۸نوامبر تا ۱۵ نوامبر۲۰۱۲

۱۳نفر در تهران و شیراز اعدام شدند

رادیو زمانه ـ حکم اعدام ۱۰ نفر در تهران و سه نفر در شیراز به جرم “قاچاق مواد مخدر” صبح روز چهارشنبه نوامبر اجرا شد.

به گزارش تارنمای دادسرای تهران، از ۱۰ نفر اعدام شده در تهران “صدها کیلو مواد مخدر” کشف شده بود.

بر اساس اعلام دادستانی تهران اسامی این اعدام‌شدگان عبارت است از “احمد تجری فرزند علی‌اکبر، شهرام یداللهی فرزند علی، یوسف کریم‌خانی زرنقی فرزند محمود، قادر ملکی فرزند محرم، عسگر فرجی نیری فرزند سلمان، عبدالقادر هادی تاجیک فرزند عبداله (عبدل)، سیدجلال حسینی فرزند عنایت‌الله، حمید غلامی فرزند یارولی، قهرمان قاسمی کرم جوان فرزند اصغر و ابراهیم برآهویی فرزند سیاه خان.”

همچنین سه قاچاقچی هروئین و تریاک نیز صبح چهارشنبه در شیراز و در ملاعام به دار آویخته شدند. نام این افراد به شکل کامل منتشر نشده است.

حدود دو هفته پیش نیز ۱۰ نفر دیگر با اتهام مشابهی در تهران اعدام شده بودند. نام این ۱۰ نفر که دوشنبه اول آبان امسال اعدام شدند “فرشید رستمی، فرهاد مشهدی ابوالقاسم، علی درویشی، عباس عباسی نمکی، سعید صدیقی، حمید ربیعی، محمدعلی ربیعی، علی‌رضا مولایی، اسحاق لورگی و یوسف پرمر” اعلام شد.

ایران به نسبت جمعیت خود بیشترین تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد. این کشور در مقابل اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشر در خصوص مجازات اعدام می‌گوید، این نوع مجازات یک مساله داخلی است.

به گفته صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران “اعدام‌ در تمام کشورهای اسلامی هست و جزو ارزش‌های اسلامی است.”

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در تازه‌ترین گزارش خود که مهر امسال منتشر شد، خواهان توقف اجرای احکام اعدام در ایران گردید.

وی پیش از این نیز گفته بود حکم جرایم مربوط به مواد مخدر در جهان اعدام نیست و جمهوری اسلامی ایران باید اجرای حکم اعدام در این موارد را نیز قطع کند.

بان کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل نیز حدود یک ماه پیش از مسئولان جمهوری اسلامی خواست اجرای مجازات اعدام را به حالت تعلیق درآورند، قانون مجازات اسلامی و قوانین مربوط به نوجوانان را با موازین جهانی حقوق بشر سازگار کنند و مجازات‌های منع شده در حقوق بین‌الملل را کنار بگذارند.

 

در سوک داریوش کارگر

بیانیه ی جمعی از شاعران، نویسندگان و هنرمندان

دوست عزیز ما، داریوش کارگر، ما و جهان ما را گذاشت و گذشت. داریوش کارگر داستان نویس، پژوهشگر، روزنامه نگار بود. در همه ی این ها اما انگار در جست و جوی چیزی در آن دوردست ها بود؛ چیزی فراتر از زمانه ی ما؛ به تر از جهان ما. عطوفت را پاس می داشت؛ عدالت را دوست می داشت؛ سرزمین اش را دوست می داشت. اندُهگینِ جور زمانه بود؛ زخمی ی رنجی که در سرزمین اش قسمت می کنند. داریوش کارگر برآمده از نسلی بود که زخم ها بر شانه برد، منزل ها گذراند؛ بغض ها و شوق ها درهم آمیخت. از داریوش کارگر کارها به جای مانده است؛ از آن میان رمان های پایان یک عمر؛ باغ باغِ ما؛ مجموعه داستان عروس دریایی؛ پژوهشی زیر عنوان ارداویراف نامه: مفهوم ایرانی ی جهان دیگر که پایان نامه ی دکترای او در رشته ی ایران شناسی بود؛ نشریه ی افسانه که در گستره ی ادبیات داستانی سال ها منتشر کرد.

زنده یاد داریوش کارگر

داریوش کارگر ما را گذاشت؛ جهان را گذشت. یاد عزیز او اما در سینه ی ما باقی است؛ یاد عزیز مردی که سنگین آرزوها بود.

