شماره ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸

حقوق و مقرری های زمان حاملگی و بچه داری شامل والدین واقعی یا هنگام فرزندخواندگی ( adoption ) میشود. روز  (تحویل نوزاد) adoption و یا روز تولد نوزاد ( day birth) مهم است. مادر (واقعی یا مادر خوانده) باید حداکثر ۶۰۰ ساعت در ۵۲ هفته اخیر (اخیر یعنی روز ارسال تقاضانامه به دولت) کار کرده باشد تا حداکثر این مزایا را دریافت کند. (البته خانم باید حداقل ۱۳ هفته قبل از تولد تقریبی نوزاد (که به آن due date  می گویند) برای یک صاحبکار کار کرده باشد) ..  تعداد نوزادان (یک قلو یا چند قلوها) هیچ تاثیری در کم یا زیادشدن مبلغ این مقرری ها ندارد یعنی این مبلغ ثابت است.  حداکثر این حقوق که هر دو هفته یکبار به حساب بانکی خانمها پرداخت میشود ، تا ۵۵ درصد Gross Income(یعنی قبل از کم کردن بیمه/بازنشستگی/مالیات و غیره ) هفتگی او قبل از زایمان است. در مورد همسر هم همینطور…

خانمهای شاغل یعنی employee که برای یک یا چند صاحبکار یا برای بیزینس همسرشان کار می کنند ( البته شامل خانمهایی که صاحب بیزینس خودشان هستند، یعنی self employed ، نمی شود) به هنگام حاملگی و همچنین پس از زایمان (حداکثر تا سالروز یکسالگی نوزاد یعنی تا حداکثر ۵۲ هفته بعد از تولد نوزاد) میتوانند در خانه بمانند و کار نکنند و شغلشان هم محفوظ باشد و از دولت فدرال ماهانه مقداری مقرری دریافت کنند.

همسر او هم (البته فقط اگر همسر هم برای یک صاحبکار کار می کند و self employed نیست) می تواند از بعد از تولد نوزاد (حداکثر تا ۳۵ هفته) ماهانه، بدون از دست دادن شغل و موقعیتش، از دولت مقرری parental leave  بگیرد.  البته دولت انتاریو قرار است که برای خانمهای با همسران selfemployed هم چنین مقرری را برقرار کند. به هنگام دریافت این مقرریها شما میتوانید تا حداکثر ۷ روز (با دلیل و مدرک البته، مثلا برای رفتن به بیمارستان یا مراسم خانوادگی مهمی مثل عروسی /عزا و غیره) به بیرون کانادا بروید و مقرری تان قطع نمیشود. تعریف قانونی همسر (در کانادا) یعنی مرد یا زن یا همجنس است و هیچ تبعیض یا تفاوتی ندارند. ضمنا میتوانند به صورت common law (یعنی بدون ازدواج) هم باشند….

Pregnancy leave ( مقرری دوران حاملگی)… فقط شامل خانمها میشود و شرایطش بدینگونه است که خانم باید حداقل ۱۳ هفته قبل از تولد تقریبی نوزاد (که به آن due date می گویند) برای یک صاحبکار کار کرده باشد. و مهم نیست که پارت تایم یا فول تایم یا دایمی یا به صورت کنتراتی/موقتی یا نقدی بوده باشد. البته حتی اگر این خانم قبلا کار می کرده ولی در این ۱۳ هفته اخیر کار هم نکرده و از کار برکنار شده ( layoff شده باشد) و یا در حال استفاده از مرخصی شغلی (vacation)  است و یا اگر به دلیل بیماری خانه نشین شده هم، میتواند برای دریافت این حقوق Pregnancy leave اقدام کند و  برای مدت بین ۸ تا ۱۷ هفته (در زمان بارداری قبل از زایمان) هر دو هفته یکبار از دولت فدرال مقرری بگیرد. در این ۱۷ هفته  صاحبکار به خانم حقوق نمی پردازد اما موظف است که شغل و ارشدیت (seniority) و میزان دستمزد و سایر مزایای شغلی او (پوشش بیمه ای و بازنشستگی شرکت و غیره) را محفوظ نگهدارد و به دولت و غیره بپردازد  و حتی اگر در این مدت ۱۷ هفته  اضافه حقوق و مزایایی هم برای سایر کارمندان افزایش یافت همانها را هم به این خانم (پس از مراجعت به شغل سابقش) کامل  بپردازد و حتی اگر آن شغل را به کارمند دیگری داده باید معادل یا بالاتر از آن مقام/شغل را به او بدهد.

