رادیو فردا: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و نامزد حزب دمکرات‌، در انتخابات روز سه شنبه این کشور با شکست میت‌ رامنی‌ از حزب جمهوری‌خواه، برای بار دوم به ریاست جمهوری ایالات متحده برگزیده شد.

بر اساس گزارش ها، میت رامنی پیش از پایان شمارش آراء در جمع هواداران خود حاضر شد و با پذیرش شکست گفت برای باراک اوباما دعا می‌کند که در هدایت آمریکا موفق باشد. رامنی از پل رایان معاون خود قدردانی کرد و گفت او آینده درخشانی در حزب جمهوری‌خواه خواهد داشت.

نامزد جمهوری‌خواهان اظهار داشت  زمان آن است که اختلافات حزبی را کنار گذاشته و برای آینده کشور با یکدیگر کار کرد.

باراک اوباما نیز در شیکاگو در میان هواداران خود حاضر شد و از همه کسانی که در این انتخابات شرکت کردند سپاسگزاری کرد.

رییس جمهوری آمریکا با قدردانی از رقیب خود، رامنی، اظهار داشت که قصد دارد با او برای همکاری‌های آینده دیدار کند.

باراک اوباما اختلاف عقیده در کشور ۳۰۰ میلیونی آمریکا و دموکراسی را طبیعی دانست و آینده‌ای بهتر را به شهروندان آمریکایی نوید داد.

مردم آمریکا اوباما را انتخاب کردند

رییس جمهوری آمریکا وعده داد برای کاهش کسری بودجه، قوانین مالیاتی و مهاجرتی و کاهش وابستگی به نفت خارجی با رهبران جمهوری‌خواه همکاری کند.

از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون این دومین بار است که یک رییس جمهور دموکرات برای دور دوم انتخاب می‌شود.

میت رامنی با شکست در ایالت سرنوشت‌ساز اوهایو، بر این سنت دیرینه صحه گذاشت که هیچ نامزدهای جمهوری‌خواه بدون پیروزی در این ایالت به کاخ سفید راه نخواهند یافت. ایالت‌های آیوا و اورگان نیز رای خود را به اوباما دادند.

باراک اوباما، در توئیتر خود از هواداران اش قدردانی کرد و گفت: «این (پیروزی) به خاطر شما به واقعیت پیوست.»

باراک اوباما رقیب جمهوری‌خواهش را در ایالت‌های سرنوشت‌ساز که رای آنها از پیش مشخص نبود شکست داد و  توانست بیش از ۲۷۰ رای الکترال را به دست آورد.

اوباما در ایالت‌های کلرادو، نوادا، نیوهمپشایر، ویسکانسین و میشیگان که رای آنها از پیش مشخص نبود، توانست رقیب را شکست داده و فاصله رای الکترال خود را هرچه بیشتر کند.

اندکی پس از نیمه شب به وقت آمریکا، شمار رای الکترال اوباما ۲۸۱ و  شمار رای الکترال رامنی ۲۰۳ اعلام شد. در اوایل بامداد چهارشنبه، اعلام شد که رییس جمهوری آمریکا ۳۰۳ رای الکترال و میت رامنی نیز ۲۰۶ رای به دست آورده است. شمارش آراء انتخابات آمریکا همچنان ادامه دارد.

جلد شهروند ۱۴۱۱

هنگامی که شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، از پیروزی زودهنگام اوباما خبر دادند، هواداران وی در ستادهای انتخاباتی دموکرات‌ها حلقه زده و جشن و پایکوبی به راه انداختند.

شکست در ایالت نیوهمپشایر، جایی که اقامتگاه تابستانی رامنی در آن واقع است و شکست در ویسکانسین ایالت پل رایان، معاون رامنی، بسیار برای جمهوری‌خواهان سنگین بود.

این برای دومین بار است که میت رامنی برای ریاست‌ جمهوری نامزد می‌شود و طعم شکست را می‌چشد. رامنی در سال ۲۰۰۸ نتوانست نامزد اول جمهوری‌خواهان باشد و از کارزار انتخابات در درون حزب جمهوریخواه کناره گیری کرد.

در انتخابات روز سه‌شنبه همان طور که پیش‌بینی می‌شد جمهوری‌خواهان اکثریت در مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها اکثریت در سنا را حفظ کردند.