یکشنبه ۱۴ آبان ۱٣۹۱ – ۴ نوامبر ۲۰۱۲

نعمت آزرم، مانا آقایی، مهدی استعدادی شاد، بیژن اسدی پور، مهدی اصلانی، رضا اغنمی، سعید افشار، بو اوتاس، فرزین ایران فر، اصغر ایزدی، خسرو باقرپور، منیره برادران، بهروز برجسته دلفروز، هلنا بنی شرکا، بیژن بیجاری، روشنک بی گناه، تورج پارسی، شهرنوش پارسی پور، پدیده پاکپور، ناصر پاکدامن، محمد تسلیمی، ملیحه تیره گل، محمد جلالی (م. سحر)، کارینا جهانی، فروغ حاشابیکی، حسن حسام، محسن حسام، محمود حسن آبادی، برومند حشمتی، علی حصوری، نسیم خاکسار، هادی خرسندی، اسماعیل خویی، اشک دالن، رضا دانشور، مسعود درخشان، مهرداد درویش پور، خسرو دوامی، جلیل دوستخواه، حسین دولت آبادی، اکبر ذوالقرنین، منوچهر رادین، محمد ربوبی، بهرام رحمانی، سهراب رحیمی، ناصر رحیم خانی، اسد رخساریان، شهروز رشید، مجید روشنگر، ناصر زراعتی، حسن زرهی، علیرضا زرین، سپیده زرین پناه، نادر ساده، اکبر سردوزآمی، فرج سرکوهی، عباس سماکار، اسد سیف، فرهاد شاکلی، شهلا شفیق، گیتی شکری، بهروز شیدا، رضا طالبی، جواد طالعی، بتول عزیزپور، هومن عزیزی، محمد عقیلی، رضا علامه زاده، محمود فلکی، مهدی فلاحتی، مهرداد فلاح زاده، پرویز قلیچ خانی، آزیتا قهرمان، زیبا کرباسی، فرهنگ کسرایی، منصور کوشان، علی لاله جینی، مسعود مافان، مهنار متین، علیرضا مجلل، رباب محب، شیدا محمدی، مرتضی محمودی، محمد رفیع محمودیان، رضا مرزبان، مهرنوش مزارعی، عباس معروفی، شهریار مندنی پور، اسفندیار منفردزاده، ناصر مهاجر، جمال میرخرم، نادر میرلاشاری، رضا ناصحی، مجید نفیسی، مسعود نقره کار، علی نگهبان، اعظم نوراله خانی، علیرضا نوری زاده، پرتو نوری علا، حسین نوش آذر، پیمان وهاب زاده، آندرش ویدمارک، زینت هاشمی، سعید هنرمند، مریم هوله، محسن یلفانی.

زندانیان سیاسی زن با شکایت از ماموران به اعتصاب غذایشان پایان دادند

بی بی سی: گروهی از زندانیان سیاسی زن زندان اوین که در اعتراض به نحوه تفتیش بدنی خود از هفته گذشته دست به اعتصاب غذا زده بودند، به اعتصابشان پایان دادند.

بر اساس گزارش های رسیده از تهران، این اقدام در پی تنظیم شکایت از ماموران خاطی و تعهد مسئولان این زندان مبنی بر پیگیری مساله و برخورد با خاطیان صورت گرفته است.

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، یکی از زنان اعتصاب کننده، در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “اعتصاب کنندگان توسط شورای انضباطی زندان به سه هفته ممنوعیت ملاقات و انتقال به انفرادی محکوم شده اند که با اعتراض آنان این حکم فعلا به مدت شش ماه تعلیق شده است.”

در پی تفتیش و بازرسی بند زنان زندان اوین توسط نیروهای امنیتی، ۹ نفر از زنان این بند در اعتراض به این تفتیش از روز ۱۰ آبان‌ماه دست به اعتصاب غذا جمعی زدند.

این زندانیان در ملاقات روز یک شنبه ۱۴ آبان‌ماه با خانواده‌هایشان، این تفتیش را مصداق “آزار جنسی” خواندند و گفتند که خواستار عذرخواهی مسئولان زندان شده اند.

به گفته نزدیکان آنها، مأموران زن زندان با برهنه کردن زندانیان به جستجوی بدنی، از جمله در اندام های جنسی آنها پرداخته بودند.

بهاره هدایت، ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی، شیوا نظرآهاری، نسیم سلطان بیگی، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی و راحله ذکایی زندانیانی بودند که در پی این هتک حرمت دست به اعتصاب غذا زدند.

مقامات ایرانی منکر بدرفتاری با زندانیان این کشور هستند.

در همین خصوص صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران چندی پیش گفت: “زندان‌های جمهوری اسلامی ایران از زندان‌های بسیاری کشورهای دیگر حتی کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر به مراتب بهتر است.”

