۱۵نوامبر تا ۲۲نوامبر ۲۹۱۲

 

 

یک آمریکایی ایرانی تبار نابینا، به نمایندگی مجلس ایالتی واشنگتن انتخاب شد

 

رادیو فردا: سیروس حبیب، از حزب دموکرات آمریکا، در انتخابات ششم نوامبر، با کسب کرسی ناحیه ۴٨ در مجلس نمایندگان ایالت واشینگتن موفق شد به عنوان نخستین نماینده ایرانی‌تبار به مجلس قانون‌گذاری ایالتی در آمریکا راه پیدا کند.

سیروس حبیب نماینده مجلس آمریکا از واشنگتن

با پیروزی در این انتخابات، این حقوقدان ایرانی‌تبار بالاترین مقام منتخب کشوری را در جامعه ایرانی-  آمریکایی از آن خود کرده است.

در فیس‌بوک وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی ضمن تبریک به آقای حبیب آمده است: «او در هشت سالگی بینایی خود را به علت یک نوع نادر از سرطان اطفال از دست داد و به همین دلیل خیلی زود اهمیت سختکوشی، برابری فرصت‌ها و آموزش باکیفیت را دریافت.»

سیروس حبیب در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که به دلیل از دست دادن بینایی از کودکی ارزش گوش دادن به سخنان دیگران را آموخته است.

توجه به آموزش عالی، محیط زیست و فناوری در راستای کارآفرینی از موضوعاتی بود که این وکیل ایرانی‌تبار در کارزار انتخاباتی خود مطرح کرده بود.

سیروس حبیب در زمینه دفاع از حقوق معلولان و ازکارافتادگان نیز سابقه دارد و تاکنون برای ادای شهادت در کنگره حاضر شده و مقالاتی را نیز در همین زمینه منتشر کرده است.

اتحاد ایرانیان بدون مرز که مقرش در آمریکاست سیروس حبیب را این گونه معرفی کرده است:

«سیروس حبیب وکیل فناوری و فعال در عرصه برنامه‌های داوطلبانه است. وی بزرگ‌شده شهر “بِلِوو” و تربیت‌شده مدارس عمومی این شهر است. سیروس حبیب پس از اتمام تحصیلات به موطن خود، شهر “بِلِوو” بازگشت و در یک شرکت حقوقی در شهر سیاتل به کار خود ادامه داد و خدمات حقوقی خود را در اختیار شرکت‌های فعال در حیطه فناوری قرار داد. آقای حبیب به فناوری و کارآفرینی علاقه فراوانی دارد و نیازهای کسب و کارهای کوچک نواحی شرقی واشینگتن را درک می‌کند.»

به نوشته اتحاد ایرانیان بدون مرز، سیروس حبیب علاوه بر مشاغل و مناصب یاد شده در هیئت مدیره خدمات انسانی شهر «بِلِوو» نیز عضویت دارد و در این جایگاه درباره تخصیص بودجه برای رفع نیاز آسیب‌پذیرترین ساکنان شهر تصمیم‌گیری می‌کند، اقشاری مانند کودکان، کارجویان و سالمندان از جمله کسانی هستند که از نتایج تصمیمات آقای حبیب و همکارانش بهره‌مند می‌شوند.

آقای حبیب پیانو هم می‌نوازد و از اعضای کلیسای سنت جیمز است.

 

 

 

سرنشینان هلی کوپتر امدادرسانی در شمال شرق ایران کشته شدند

بی بی سی: خبرگزاری های داخلی ایران روز چهارشنبه، ٢۴ آبان) ١۴ نوامبر)، گزارش کردند که یک فروند هلی کوپتر مورد استفاده مرکز فوریت های پزشکی مشهد هنگام اجرای ماموریت امدادرسانی سقوط کرده و سرنشینان آن کشته شده اند.

خبرگزاری ایسنا شمار کشته شدگان را ده نفر مخابره کرده است.

این هلی کوپتر متعلق به هوانیروز ارتش و در اجاره اورژانس ١١۵ مشهد بود و به گزارش ایسنا، هنگام انجام ماموریت امدادرسانی به آسیب دیدگان تصادف یک دستگاه مینی بوس در محدوده ملک آباد دچار حادثه شد و سقوط کرد.

این خبرگزاری به نقل از رئیس مرکز مدیریت و حوادث فوریت های پزشکی مشهد گفته است که هلی کوپتر هنگام سقوط حامل پنج مصدوم حادثه تصادف مینی بوس، چهار کادر پرواز و یک تکنیسین اورژانس بود.

وی محل سقوط را منطقه “خین عرب” در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد اعلام کرده است.

یک مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت، بررسی های اولیه نشان می دهد که بالگرد به علت مه آلود بودن هوا، با کابل فشار قوی برخورد و سقوط کرده است.

برف و سرما در مناطق زلزله‌زده؛ هزاران نفر بدون سرپناه امن

رادیو فردا: در حالی که هواشناسی از ادامه بارش برف در مناطق زلزله‌زده خبر داده هنوز بسیاری از زلزله‌زدگان در چادر به سر می‌برند.

اداره کل هوا‌شناسی استان آذربایجان شرقی در ایران پیش‌بینی کرده که بارش برف تا پایان این هفته ادامه دارد و دمای هوا باز هم در این منطقه کاهش پیدا می‌کند.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده که در حال حاضر بارش برف در مناطق زلزله‌زده اهر، هریس و ورزقان ادامه دارد و از جمله دما در شهر هریس به یک درجه زیر صفر رسیده و گرم‌ترین شهر منطقه هم میانه است که بالاترین دما در طول روز، ۱۴ درجه بالای صفر گزارش شده است.