در این روز تکلیف ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان و یک سوم از سناتورها و ۱۱ فرماندار مشخص شد.

سنای آمریکا در کنترل دمکرات‌ها باقی ماند، مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان

رادیو فردا : همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رای گیری برای کرسی های خالی مجالس قانونگذاری آمریکا نیز برگزار شد.

پس از ماه ها کارزار انتخاباتی شدید دمکرات ها نتوانستند به شکل موثری بر آرای خود در مجلس نمایندگان بیافزایند و جمهوریخواهان نیز از به دست گرفتن کنترل مجلس سنا بازماندند. به این ترتیب تعادل قوا در مجالس قانونگذاری آمریکا در حالت قبل باقی خواهد ماند، سنا در کنترل دمکرات ها و مجلس نمایندگان در کنترل جمهوری خواهان.

شبکه خبری «فاکس نیوز» در گزارشی می نویسد که جمهوری خواهان تقریبا در رقابت بر سر تمامی کرسی های اصلی مجلس سنا شکست خوردند. در صورتی که در انتخابات میان دوره ای دو سال پیش نامزدهای این حزب در به دست آوردن کرسی های این مجلس پیشرفت خوبی داشتند.

دمکرات ها نیز نتوانستند ۲۵ کرسی مورد نیاز برای کنترل مجلس نمایندگان را به کرسی های فعلی خود بیافزایند و به این ترتیب این مجلس در کنترل جمهوری خواهان باقی ماند.

پل رایان نامزد معاونت ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه، کرسی خود از ایالت ویسکانسین را حفظ کرد. جان بینر رییس مجلس نمایندگان و عضو حزب جمهوریخواه به سادگی در ایالت اوهایو پیروز شد و اریک کانتور رییس فراکسیون جمهوریخواهان در این مجلس با شکست دادن نامزد دمکرات ها در ایالت ویرجینیا توانست برای هفتمین بار از این ایالت به کنگره راه یابد.

ترکیب نهایی کرسی های مجلس نمایندگان هنوز دقیقا مشخص نشده است اما در مجلس سنا دمکرات ها صاحب ۵۲ و جمهوری خواهان صاحب ۴۴ کرسی هستند. در مجلس نمایندگان نیز حداقل ۲۲۴ کرسی به جمهوری خواهان و ۱۷۱ کرسی نیز به دمکرات ها تعلق دارد.

شبکه خبری «فاکس نیوز» می افزاید که جمهوریخواهان برای کنترل کامل مجلس سنا فقط به چند کرسی دیگر نیاز داشتند و با توجه به پیروزی چشمگیر آنها در انتخابات میان دوره ای دو سال پیش، آنها فکر می کردند که امسال بر آرای خود افزوده و در نتیجه کنترل هر دو مجلس قانونگذاری را در دست خواهند گرفت.

پیروزی دو سال پیش جمهوریخواهان تا حد زیادی مدیون فعالیت و فشارهای جنبش اعتراضی و دست راستی موسوم به «تی پارتی» بود. اما در رقابت های امسال دو تن از نامزدهای جمهوریخواه در ایالت های میسوری و ایندیانا که به شدت به این جنبش نزدیک هستند به خاطر اظهار نظرهای جنجالی و واکنش برانگیز در مورد تجاوز به زنان و بارداری ناشی از آن شکست خوردند.

در رای گیری های روز سه شنبه، رقابت بر سر ۳۳ کرسی خالی مجلس سنا بود که ۲۳ کرسی آن در گذشته متعلق به دمکرات ها و ۱۰ کرسی آن نیز متعلق به جمهوریخواهان بود. یکی از معدود پیروزی های مهم جمهوری خواهان، در انتخابات ایالت آریزونا بود که یک چهره جدید جمهوریخواه توانست کرسی نماینده سابق حزب در این ایالت را حفظ کند.

در ایالت ماساچوست که معمولا به دمکرات ها گرایش زیادی دارد الیزابت وارن پروفسور دانشگاه هاروارد در یک رقابت سرسختانه و بسیار تنگاتنگ توانست اسکات براون سناتور جمهوریخواه این ایالت را شکست دهد.