اگر بنا به هر دلیلی مدت حاملگی طولانی تر شود (یا پس از زایمان، نوزاد هنوز در بیمارستان بماند)  این ۱۷ هفته (حداکثر تا ۱۵ هفته دیگر) تمدید میشود تا زمانی که نوزاد متولد یا تحویل مادر شود. حال اگر به هر دلیلی نوزاد متولد نشود (miscarriage)  یا بمیرد  این  ۱۷ هفته را تا حداکثر شش هفته بعد هم تمدید خواهند کرد. خانمها فقط حداکثر از ۱۷ هفته قبل از زایمان مشمول دریافت این مقرری هستند نه بیشتر. صاحبکار به هیچ وجه نمی تواند خانمها را مجبور به کار یا بیکاری کند. جریمه های سنگینی برای صاحبکاران در این مورد اجرا خواهد شد. اداره ACT Employment Standard ( در تورنتو به شماره تلفن  ۷۱۶۰-۳۲۶-۴۱۶  یا به شماره تلفن مجانی سراسری کانادا  ۵۵۵۱-۵۳۱-۸۰۰-۱ و یا اداره بیمه بیکاری فدرال کانادا با تلفن مجانی ۷۲۱۸-۲۰۶-۸۰۰-۱ از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۴ عصر ) جوابگوی مشکلات یا سئوالات شماست.

میزان دریافت این مقرری ها که هر دو هفته یکبار به خانم  ( فقط به صورت واریز به حساب بانکی اش) پرداخت میشود حداکثر تا ۵۵ درصد میانگین درآمد هفتگی کل ( Gross Incomeقبل از کم کردن مالیات و بیمه و بازنشستگی و غیره) شغلی او در ۵۲ هفته اخیر (یعنی تا روزی که فرم تقاضانامه پر کرده) است و حداکثر تا ۴۳۵ دلار در هفته است (برای کسانی که درآمد Gross Incomeسالانه شان -یعنی در ۵۲ هفته اخیر-   – زن و شوهر رویهم-  ۴۱,۱۰۰$ است) که پس از کم کردن مقداری مالیات از آن، مقدار خالصش (
NET)  حداکثر حدود ۷۱۰$ هر دو هفته است. اگر درآمد سالانه Gross Incomeزن و شوهر رویهم در ۵۲ هفته اخیر کمتر از ۲۵,۹۲۱$ باشد و فرزندان زیر ۱۸ ساله دیگری هم دارند و برای آن فرزندانشان ماهانه مقرری child tax benefit میگیرند علاوه بر این حقوق مقداری هم اضافی به عنوان Family Supplement (کمک خرجی یا یارانه) دریافت خواهند کرد.   در پایان سال هم باید اینها را به عنوان درامد مالیاتی (Taxable Income)  در فرمهای مالیاتی تان به سایر درآمدهایتان اضافه کنید. (دولت در ماههای فوریه یا مارچ سال بعد  برایتان رسید خواهد فرستاد).




حدود ۲۸ روز طول می کشد تا تقاضای شما برای دریافت این مقرری ها توسط دولت بررسی  و تایید و پرداخت به شما آغاز شود. البته شما می توانید در زمان دریافت این مقرریها هفته ای ۵۰$  و یا تا ۲۵% از مقرری هفتگی تان (هرکدام که بیشتر است) را کار کنید و چیزی از شما کم نشود. ولی هر یک دلاری که بیشتر از این  ۵۰ دلار یا ۲۵ درصد را کار کنید دلار به دلار از مقرری هفتگی تان کم خواهند کرد.