مردادماه امسال زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۲ درجه در مقیاس ریشتر شهرستان اهر و زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶ ریشتر شهرستان  ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

این زلزله‌ها بیش از ۳۰۰ نفر کشته و حدود ۵ هزار نفر زخمی بر جای گذاشت و هزاران نفر از مردم این منطقه بی‌خانمان شدند.

روز ۲۱ آبان نماینده ورزقان در مجلس، گفت در این مناطق زلزله‌زده «مردم هنوز زیر چادر و ساختمان‌های شکسته زندگی می‌کنند». الله‌وردی دهقان همچنین رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی را به «انعکاس یک‌طرفه روند بازسازی مناطق زلزله‌زده» متهم کرد.

او در صحن علنی مجلس گفت: بیش از سه ماه از زلزله می‌گذرد و بیش از ۶۰ روستا و یک شهر از هرگونه رسیدگی محروم هستند. دهقان با اشاره به پس لرزه‌های مجدد در ورزقان گفت: تاکنون حدود ۱۶۰۰ نفر در ورزقان اسکان موقت داده شده‌اند، اما مشکلات اسکان موقت ۹ هزار نفر از ساکنان روستاهای این شهرستان حل نشده است.

به نوشته مهر ساکنان منطقه ارسباران گفته‌اند که «مسئولان بدانند مردم شب‌ها از شدت سرما می‌لرزند و در شرایط جوی بسیار نامناسبی به حیات خود ادامه می‌دهند.»

خبرگزاری مهر نیز به نقل از یکی از زلزله‌زدگان نوشت: مقام‌های ارشد کشور به منطقه آمدند و قول‌هایی در خصوص تهیه سرپناه به ما دادند، ولی سرمای اینجا بی‌رحم است و با شروع بارش برف، راه‌های بعضی روستا‌ها نیز مسدود خواهند شد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، ۲۰ مهرماه در بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفته بود: «سرمای محیط و حتی مشکلات ناشی از حیوان گزیدگی و حیوانات اهلی‌‌ رها در این منطقه، افراد را تهدید می‌کند.»

با وجود این گزارش‌ها، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، ۱۱ آبان در پایان سفرش به استان آذربایجان شرقی به خبرنگاران گفت که در بازسازی مناطق زلزله‌زده این استان، «رکوردی در جهان ثبت شد» که به گفته او به «راحتی قابل شکستن نیست».

احمدی‌نژاد گفت: «به رغم آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ روستا در زلزله و گستردگی آنها در منطقه‌ای وسیع و آب و هوای ناسازگار، روند بازسازی‌ها بسیار خوب پیش رفته‌ است.»

نماینده ورزقان در مجلس روز ۲۱ آبان به خبرگزاری مهر گفته بود هنوز اهالی ۵۷ روستای زلزله‌زده این شهرستان هیچ کانکسی برای اقامت نگرفته‌اند.

الله‌وردی دهقان گفت: این روستاییان هم اکنون در چادرهای هلال احمر اسکان یافته‌اند اما از آن‌جایی که خانه‌های نیمه آوارشان بهترین محافظ برای آنهاست با بازسازی‌های جزیی، با بیم و امید در آنها ساکن شده‌اند تا از گزند سرما در امان باشند. اما این خانه‌ها با یک زلزله بر سر آنان ویران خواهد شد.

او یادآوری کرد جاده‌های کوهستانی این روستا‌ها صعب‌العبور است؛ به نحوی که پس از اولین بارش برف، ارتباط روستاییان با مرکز شهرستان قطع می‌شود و اهالی فقط در فصل بهار امکان خروج از روستا‌ها پیدا می‌کنند.

دهقان گفت: سنگینی برف بر روی بام و دیوارهای آسیب دیده خانه‌های این روستاییان در فصل سرما بسیار خطرناک و هلاکت‌بار است.

مسئولان اعلام کرده‌اند که بیش از هزار روستا در این دو زلزله آذربایجان شرقی آسیب دیده‌اند که از میان آنها، ۲۰ روستا به طور کامل و ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

این زلزله‌ها در مجموع به بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی و ۱۲ هزار واحد دامی آسیب رساند. با امکانات محدود برای زلزله‌زدگان، بسیاری از آنان همچنان در چادرهای امدادی اقامت دارند که برای فصل سرما مناسب نیستند. در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از آتش‌سوزی در این چادرها منتشر شده است.

به بهانه کاهش واردات دارو  ارز واردات دارو به خودرو رسید

خبرگزاری ایسنا: در حالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش اعلام کرد که نمی‌داند ارز مرجع اختصاص یافته برای واردات دارو در کجا مصرف شده که آمار گمرک ایران حاکی از کاهش واردات داروهای فاقد تولید داخل  و در عین حال رشد واردات خودروهای لوکس در هفت ماه نخست سال جاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بحث اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس در چند ماه گذشته بسیار داغ شده است. در حالی که در ابتدا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس را تکذیب کرد اما سپس وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد که در ماههای ابتدایی سال ارز مرجع به واردات بسیاری از کالاها و از جمله خودروهای لوکس اختصاص یافته است.

از میزان ارز مرجع اختصاص یافته به واردات خودروهای لوکس آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست اما آمار گمرک ایران حاکی از واردات بیش از ۲۳ هزار دستگاه خودروی سواری لوکس به کشور در هفت ماه نخست امسال است که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد که در مهر ماه سال جاری و در شرایطی که کشور با محدودیتهای ارزی شدیدی روبرو شده حدود ۴۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است.