 

مهدی هاشمی در بیمارستان دی تهران بستری شد

رادیو فردا: محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی، روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه، اعلام کرد که موکل وی برای عمل آنژیوگرافی قلب به بیمارستان دی تهران منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز صبح روز دوشنبه با حضور در بیمارستان دی تهران، با فرزند خود دیدار کرد.

هاشمی رفسنجانی در این دیدار، در جریان آخرین وضعیت حقوقی و مسایل مربوط به دوران بازداشت و همچنین وضعیت پزشکی فرزندش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، وکیل مهدی هاشمی تاکید کرده که او پس از انجام عمل آنژیوگرافی در بیمارستان دی تهران، به زندان برمی‌گردد.

محمود علیزاده طباطبایی، روز یکشنبه، ۱۴ آبان ماه، در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا، گفته بود پزشک معالج مهدی هاشمی در گزارشی که به سرپرست دادسرای امنیت فرستاده، درخواست انتقال مهدی به بیمارستان را مطرح کرده بود.

خبرگزاری فارس که از آن به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌شود، یک روز پیش از انتقال مهدی هاشمی به بیمارستان، از احتمال انتقال او به بیمارستان خبر داده بود.

وب‌سایت خبری کلمه نیز روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، گزارش داده بود که خانواده هاشمی رفسنجانی پس از آخرین تلفن مهدی هاشمی از بند دو الف سپاه و مطلع شدن از وضعیت سلامتی و «هوشیاری» او، نگران داروهایی هستند که در زندان به او داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، مهدی هاشمی در گفت وگوی تلفنی با پدر خود، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته بود که شرایط خوابش «دچار به هم ریختگی عجیبی» شده و حتی در طول روز نیز «احساس عدم هوشیاری» می‌کند.

مهدی هاشمی، شامگاه روز یکشنبه، دوم مهرماه امسال، پس از سه سال اقامت در لندن، با پرواز دوبی- تهران وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد. او یک روز بعد با معرفی خود به دادسرای مستقر در زندان اوین، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی و تحت بازجویی به سر برده‌است.

هنوز اتهام های وی به طور دقیق مشخص نشده ‌است، و به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، «تاکنون کیفرخواستی برای مهدی هاشمی صادر نشده ‌است»، اما گمان می‌رود که بخشی از اتهامات او با اعتراضات و ناآرامی های پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در ارتباط باشد.

نام مهدی هاشمی، بارها در کیفرخواست و اعترافات بازداشت‌شدگان پس از آن ناآرامی‌ها در جریان برگزاری دادگاه دسته‌جمعی متهمان که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد و به دادگاه‌های نمایشی معروف شد، برده شد.

به گزارش شماره روز نوزدهم مهرماه روزنامه«آرمان»، در مدتی که مهدی هاشمی بازداشت و تحت بازجویی بوده، وی ممنوع الملاقات بود و تلاش وکیل او برای انجام ملاقات مهدی هاشمی با عفت مرعشی، مادر و یاسر هاشمی، برادر کوچکترش، نیز منجر به دیدار آنها با یکدیگر نشده ‌است.

وکیل مهدی هاشمی در عین حال گفته بود که «روزانه در خصوص پرونده مهدی هاشمی با پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی به تبادل‌نظر می‌پردازد» و تاکید کرده که«به روند قضایی طی‌شده معترضیم» چرا که «روند دادستانی این‌گونه ‌است که در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم را ممنوع‌الملاقات می‌کنند اما این رویه مبنای قانونی ندارد» و «آنچه در تبصره ماده ۱۲۸ آمده، عدم حضور وکیل آن هم با اجازه دادگاه‌است؛ نه دادسرا.»

به گفته وکیل مهدی هاشمی، او از روزنامه‌های کیهان، ایران، وطن‌امروز، جوان، مشرق و ۹ دی و همچنین سه سایت خبری رجانیوز، اول نیوز و ندای انقلاب در شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه و شعبه ۱۲ دادسرای کارکنان دولت، شکایت کرده که احضاریه دادگاه برای مدیران این روزنامه‌ها ارسال شده ‌است.

محمود علیزاده طباطبایی، روز سه‌شنبه، نهم آبان‌ماه، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود که نسبت به ادامه بازداشت موقت، مهدی هاشمی به دادگاه شکایت کرده و منتظر نتیجه نهایی ارجاع این شکایت است.

 

ادامه جنجال‌ها بر سر طرح سوال مجلس از محمود احمدی‌نژاد

رادیو فردا: یک روز پس از اعلام وصول طرح سئوال از رییس جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی، جنجال ها بر سر این طرح ادامه دارد و هیات رییسه مجلس روز دوشنبه، ۱۵ آبان، گفته که اسامی نمایندگان سئوال کننده را برای رفع شبهه درباره حد نصاب امضاها منتشر خواهد کرد.