خانمها میتوانند تمام این مقرری و حقوق را و آقایان (یا همسر) فقط parental leave را (آنهم پس از به خانه آمدن نوزاد) دریافت کنند. parental leave برای خانمها حداکثر تا ۳۵ هفته از روز به خانه آمدن نوزاد، و برای آقایان حداکثر تا ۳۷   هفته است. کلا (در شرایط نرمال و بدون حادثه) رویهم رفته یکه زن و همسرش مجموعا تا حداکثر ۸۹ هفته میتوانند شامل این مقرریها شوند:

– ۱۷  هفته Pregnancy leave به علاوه حداکثر ۳۵ هفته parental leave برای خانم. (البته اگر خانم نخواهد Pregnancy leave بگیرد به او دو هفته parental leave اضافی خواهند داد یعنی میشود ۳۷ هفته ).

– و حداکثر ۳۷ هفته parental leave برای همسر. ( در کانادا معنی همسر شامل مرد یا زن – یعنی همجنس یا جنس مخالف است).

پس کلا خانم میتواند تمام این مزایا را تقاضا و دریافت کند، اما همسرش، فقط از بعد از تولد یا دریافت نوزاد در خانه،  میتواند مزایای parental leave بگیرد. این مزایا همگی هر دو هفته یکبار ( Bi weekly ) به حساب بانکی هرکدام از شما پرداخت میشود و فقط شامل مالیات میشود ولی چیز دیگری از آن کم نمیشود و در آخر سال هم  همگی Taxable Income هستند.

حال اگر حاملگی خانم در یکی از روزهای ۱۹ هفته اول، متوقف شود و بچه دار نشود اصطلاحا به آن Illness under EI (بیماری ای که شامل مزایای بیمه بیکاری میشود) میگویند و به خانم (تا زمانی که پزشک تشخیص دهد)  مقداری مقرری Sickness Benefit می پردازند. ولی اگر حاملگی خانم در هفته بیستم به بعد، متوقف شود به خانم مقرری Maternity Benefit خواهند پرداخت.

در تمام مدت دریافت اینگونه مقرریها از دولت،  هیچ نیازی به پرکردن و ارسال فرمهای گزارش هفتگی نیست ولی همان ابتدای کار باید فرمی به نام Declaration of Exemption به همراه تقاضانامه تان به دولت بفرستید تا  پرونده از این جهت هم کامل باشد.

حال اگر خانم مریض باشد یا به هر دلیلی نتواند یا نخواهد تقاضانامه و پرونده تشکیل دهد میتواند یک نفر را به عنوان نماینده اش (Appointment of Representative )  تعیین و به دولت معرفی کند. ولی حقوقش فقط به حساب بانکی خودش واریز خواهد شد.

وب سایت رسمی دولت فدرال کانادا برای این اطلاعات:

http://www1.servicecanada.gc.ca/en/ei/types/special.shtml#much

و برای دولت ایالتی انتاریو

http://www.labour.gov.on.ca/english/es/factsheets/fs_preg.html


است و میتوانید به صورت آنلاین – بدون مراجعه حضوری- فرمها/اطلاعات لازم را دریافت یا به دولت ارسال و یا پیگیری کنید .

در هفته های آینده جزییات جالبی هم درباره مزایای کامل ویژه سالمندان با جداول پرداختی جدید، مسایل مالیاتی بیزینس ها/صاحبکاران/کارکنان و کورپوریشن ها، صاحبخانه ها و مهاجران و غیره به تدریج خواهید خواند. سئوالات و ابهامات احتمالی خود را می توانید  مجانا با نویسنده با تلفن ۳۰۰۸-۲۲۵-۴۱۶ به صورت پیام تلفنی (با نام مستعار)  مطرح و تلفنی پاسخ بگیرید.  …



اکبر شیخ زاده ـ متخصص مالیاتی