اما موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع آنقدر داغ بوده که حتی پای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به این ماجرا باز شده است. مرضیه وحید دستجردی درباره این‌که گفته می‌شود ارز مرجع اختصاص یافته برای واردات دارو به واردات خودروهای لوکس داده شد، گفته “ما هم مثل شما نمی‌دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است!”

وی عنوان کرده “ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکتهای واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی طی شش ماه گذشته انجام دادیم اما موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است.”

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به تازگی با اعلام این که در هفت ماهه امسال تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شد، گفته بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، انبارهای دارویی باید برای شش ماه آینده ذخیره داشته باشند، اما براساس گزارشهای سازمان غذا و دارو هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از ۲.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو از ابتدای سال تاکنون تنها ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است.

مقایسه‌ای بین آمار واردات دارو و خودروهای لوکس شاید بتواند به یافتن محل مصرف ارز دارو کمک کند.

براساس آمار گمرک ایران در هفت ماه نخست امسال وزن و ارزش داروهای خرده‌فروشی فاقد تولید داخل به ترتیب به ۲۳۹۰ تن و ۳۹۳ میلیون دلار رسید. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۱۳.۳ و ۱۷.۳ درصد کاهش یافته است.

اما واردات داروهای فاقد تولید داخل در حالی طی هفت ماهه نخست سال جاری کاهش یافته که در همین مدت واردات خودروهای لوکس از نظر تعدادی، وزنی و ارزشی به ترتیب معادل ۱۳.۳، ۱۳.۷ و ۲۰.۲ درصد افزایش یافته است. در این مدت زمان بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروی سواری لوکس به وزن ۳۸ هزار تن و ارزش ۵۲۱ میلیون دلار وارد کشور شد.

به این ترتیب در هفت ماهه امسال در حالی بسیاری از بیماران کشور به واردات داروهای فاقد تولید داخل به شدت نیاز داشتند که در همین مدت عده‌ای سرمایه‌دار با استفاده از ارز مرجع اقدام به واردات خودروهایی کردند که در نهایت کمتر از پنج درصد جامعه ایران سوار آنها می‌شوند.

 

 

 

 

تحقیق درباره چگونگی مرگ ستار بهشتی باید جدی و مستقل باشد

گزارش‌گران بدون مرز با احتیاط و نگرانی از انجام تحقیق و بررسی دستگاه قضایی ایران درباره مرگ ستار بهشتی استقبال می‌کند.

” باید همه حقایق در باره مرگ ستار بهشتی روشن شود. تحقیق و بررسی اعلام شده از سوی دستگاه قضایی، نباید برای خاک به چشم پاشیدن و نهان کردن حقیقت به کار گرفته شود و یا تنها هدفش کارزاری تبلیغاتی برای نفی روشنگری‌هایی باشد که در این باره در سطح ملی و بین‌المللی انجام شده است. در روزهای اخیر گفته‌های برخی از مقامات مسئول جمهوری اسلامی، اطلاعات متناقض و تکان دهنده‌ای را بر مجموعه ابهاماتی که درباره مرگ و به خاک سپاری پیکر ستار بهشتی وجود داشت، اضافه کرده است. گزارش‌گران بدون مرز همچنان بر درخواست خود مبنی بر تشکیل کمیسیون تحقیق و بررسی مستقل در باره چگونگی مرگ ستار بهشتی به هنگام بازداشت تاکید دارد. “

در تاریخ ٢١ آبان ستاد حقوق بشر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که “با دستور قاطع و ویژه حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه تمام ابعاد قضیه تحت بررسی دقیق قرار گرفته است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد” ستاد حقوق بشر، نهادی حکومتی تحت نظارت دستگاه قضایی است و “اعضاء اصلی این ستاد که ریاست آن با رئیس قوه قضائیه می‌باشد عبارتند از: دبیر ستاد حقوق بشر- دادستان کل کشور- رئیس دیوان عالی کشور- وزیر کشور- وزیر دادگستری- وزیر امور خارجه- وزیر اطلاعات- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- رئیس سازمان بازرسی کل کشور- رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور- مسئول کمیته حقوقی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی- معاونت امنیت بین الملل دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی- فرمانده نیروی انتظامی- دو نفر از حقوقدانان یا قضات باسابقه.”

در تاریخ ٢٢ ابان ماه غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در کنفرانس مطبوعاتی اطلاعات مشخصی را درباره مرگ این وب‌نگار اعلام کرد، از جمله تاریخ دقیق مرگ وی که “روز ١٣ آبان” یعنی چهار روز پس از بازداشت روی داده است. وی در این باره اعلام کرد “اینکه فردی از تاریخ ٩ تا ١٣ آبان به زندان منتقل شده و فوت کند در ظاهر امری غیرطبیعی است.” به گفته‌ی دادستان کل کشور “علت مرگ هنوز مشخص نشده است (….) پزشکی قانونی نظریه مفصلی را با تحقیقات اولیه خود اعلام کرده است در این نظریه که قبل از کالبد شکافی و براساس مشاهدات ظاهری متوفی نوشته شده که در ۵ جا از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و ران علامتی از کبودی وجود دارد، (….) پس از کالبد شکافی نیز اعلام شد که هیچ مورد غیر معمول و مشکوکی در مورد متوفی مشاهده نشده است. اما برای اعلام نظر قطعی و علت تامه باید آزمایش سم شناسی و آزمایش کبد و برخی اعضای دیگر بدن صورت گیرد.(….) در آزمایش سم شناسی نیز مورد مشکوکی مشاهده نشده است(…).”