الیزابت وارن، دمکراتی که به سنا رفت

در ایالت کنتیکات، کریس مورفی از حزب دمکرات توانست لیندا مک ماهن جمهوری خواه را که سابقا از مدیران یک شبکه رسانه ای کشتی کج بوده شکست دهد. سناتور سابق این ایالت جو لیبرمن بود که جزو مستقل ها محسوب می شد.

خانم مک ماهن در رقابت های سال ۲۰۱۰ نیز شکست خورده بود. آمارهای کارزار انتخاباتی وی نشان می دهد که وی در این دو دوره رقابت چند ده میلیون دلار از پول شخصی خود را هزینه کرده بود.

در ایالت فلوریدا سناتور بیل نلسون از حزب دمکرات با شکست دادن نامزد جمهوری خواهان برای سومین دوره کرسی این ایالت در مجلس سنا را حفظ کرد.

باب کیسی سناتور دمکرات در پنسیلوانیا نیز کرسی خود را حفظ کرد. کرسی خالی مجلس سنا برای ایالت مین را آنگوس کینگ نامزد مستقل اشغال خواهد کرد که بر نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات پیروز شد. انتظار می رود که وی در تصمیم گیری های اصلی به سمت حزب دمکرات متمایل باشد.

در ایالت ویرجینیا دمکرات ها با وجود بازنشسته شدن سناتور قبلی خود توانستند این کرسی را حفظ کنند.

در ایالت ورمونت، برنی ساندرز سناتور لیبرال توانست حریف جمهوریخواه خود را شکست دهد. وی معمولا به سمت حزب دمکرات متمایل است.

و در ویرجینیای غربی نیز سناتور جو مانچین با پیروزی بر حریف جمهوریخواه خود توانست این کرسی را برای حزب دمکرات حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری ها، در ویسکانسین نیز دو جمهوریخواه با هم رقابت می کردند که در نهایت “تامی بلدوین” با غلبه بر”تامی تامسون” به سنا راه یافت و عنوان اولین سناتور همجنسگرای آمریکا را از آن خود کرد.

پیروزی طرفداران قانونی شدن ماری جوانا و ازدواج همجنس گرایان

رادیو آمریکا : طرفداران ازدواج همجنس گرایان و استفاده قانونی از ماری جوانا، در انتخابات روز سه شنبه در سراسر آمریکا موفقیت هایی کسب کردند.

غیر از انتخاب رئیس جمهور، مردم در بعضی ایالت ها به مواردی دیگر همچون لغو اعدام، ازدواج همجنسگرایان و قانونی شدن ماریجوانا هم رای دادند

ایالت های مین  و مریلند، روز سه شنبه ازدواج همجنس گرایان را از طریق آرای عمومی  تصویب کردند. در شش ایالت آمریکا و واشنگتن دی سی با چنین ازدواجی مخالفت نمی شود، اما در این موارد، قانونی شدن از طریق  قانونگذاران یا دادگاه ها  انجام می گیرد.

از اوائل سال جاری که باراک اوباما حمایت  خود  را از ازدواج  همجنس گرایان  اعلام کرد، این نخستین بار است که چنین  مساله ای به رای  عمومی گذاشته می شود.

در تحولی دیگر، ایالت های واشنگتن و کلورادو  قانونی کردن تولید، فروش و داشتن ماری جوانا را برای کاربرد تفریحی تصویب کردند.  این مصوبه ها ایالت ها را با دولت فدرال، که هنوز آنرا غیرقانونی می داند، در تضاد قرار می دهد.

شماری از ایالت های امریکا اینک اجازه می دهند از ماری جوانا برای دلایل پزشکی  استفاده شود.

در ایالت کالیفرنیا مردم همچنین برای لغو مجازات اعدام در این ایالت رای دادند که موفق نشدند آن را تصویب کنند.

واکنش‍‎های جهانی به انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا

رادیو فردا: انتخابات مجدد باراک اوباما به مقام ریاست جمهوری آمریکا برای چهار سال آینده، واکنش های گسترده ای از سوی رهبران جهان به دنبال داشت و این رهبران با تبریک این پیروزی از آن به گرمی استقبال کردند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با ارسال پیامی برای باراک اوباما انتخاب وی را تبریک گفت.

