگام سفر به این شهر بوده که اوضاع را فهمیده. قیمت‌ها ظرف یک هفته ۳۰ درصد افزایش داشته‌اند.

در بخش‌های دیگری از این گزارش می‌خوانیم که قیمت غذا، بنزین، دارو و حتی لباس به شدت افزایش یافته است. اداره‌ی هرگونه کسب و کار، مسافرت خارجی یا تحصیل در کشورهای خارجی نیز به شدت دشوار شده است.

سوسن طهماسبی، فعال ایرانی که قبلا مقیم تهران بود و اکنون در واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، زندگی می‌کند در گفتگو با استار تاکید کرده که مردم ایران تقصیر را گردن دولت می‌اندازند اما در ضمن غرب را مقصر می‌دانند.

طهماسبی در این گفتگو گفت ادعاهای اروپا و آمریکا که تحریم‌ها قرار است بر غذا و دارو تاثیری نگذارند حقیقت ندارد. او گفته از آن‌جا که تحریم‌ها جلوی بیمه‌ی کشتی‌هایی را که به بنادر ایران می‌روند می‌گیرد هر جنسی که در این کشتی‌ها حمل شود، از جمله دارو (که بیشتر آن وارداتی است) نایاب می‌شود.

داروی سرطان خون، واکسن آنفولانزا و داروهای آسم و دیابت از مواردی است که نایاب یا گران شده است. انجمن سراسری رادیولوژیست‌ها اعلام کرده از عکس‌های اشعه ایکس تنها در موارد بسیاری ضروری استفاده شود چرا که قیمت‌شان بالا رفته است.

گزارش استار به گران شدن قیمت مرغ (که اکنون به حدود کیلویی ۳ دلار رسیده است) نیز اشاره کرده و گفته این گران شدن باعث شده ایرانیان نتوانند به رسوم همیشگی خود مثل دعوت کردن اقوام و برگزاری مهمانی بپردازند و غذای محبوبی همچون زرشک‌پلو با مرغ حالا بسیار گرانقیمت تلقی می‌شود.

علیرضای ۵۹ ساله که صاحب شرکت نرم‌افزاری در تورنتو است از دیگر کسانی است که با استار مصاحبه کرده. او که در ماه آگوست برای دیدار اقوام خود به تهران رفته می‌گوید کارخانه‌ها در ظرفیت یک سوم کار می‌کنند و مجبور به اخراج کارگران شده‌اند. او گفته پس از مرگ مادرش فهمیده که وارد کردن سنگ قبر از چین ارزان‌تر است تا ساختن آن در ایران. این حتی در مورد مهر نماز هم صدق می‌کند.

استار با یکی از نمایندگان انجمن شرکت‌های ایرانی در دوبی نیز مصاحبه کرده است. حدود ۸۰۰۰ ایرانی جواز فعالیت اقتصادی در این شهر همسایه‌ی ایران را دارند. این نماینده اما گفته انجمن متبوعش که چند سال پیش ۵۰۰ عضو داشته اکنون کمتر از ۲۰۰ عضو دارد. او گفت «ایرانوفوبیا» در دوبی برقرار است و بسیاری بانک‌ها از ایرانیان می‌خواهند حساب‌هایشان را تعطیل کنند.

گزارش استار با نقل قول طهماسبی خاتمه یافته که می‌گوید تحریم‌ها باعث شده فعالان دموکراسی‌خواه کشور نیز با لطمات بسیاری روبرو شوند چرا که اگر همیشه دنبال برخورد با وضعیت اقتصادی خود باشند وقتی برای فعالیت برای آن ها نمی‌ماند. گفته‌های نهایی او، که گزارش نیز با آن تمام می‌شود، داغ دلش را بهتر از هر چیزی بیان می‌کند: «دوست من نمی‌توانست یک سال بیاید در دانشگاهی در کانادا درس بخواند چون به او ویزا ندادند، اما به ۱۵۰ نفر از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد ویزا دادند تا به سازمان ملل بیایند و در هتل‌های گرانقیمت اقامت کنند.»