غلامحسین محسنی اژه‌ای با آنکه در بخشی از گفته‌های خود، وجود نامه‌ای را که ستار بهشتی در مدت انتقال خود به بند ٣٠۵ زندان اوین نوشته است، و در آن از بدرفتاری ماموران پلیس فتا شکایت کرده است، تائید کرد، اما بخش‌هایی از این نامه را “دارای ابهام” خواند. سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرد “روز١٠ آبان بازپرس ذیربط اقدامات لازم را انجام داده و اعلام می‌شود اگر قرار وثیقه در اختیار بازپرس قرار گیرد، بلافاصله متهم با قرار وثیقه آزاد شده و درغیر این صورت به زندان معرفی می‌شود.” اما ماموران پلیس بدون مطلع کردن خانواده برای ارائه‌ی وثیقه ستار بهشتی را به زندان اوین انتقال دادند. به گفته دادستان کل کشور:”بنابر این پس از انتقال وی به اوین نامه‌ای نوشته می‌شود که متهم تا زمان ارائه وثیقه برای ادامه تحقیقات در اختیار پلیس قرار گیرد، بدین منظور ساعت ١۶:۲۰ دقیقه روز ١٠ آبان متوفی به بند ٣۵٠ اوین که یک بند عمومی است منتقل می‌شود اما براساس نامه روز قبل پس از اینکه وی شب را در اوین می‌گذراند فردای آن روز یعنی ١١ آبان پلیس فتا متهم‌ را‌ برای‌ ادامه‌ تحقیقات‌ تحویل می‌گیرد.(…)”

به نظر می‌رسد که مقامات مسئول در پی یافتن “علت طبیعی و دیگری” برای مرگ این وبلاگ نویس هستند. در این باره محسنی اژه‌ای می‌گوید “به گفته شاهدان متهم در مدتی که در اوین بوده اظهار خستگی و کوفتگی می‌کرده، طبق گفته ماموران ستار بهشتی پس از این که اعلام می‌کند قلبم سنگین شده است به بهداری اوین رفته و مورد معاینه قرار می‌گیرد در این رابطه دکتر وی اعلام می‌کند که مطلب خاصی در مورد مساله قلبی مشاهده نشد، اما قرص قلب به او داده شد و فکر می کنم مشکل عصبی داشته باشد و بهتر است که دکتر اعصاب نیز او را معاینه کند.”

دادستان کل جمهوری اسلامی در این مصاحبه تاکید کرده است که تحقیق و بررسی ادامه دارد و باید فاصله ١١ تا ١٣ آبان مشخص شود.

از سوی دیگر برخی از مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و رئیس آن علاالدین بروجردی، در مصاحبه‌هایی اظهاراتی متناقض و مخالف با گفته‌های دادستان کل کشور ابراز داشته‌اند. کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده بود که در باره مرگ ستار بهشتی تحقیق و بررسی انجام می‌دهد و نتایج آن را در اختیار “مردم و نمایندگان” قرار خواهد داد.

جریمه ی توهین به اسفندیار رحیم مشایی: ۵۰ هزار تومان

 

بی بی سی: آقای رحیم مشایی بیش از یک سال پیش از منصور ارضی به اتهام “توهین و افترا و تحریک به قتل رئیس دفتر رئیس جمهور” و از سعید حدادیان به اتهام توهین به مقام های دولتی شکایت کرده بود.

به گزارش فارس، دادگاه رسیدگی به شکایت آقای رحیم مشایی کمتر از یک ماه پیش در تهران برگزار شده و مطابق رای دادگاه آقای ارضی از اتهام توهین و تحریک به قتل رئیس دفتر رئیس جمهور تبرئه شده است. ارضی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران را “یهودی صفت” خوانده بود.

اما سعید حدادیان به اتهام توهین به مقام های حکومتی مجرم شناخته و به پرداخت ۵۰ هزار تومان محکوم شده است.

حکم صادر شده مطابق قوانین قضایی ایران قابل تجدیدنظرخواهی است.

حدادیان بیش از یک سال پیش در جریان یک مداحی در مراسمی عمومی اسفندیار رحیم مشایی را به “عورت رئیس جمهور” تشبیه کرده بود.

او از جمله مداحان مورد تایید حکومت ایران است که همچون ارضی در حضور رهبر ایران برنامه اجرا می کرد.

رحیم مشایی اکنون رئیس دفتر رئیس جمهور است، اما کمتر از گذشته در انظار عمومی ظاهر می شود و سخنرانی و مصاحبه انجام می دهد.

 

 

 

هنوز زمان محاکمه قضات ماجرای کهریزک در دادگاه کیفری مشخص نیست

مهر ـ پرونده قضات تعلیق شده پرونده کهریزک ۴۰ ماه پس از حادثه با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هنوز برای محاکمه متهمان تعیین وقت نشده اما پرونده در اختیار قضات شعبه ۷۶ دادگاه کیفری قرار گرفته است. یک مقام قضائی با تائید این خبر به مهر گفت: بر اساس پرونده برای سه تن از متهمان این پرونده کیفرخواست صادر شده است و آنها به زودی محاکمه خواهند شد.

وی درباره علنی بودن دادگاه نیز گفت: رئیس دادگاه در این رابطه تصمیم گیری می کند اما هنوز نمی توان در این باره صحبت کرد زیرا پرونده تازه به دادگاه آمده است.

گفتنی است در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی پس از بازداشت به زندان کهریزک منتقل و پس از سه روز به گواهی پزشکی قانونی بر اثر ضربات وارده به نسوج نرم و شرایط بد نگهداری کشته شدند، اما با واکاوی بیشتر دلیل کشته شدن آنها توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح دو تن از مباشران انتظامی به اعدام محکوم شدند و حکم چندین نفر دیگر هم توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.