یکی از نمایندگان مجلس گفته که مقام‌های دولتی حد نصاب امضاهای این طرح سئوال را «مخدوش» نامیده و این طرح را «فاقد اعتبار» قلمداد کرده‌اند.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه خبر داد که رضا آشتیانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، با بیان اینکه حد نصاب امضاهای طرح سؤال ۷۴ امضا است گفت که مقامات دولتی چهار امضا از طرح سئوال از رییس جمهور را «مخدوش» دانسته و اعلام کرده‌اند که این طرح سؤال «دارای ۷۳ امضا بوده و فاقد اعتبار است.»

با وجود اینکه آیت ‌الله خامنه‌ای، روز دهم آبان به مسئولان و روسای قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی هشدار داده ‌بود که اختلاف ایجاد نکرده و «کار خودشان را بکنند»، نمایندگان مجلس چهار روز پس از این هشدار از قرائت طرح یادشده در صحن علنی مجلس و اعلام وصول آن از سوی هیات رییسه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، علیرضا منادی سفیدان، عضو هیات رییسه مجلس، روز دوشنبه از ارسال سئوال از رییس‌جمهور به دفتر وی پیش از پایان جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس خبر داد و افزود که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رییس‌جمهور پس از ارسال سئوال به وی، یک ماه فرصت دارد برای پاسخگویی به سئوال نمایندگان در مجلس حضور یابد.

محورهای سئوال از محمود احمدی‌نژاد موضوع نوسان در بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی، افزایش شاخص تورم رکودی، عدم پاسخ‌گویی بانک مرکزی به مجلس در مورد مسائل ارزی، واردات خودروی خارجی با ارز مرجع، و سخت‌گیری در مورد تعیین قیمت خرید تضمینی گندم است.

 

فرانسوا اولاند با ملک عبدالله درباره سوریه و ایران گفت وگو کرد

رادیو فردا: گزارش ها حاکی است که فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز یکشنبه ۱۴ آبانماه در جده درباره ایران و بحران سوریه مذاکره کرده اند. فرانسوا اولاند پس از این دیدار گفت، پاریس از تشکیل دولت انتقالی توسط مخالفان بشار اسد حمایت می کند. وی همچنین جاه طلبی هسته ای ایران را «تهدیدی» برای منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روماین نادال، یک سخنگوی فرانسوا اولاند، گفته است: «رییس جمهور فرانسه در دیدار با ملک عبدالله در خصوص صلح خاورمیانه، برنامه هسته ای ایران، بحران سوریه و روابط بین دوکشور مذاکره کرد.»

طبق این گزارش، فرانسوا اولاند پس از دیدار با ملک عبدالله در یک کنفرانس خبری گفت: فرانسه از تشکیل دولت انتقالی توسط مخالفان استقبال می کند،‌ تشکیل چنین دولتی مشروعیت کامل داشته و باعث حصول اطمینان از انتقال دمکراتیک قدرت سیاسی در سوریه خواهد شد.

رییس جمهوری فرانسه همچنین بر ضرورت تجدید نظر در ساختار تشکیلات مخالفان حکومت بشار اسد تاکید کرده است.

این در حالی است که گروه های مخالف بشار اسد، رییس جمهوری سوریه دردوحه پایتخت قطرتشکیل جلسه داده اند تا در خصوص تشکیل یک جبهه واحد مذاکره کنند. قرار است آنها درباره تغییر در ساختار شورای ملی سوریه که مهم‌ترین گروه مخالف در تبعید بشمار می‌رود، گفت وگو کنند.

اخیرا آمریکا از ساختار این شورا انتقاد کرده است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود، شورای ملی سوریه جریان هایی را که در داخل سوریه در حال مبارزه با حکومت بشار اسد هستند، نمایندگی نمی کند.

در همین حال رییس جمهوری فرانسه در پاسخ به پرسشی در خصوص کمک های نظامی به مخالفان حکومت بشار اسد، گفته است چنین اقدامی منوط به تشکیل دولت انتقالی است.

فعالان سوری می گویند، ازآغاز نا آرامی ها در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۳۶ هزار نفر در این کشور کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند در این کنفرانس خبری در خصوص برنامه هسته ای ایران نیز گفت: خواست ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای«تهدیدی» برای کل منطقه و جهان است.

وی همچنین گفته است فرانسه و عربستان در خصوص تشدید تحریم های علیه ایران برای توقف برنامه هسته ای این کشور توافق دارند.