اوباما در کنار همسر و دخترانش پیروزی مجدد را جشن گرفت

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، به خبرگزاری های روسیه گفت که رییس جمهوری روسیه پیروزی آقای اوباما بر میت رامنی را «بسیار مثبت» ارزیابی کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز گفته که مسکو به همکاری با باراک اوباما ادامه می دهد و آماده است «تا هر سطحی که دولت آمریکا خواهان آن باشد با آن کار کند.»

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، نیز روز چهارشنبه با ستایش از انتخاب مجدد باراک اوباما گفت که این نتیجه به معنی آن است که ایالات متحده آمریکا به تعهدات جهانی خود متعهد خواهد بود.

وی اظهار داشت که پیروزی اوباما «یک بار دیگر مشارکت ما را برای بازگرداندن رشد اقتصادی به کشورهایمان، مقابله با بیکاری، و یافتن راه حل هایی که ما را تهدید می کند بویژه در خاورمیانه، تقویت می کند.»

رییس جمهوری سوسیالیست فرانسه پیروزی آقای اوباما را «لحظه ای مهم برای ایالات متحده و جهان» توصیف کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، هرمان ون رامپوی، رییس اتحادیه اروپا، فردریک راینفلد، نخست وزیر سوئد و آندریوس کوبیلوس، نخست وزیر لیتوانی از دیگر رهبران اروپایی بودند که با ارسال پیام های تبریک به باراک اوباما خواستار تقویت همکاری های اتحادیه اروپا و آمریکا در دوران ریاست جمهوری وی شدند.

هو جین تائو، رییس جمهوری چین، و ون جیابائو، نخست وزیر این کشور، نیز به خاطر انتخاب مجدد باراک اوباما پیام های تبریکی برای او فرستادند.

هونگ لی، سخنگوی وزرات امور خارجه چین، با اعلام این خبر گفت که نگاه چین به آینده است و به تلاش های خود برای پیشرفت جدید و بزرگتر در همکاری دو جانبه چین و آمریکا ادامه می دهد.

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، هم روز چهارشنبه انتخاب مجدد باراک اوباما را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بر اساس منافع دو جانبه گسترش یابد.

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر ۶۸ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد و به حکومت کرزی کمک می کند تا با شورشیان طالبان مقابله نماید.

باراک اوباما در کنار همسرش میشل دست در دست جو بایدن و همسرش در شب پیروزی

محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، نیز با ارسال تبریک مشابهی برای آقای اوباما ابراز امیدواری کرد که انتخاب مجدد وی به تقویت «دوستی» میان دو کشور بر اساس منافع دو کشور و بر پایه عدالت، آزادی و صلح کمک کند. یوشیکیهو نودا، نخست وزیر ژاپن، هم ضمن تبریک پیروزی مجدد باراک اوباما تاکید کرد که توکیو خواستار کمک ایالات متحده آمریکا برای کاهش تنش با چین است و اینکه روابط با واشینگتن تقویت شود.

فلسطینی ها نیز به پیروزی اوباما از زاویه حمایت های ناکام نتانیاهو از میت رامنی، واکنش نشان دادند. رامنی در سفر تابستان خود به اسرائیل از رفتن به کرانه باختری برای ملاقات با سران فلسطینی خودداری کرد و با تاکید بر این که «اورشلیم (بیت المقدس) پایتخت جاودانه اسرائیل است»، موجب خشم فلسطینی ها شد.

صائب عریقات رییس هیات مذاکرات فلسطینی روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که آمریکا «به صلح، ثبات و مردمسالاری بر اساس راه حل “دو ملت، دو کشور”، و مبتنی بر مرزهای سال ۱۹۶۷ وفادار باشد».

آقای عریقات این را نیز در بیانیه تشکیلات فلسطینی نوشت که «فلسطینی ها در تصمیم خود برای مراجعه به سازمان ملل برای شناسایی فلسطین به عنوان عضو ناظر غیر عضو، راسخ هستند و از اوباما می خواهند که از این حق فلسطینی ها حمایت کند».

این سخنگوی ارشد فلسطینی از رییس جمهوری آمریکا نیز خواست که «جلوی ادامه یهودی‌سازی های اسرائیلی را بگیرد».

مقام های جمهوری اسلامی ایران هنوز به انتخاب مجدد باراک اوباما واکنشی نشان نداده اند.