گذشت اولیای دم در بخش اول پرونده

در حالی که متهمان محکوم شده به اعدام در یک قدمی چوبه دار قرار داشتند اولیای دم رضایت خود را اعلام کردند.

سخنگوی قوه قضائیه این هفته در مورد بخش اول پرونده به خبرنگاران گفت : در این پرونده افرادی تحت تعقیب قرار گرفته و به زندان، انفصال از خدمت و قصاص محکوم شدند که با رضایت اولیای دم حکم قصاص اجرا نشد اما حکم زندان، شلاق و انفصال از خدمت اجرا شد.

برای محاکمه روزشماری می کنیم

این احکام درحالی اجرا شد که خانواده کشته شدگان خواستار محاکمه قضات متهم در این پرونده بودند. عبدالحسین روح الامینی پدر یکی از کشته‌شدگان حادثه کهریزک در حاشیه مراسم سومین سالگرد قربانیان حادثه گفت: روزشماری می کنیم تا زمان رسیدگی به پرونده این قربانیان آغاز شود.

وی درخصوص پیگیری های صورت گرفته در پرونده کهریزک گفت: در هفته قوه قضائیه که در مشهد برگزار شد بنده گلایه هر سه خانواده را درباره این پرونده به خدمت مسئولان بلندپایه قوه قضائیه اعلام کردم.

وی در پاسخ به این سئوال که اظهارات محسنی اژه ای دادستان کل کشور مبنی بر قرار داشتن پرونده مرتضوی در وضعیت ابهام را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در این مورد باید از خود وی سئوال کنید. بنده اظهارنظر نمی کنم.

روح الامینی همچنین درباره اینکه دیدار با مسئولان قوه قضائیه را چگونه دیدید و با چه افرادی دیدار داشتید؟ گفت: مسئولان بلند پایه قوه قضائیه بشارت دادند که این پرونده را رسیدگی می کنند و ما امیدواریم که هر چه زودتر دادگاه برگزار شود.

علی کامرانی پدر یکی دیگر از قربانیان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد روند رسیدگی به حادثه کهریزک و محاکمه متهمان آن اظهار داشت: چندی قبل حیدری فرد معاون مرتضوی و یکی از متهمان پرونده بازداشت شده است و دادسرا هم قول داده است آینده نزدیک کیفرخواست سعید مرتضوی صادر می شود.

وی افزود: این پرونده ابتدا در دادسرای قضات تشکیل و برای تکمیل به دادسرای کارمندان ارجاع داده شد و نهایتا در دادگاه عمومی نیز رسیدگی شد. به زودی نیز با صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده خواهد شد.

با این وجود در ابتدای تحقیقات برای سه قاضی تعلیق شده پرونده قرار منع تعقیب صادر شد. پس از صدور قرار منع تعقیب برای دادستان سابق تهران در پرونده معروف به بازداشتگاه کهریزک شاکیان پرونده به این قرار اعتراض کردند.

 

کانال‌های تلویزیون دولتی ایران به ماهواره هاتبرد بازگشتند

رادیو فردا ـ بررسی های رادیو فردا نشان می دهد برخی از کانال های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران که پخش آنها از سوی شرکت یوتلست فرانسه قطع شده بود بار دیگر با فرکانس های جدید به ماهواره هاتبرد بازگشته اند.

شرکت ماهواره ای یوتلست فرانسه که ‌تامین کننده فضای ماهواره‌ای اروپاست، روز ۲۴ مهرماه پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی ایران را بر روی ماهواره هاتبرد قطع کرد.

به گفته شرکت یوتلست، این تصمیم به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اتخاذ شد و بر اساس آن، پخش ماهواره‌ای ۱۹ شبکه تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی ایران قطع شد.

در حالی که کمتر از یک ماه از اتخاذ این تصمیم می‌گذرد، بررسی های رادیو فردا نشان می دهد که شبکه های «جام جم یک»، «خبر» و «العالم» در هفته جاری با فرکانس های جدید به ماهواره هاتبرد بازگشته اند و از سوی مشترکان قابل دریافت هستند.

بر اساس این بررسی، شبکه جام جم دو نیز فعالیت خود را بر روی این ماهواره از سر گرفته است ولی برنامه های آن در حال حاضر بر روی فرکانس شبکه خبر پخش می شود.

برخی گزارش ها حاکی است که شبکه خبر ایران در ابتدا با استفاده از فرکانس های تلویزیون سوریه و با لوگوی خود اقدام به پخش برنامه می کرد ولی از روز سه شنبه از فرکانس اختصاصی خود استفاده می کند.

سایت flysat که فعالیت شبکه های ماهواره ای را به صورت لحظه به لحظه رصد می کند گزارش داده که شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران از روز سه شنبه، ۲۳ آبان، فعالیت آزمایشی خود را بر روی فرکانس ۱۱۵۸۵ ماهواره هاتبرد آغاز کرده است.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران هنوز به طور رسمی درباره آغاز به کار شبکه های خود بر روی ماهواره هاتبرد خبری منتشر نکرده است، ولی شبکه جام جم بر روی وب سایت خود، فرکانس های جدید مربوط به پخش ماهواره تلویزیون های وابسته به دولت ایران را منتشر کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشره، در حال حاضر شبکه های جام یک و دو، خبر، پرس تی وی، آی فیلم، سحر یک و دو، و همچنین الکوثر بر روی ماهواره هاتبرد قابل دریافت هستند.

شرکت فرانسوی یوتل‌ست درباره تصمیم جدید خود بیانیه ای منتشر نکرده است و به ای میل های رادیو فردا برای اعلام نظر درباره این خبر نیز هنوز پاسخی نداده است.

ماهواره هاتبرد از ماهواره های پرمخاطب در ایران است و بسیاری از خانواده های ایرانی دیش های خود را به سوی این ماهواره تنظیم کرده اند.

قطع شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی از روی هاتبرد با واکنش های تندی از سوی مقام های ایران روبرو شد و آنها در اظهارات و بیانیه های خود این اقدام یوتل‌ست را «غیرقانونی»، «مخالف آزادی بیان» و «تروریسم رسانه ای» دانسته و آن را به شدت محکوم کردند.

تعدادی از زندانیان سیاسی اوین درباره ی ستار بهشتی شهادت می دهند

اخبار روز ـ عده ای از زندانیان سیاسی اوین در پیامی که برای انتشار در اختیار اخبار روز قرار گرفته است از دیدار خود با ستار بهشتی در زندان اوین نوشته اند.

مردم ایران و مردم جهان که نگران جان و حیثیت انسان هستید!

 ستار بهشتی زندانی سیاسی ـ عقیدتی را در تاریخ ۱۰ آبان ۱٣۹۱ به بند ٣۵۰ زندان اوین آوردند. از لحظه های ورود هر کس او را دید دانست که وی از یک جهنم روی زمین بیرون آمده است. چهره ی زرد و تکیده و ژولیده که فریاد فروخفته ی درد و آزار را در جلوی چشمان همه ی هم بندیان به نمایش می گذاشت. بدنی فرتوت و ناتوان از راه رفتن عادی، حتی نشستن و خوابیدن و کلامی که اصوات رنج را هجا می کرد. از آغاز دانستیم که او زیر سخت ترین آزارها و شکنجه ها بوده و از بازداشتگاه های پلیس امنیت به اینجا آورده شده است. جای جای کبود شده ی بدن و جای دستنبد و غل بر دست و پایش مهرهایی بودند برای تایید رفتار سنگدلانه با او. او فرزند اعماق شهر تهران و متعلق به خانواده ای بسیار محروم بود و جرمش هم استفاده از کامپیوتر شخصی و بیان آرای خود و دردهای دیگران اعلام شده است. بهشتی چندین بار در اینجا اعلام کرد که به عنوان فردی مستقل همواره مدافع حقوق محرومان و آزادیخواهان به بند افتاده از طریق افشای حقایق به ویژه مجازات های اعدام و حبس و شکنجه بوده است.

متاسفانه توقف او در این تنفس گاه موقت و رنج زا کمتر از ۲۰ ساعت پایید. او را به جای نامعلومی بازگرداندند که بعداً معلوم شد یکی از شعبه های پلیس امنیت بوده است. او در مدت توقف و به خصوص هنگام بازگردانده شدن بارها در حضور بسیاری از هم بندیان اعلام کرد که با او به قصد انهدام یا تبدیلش به چیزی خالی از هر چیز رفتار کرده اند و افزود که این بار او را در زیر شکنجه و آزار خواهند کشت. نسخه ای از تظلم خواهی و برخی از حرف های او موجود است.

حرف او درست بود. پس از یک هفته در تاریخ ۱۶ آبان ۱٣۹۱ خبر جان باختن او اعلام شد و ما می دانیم که لحظه به لحظه ی مراسم تحویل و تدفین جنازه زیر شدیدترین مراقبت های پلیسی و امنیتی خواهد بود.
ما وظیفه انسانی و تاریخی خود می دانیم که در این حصار و بند فرصت را برای بازنگری حقیقت از دست ندهیم، با هر هزینه ای که ممکن است برایمان داشته باشد. خاموش ماندن ما فقط صحه گذاشتن بر رفتارهای ضد بشری علیه مردم آزادیخواه و به حرف آمده نیست، بلکه امضا کردن گواهی رفتارهای ضد انسانی باز هم بیشتر بر ما و فراموش کردن انسان بودن خودمان است.

امضاء: فریبرز رئیس دانا، عبدالفتاح سلطانی، سعید متین پور، فریدون صیدی راد، سعید جلالی فر، سروش ثابت، یاشار دارالشفاء، وحید علی قلی پور، داور حسینی، وجدان، رضا شهابی، بهنام ابراهیم زاده، رضا انصاری راد، اسداله اسدی، غلامرضا خسروی، علی معززی، کامران ایازی، امید خوارزمیان.

 

میرعلایی: فقط تا جشنواره فجر مواد خام داریم

بی بی سی: احمد میرعلائی در گفت وگو با خبرگزاری مهر در تاریخ ۲۲ آبان گفت: “اعتبار مختصری را هم اکنون دریافت کرده‌ایم که با صرفه جویی فعلا تا زمان جشنواره می‌تواند جوابگو باشد تا فیلم‌ها به این رویداد مهم فرهنگی هنری برسند.”

به گفته میرعلایی “پوزتیو و نگاتیو از فهرست کالاهای اصلی خارج شده و به همین دلیل به آن ارز اختصاص داده نمی شود.”

این مدیر سینمایی در ادامه افزود:” اگر این معضل برطرف نشود قطعا به مشکل برمی‌خوریم. این امر را نمی‌توان در دو یا سه هفته محقق کرد، بلکه برای اینکه بحرانی در این زمینه نداشته باشیم قطعا باید از حالا فکر کنیم.”

یک کارگردان سینمای ایران در گفتگو با بی بی سی فارسی با تایید کمبود نگاتیو و پوزتیو گفت هم اکنون اکثر کارگردان هایی که پروژه هایی را در دست دارند با مشکل روبرو هستند.

به گفته این کارگردان، یک حلقه نگاتیو دولتی برای هر فیلم پنجاه هزار تومان بود که با توجه به شرایط پیش آمده قیمت آن در بازار آزاد به پانصد هزار تومان رسیده است. او همچنین گفت که یک حلقه پوزتیو دولتی ۶۰ هزار تومان بود که نرخ آن در بازار آزاد سیصد هزار تومان شده است.

“به گفته یک کارگردان سینمای ایران، یک حلقه نگاتیو دولتی برای هر فیلم پنجاه هزار تومان بود که با توجه به شرایط پیش آمده قیمت آن در بازار آزاد به پانصد هزار تومان رسیده است. او همچنین گفت که یک حلقه پوزتیو دولتی ۶۰ هزار تومان بود که نرخ آن در بازار آزاد سی صد هزار تومان شده است.”

با تحریم نفتی و مالی ایران، که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده، دسترسی ایران به منابع ارزی عملا محدود شده است.

افشاگری های دیرهنگام مسئولان علیه یکدیگر

حالا که احمدی نژاد دیگر مورد عنایت رهبر قرار ندارد، همه ی دست اندرکاران در افشای خلاف کاری و فساد افراد وابسته به او و دولتش در حال مسابقه و رقابت هستند.

سایت بازتاب وابسته به محسن رضایی یکی از این سایت هاست که در حال افشاگری مداوم است.

بازتاب می نویسد: پس از افشاگری های قبلی درباره دانه درشت های اقتصادی، «بازتاب» افکار عمومی با یکی از آقازاده ها آشنا می کند که برخی دانه درشت ها و رانت خواران اقتصادی در مقابل وی روسفیدند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، نام صادق محفوظی فرزند آیت الله محفوظی، اگرچه در افکار عمومی زیاد شناخته شده نیست؛ اما در بین مسئولان و آقازاده ها یکی از فعالترین چهره ها محسوب می شود.

صادق محفوظی که در میان دوستان خود به فرید مشهور است، طی بیست سال گذشته با موسسه ابن سینا به فعالیت در حوزه عتیقه جات می پرداخته است.

فرید که به خاطر برخی مسائل خاص از دانشگاه اخراج شد، از خارج از کشور مدرکی گرفته و خود را به عنوان دکتر معرفی می کند.

دفتر وی که به عنوان موزه ابن سینا در میدان کاج تهران در سعادت آباد قرار دارد، مدتهاست به یکی از پاتوقها و محافل آقازاده ها و مسئولان تبدیل شده است.

فرید که علاوه بر فعالیت در زمینه دادن وام های خاص، در تجارت عتیقه نیز سابقه مبسوطی دارد، در مقاطعی تا آستانه ورشکستگی و بدهی های سنگین پیش رفته است، اما در سال های اخیر با گره خوردن به تیم احمدی نژاد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، بویژه بقایی و مشایی، صاحب ده ها میلیارد تومان ثروت شده است.

عتیقه، از جمله بیزینس های مورد علاقه دکتر فرید است و متاسفانه سوء استفاده فرید از عنوان پدر خود که ریاست دفتر مرحوم آیت الله بهجت را عهده دار بود، موجب شده است تا وی با محافل برخی روحانیون نیز ارتباط خاصی برقرار کند.

شگرد ویژه فرید در برقراری ارتباط با برخی آقازاده ها و مسئولان چنان … است که امکان انتشارش وجود ندارد.

وی در دوره ای پایش آنچنان در پرونده شهرام جزایری گیر بود که کسی فکر نمی کرد از آن ماجرا بدون هیچ بازخواستی رها شود.

وی با نام بردن از برخی مسئولین ارشد نظام و منتسب کردن برخی مسائل خاص به این افراد، عنوان می کند چنان آتوهایی از اینان دارد که تا ابد در حاشیه امن خواهد ماند.

وی همچنین در دورانی نزدیک ترین دوست شریف ملک زاده به شمار می آمد.

محمدتقی هاشمیان از عناصر مرتبط با فرید یکی دیگر از دانه درشتهای اقتصادی است که رابطه ویژه ای با حلقه پاستور دارد که در آینده در مورد این دو روشنگری های حیرت انگیزی صورت خواهد گرفت.

سازمان ملل متحد، دهم نوامبر را “روز جهانی ملاله” نامگذاری کرد

رادیو فرانسه: روز دهم نوامبر، از سوی سازمان ملل متحد، به نام “روز جهانی ملاله” نامگذاری شد. بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان با امضاء خود، از “ملاله یوسفزی” برای کسب جایزه صلح نوبل سال آینده حمایت کردند.

افراد مسلح طالبان، ملاله یوسفزی- دختر ١۴ ساله پاکستانی و فعال حقوق کودکان، را به دلیل تبلیغ و ترویج آموزش در پاکستان، در شهر سوات پاکستان هدف گلوله قرار دادند. ملاله یوسفزی در جریان این حمله از ناحیه سرو گردن زخمی شد. ملاله اکنون در بیمارستانی در بریتانیا بستری است.

گوردون براون- نخست وزیر پیشین بریتانیا و نماینده ویژه سازمان ملل متحد، دیروز (جمعه) در اسلام آباد این درخواست را به آصف علی زرداری- رئیس جمهوری پاکستان، تقدیم کرد.

گوردون براون، ١٠نوامبر را به نمایندگی از سازمان ملل متحد، به نام “روز جهانی ملاله” اعلام کرد.

دانش آموزان پاکستانی هم در حمایت از این دختر جوان فعال حقوق کودکان، این روز را گرامی داشتند.

بنابر گزارش یونیسف، پاکستان کشور مسلمان با ١٨٠ میلیون نفر جمعیت، کمتر از٢ و نیم درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی را به آموزش و پرورش در این کشور اختصاص می‌دهد.

بر پایه همین گزارش بیش از ۵ میلیون تن از کودکان پاکستانی از تحصیل محروم هستند.

گفتنی ست ملاله  که از سوء قصد مسلحانه طالبان جان سالم به در برد و حالا پس از یک ماه تبدیل به شخصیتی جهانی شده است، تنها و آخرین قربانی دفاع از حق آموزش زنان در پاکستان نیست. برای مثال حنا خان دختری است که خانواده اش به دلیل تهدیدهای طالبان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. او می گوید:”چند روز پیش از حمله به ملاله، بر در خانه ما علامت های قرمز می زدند. پدرم دو سه باری این علامت ها را پاک کرد. بعد از مدتی به خانه ما زنگ زدند به پدرم پای تلفن گفتند، حنا دختر شماست؟ پدرم جواب داد بله و آن ها گفتند: هیچکدامتان را زنده نمی گذاریم چرا که حنا از حق تحصیل زنان دفاع می کند.”

 

جستجوی منزل معشوقه ژنرال پترائوس توسط پلیس فدرال آمریکا

بی بی سی: پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) دوشنبه شب به خانه پائولا برادول، کسی که با دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا رابطه داشته است مراجعه و خانه او را جستجو کردند.

شلی لیتچ، سخنگوی اف بی آی این خبر را دوشنبه شب در گفتگویی با بی بی سی تایید کرد.

او گفت ماموران اف بی آی دوشنبه ۱۲ نوامبر، قبل از ساعت ۹ شب به وقت محلی، به منزل خانم برادول در ایالت کارولینای شمالی مراجعه کردند اما درباره جزئیات این جستجو صحبتی نکرد.

در همین حال، سخنگوی سابق ژنرال پترائوس می گوید که این ژنرال بازنشسته اذعان کرده که رابطه نامشروعی که به خاطر افشای آن از مقام خود کناره گیری کرد “اشتباهی عظیم” بوده است.

استیون بویلان سخنگوی سابق پترائوس در عراق که به خانواده پترائوس نزدیک است در مصاحبه ای با شبکه “ای بی سی” از ندامت او سخن گفت: “او دچار خطای داوری شد و می داند و اذعان کرده که اشتباه عظیمی مرتکب شده. او مسئولیت موضوع را به عهده گرفته و حالا او و خانواده اش سعی خواهند کرد این مرحله را پشت سر بگذارند و البته می دانیم که کار دشواری خواهد بود.”

بویلان همچنین به نقل از پترائوس گفت که رابطه او با خانم برادول دو ماه پس از آنکه مدیریت سی آی ای را به عهده گرفت شروع شد و چهار ماه قبل پایان یافت.

او که ۳۸ سال با همسرش زندگی کرده در استعفانامه اش نوشت که رفتارش “غیرقابل قبول” بوده است.

مقام های ارشد پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و سی آی ای روز سه شنبه در کنگره حاضر خواهند شد تا درباره تحقیقاتی که به کشف آن رابطه منجر شد توضیح دهند.

دیوید پترائوس به عنوان ژنرال در ارتش به خاطر هدایت عملیات موفق ضدشورشگری در عراق به شهرت رسید و ۱۴ ماه قبل ریاست سی آی ای را به عهده گرفت.

ماجرای رابطه آقای پترائوس با پائولا برادول نویسنده کتابی در شرح حال ژنرال بازنشسته آمریکایی روز جمعه یعنی سه روز پس از پیروزی مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری فاش شد.

اما در دو روز گذشته با فاش شدن ابعاد گسترده ای از جنبه های تحقیقات اف بی آی که به کشف ماجرا منجر شد سوالات بیشتری درباره ماجرا مطرح شده است.

الماس “بی نقص” دوک اعظم ژوزف ۲۱ میلیون دلار فروخته شد

بی بی سی: یکی از مشهور ترین الماسهای جهان در یک حراجی به قیمت ۲۰ میلیون فرانک سوئیس (حدود ۲۱ میلیون دلار) به فروش رفته است.

ساختار درونی الماس ۷۶ قیراطی دوک اعظم ژوزف بی نقص توصیف شده و این الماس از معادن مشهور گلکنده هند استخراج شده است.

این الماس در حراج معروف کریستی در شهر ژنو به یک خریدار که هویتش اعلام نشده فروخته شد.

این الماس در سال ۱۹۹۳ به قیمت ۶ میلیون و پانصد هزار دلار فروخته شده بود و قیمت فروش اخیر آن از پیش بینی های اولیه خیلی فراتر رفت.

فرانسیس کوریئل، مدیر بخش جواهرات بین المللی کریستی به خبرنگاران گفت: “این یک رکورد جهانی برای یک الماس گلکنده است و به ازاء هر قیراط، رکورد جهانی یک الماس بی رنگ محسوب می شود.”

الماس دوک اعظم ژوزف سرگذشت خیلی پر فراز و نشیبی دارد.

این الماس از معادن باستانی گلکنده استخراج شده که محل استخراج الماس معروف کوه نور نیز هست.

در اوایل قرن بیستم، این الماس به ژوزف، دوک اعظم اطریش تعلق داشته و اسم خود را از آن شاهزاده گرفته است. در سال ۱۹۳۶، الماس به یک بانکدار اروپایی فروخته شده که آنرا در یک صندوق امانات در فرانسه به امانت گذاشته بود و بدین ترتیب از گزند تاراجهای جنگ جهانی دوم در امان می ماند.

از آن تاریخ به بعد، یکبار در سال ۱۹۶۱ و بار دیگر در سال ۱۹۹۳ توسط موسسه کریستی به حراج گذاشته شده است.