شهروند ۱۱۵۵ ـ پنجشنبه ۶ دسامبر ۲۰۰۷
کتاب Takeover: The Return of the Imperial Presidency and the Subversion of American Democracy را چارلز ساویج (Charles Savage) گزارشگر بوستون گلوب (Boston Globe) به رشته تحریر درآورده و در سپتامبر سال جاری ۲۰۰۷ منتشر شده است.
موضوع کتاب مربوط به سوء استفاده دستگاه اجرایی از شرایط روز جامعه (مثلا تروریسم) به نفع بسط قدرت دستگاه اجرایی به ضرر سیستم چک و بالانس و محدود کردن قدرت قانون گزاری و دادگاههاست. چون نقد و بررسی های انجام شده در مورد کتاب به قدر کافی گویا و جامع است از شرح بیشتر خودداری و به نقل نقد و بررسی ناشران هفتگی Publishers Weekly و موسسه لیست کتاب Booklist و چکیده اظهارنظر خانم امی گودمن از Democracy Now در مصاحبه با نویسنده می پردازیم:

Publishers Weekly : ساویج به خاطر مقالاتش در مورد سخنرانی های رسمی رئیس جمهور زمان امضا طرح های ارائه شده از طرف کنگره در نشریه بوستون گلوب جایزه پولیتزر دریافت کرده است.
ساویج موارد قانون اساسی را مطرح می کند و با پرداختن به سابقه سیاسی و وکلای سابق کاخ سفید مثل گونزالس و جان یو گزارش خود را به کوششهای این افراد از اولین روزهای تصدی جرج بوش اختصاص می دهد که هدفمند تلاش می کنند که قدرت اجرایی (رئیس جمهور) را در پایان دوره در سطح بالاتری از آنکه جرج بوش تحویل گرفته است ارتقا دهند. گرفتن اجازه استفاده نیروی نظامی علیه عراق فقط نوک کوه یخ است. او گزارش می دهد که تا همین اکنون نیز جرج بوش تا آنجا قدرت گرفته است که خود را در فسخ پیمانهای خارجی با سایر ملت ها بی نیاز از کسب اجازه از کنگره می بیند. ساویج در عین حال نشان می دهد که چه طور عمده ترین اقدامات بحث انگیز رئیس جمهوری به تجارب دیک چینی معاون او از دوران نیکسون و فورد دهه هفتاد برمیگردد.
Booklist : گزارشگر بوستون گلوب چارلی ساویج از آنجا به آغاز داستان می پردازد که دیک چینی معاون رئیس جمهوری بدون مشورت با رئیس خود دستور حمله به یک هواپیمای مسافربری معمولی را به نظامیان صادر می کند تا آن را که ظاهرا در تصرف هواپیماربایان مربوط به یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ بود، ساقط کنند. هر چند که این دستور اجرا نشد (زیرا هواپیما به احتمالی در اثر درگیری مسافران و هواپیماربایان قبلا سقوط کرده بود. م) ولی خود صدور آن نشان می دهد که چینی چه نفوذی در دفتر ریاست جمهوری دارد که دست او را بازگذاشته است که جاه طلبی پیشینه وار او در قبضه قدرت در دستگاه اجرایی و ریاست جمهوری را به مرحله اجرا بگذارد و برای نسلهای آینده نیز تثبیت کند. ساویج سابقه پرتلاطم مبارزه بین دستگاه اجرایی و قانونگزاری برای کسب قدرت بیشتر و سابقه خود چینی را در کنار آن شرح می دهد. چینی که در دستگاه نیکسون کارآموزی خود را در دوران معروف به مبارزه برای کسب برتری قدرت اجرایی شروع کرده است، در دورانهای بعدی فورد، ریگان و بوش پدر ادامه داده و به استادکاری رسیده است. در این نگاه به سوءاستفاده از قدرت، ساویج از نقش چینی در احراز و اعمال قدرت ریاست جمهوری در صدور اجازه استراق سمع الکترونیکی، شکنجه و زندانی کردن بدون محاکمه شهروندان به تفصیل شرح می دهد.

Democracy Now: ساویج کتابی منتشر کرده و در آن تمهیداتی که دولت بوش به کار برده تا قوانین را نادیده بگیرد و قدرت ریاست جمهوری را گسترش دهد به تفصیل شرح داده است. کتاب با شرح چگونگی دخالت چینی در جریان یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شروع می شود و جزییات دیگر را به دنبال دارد.
کتاب این نویسنده و گزارشگر ۳۲ ساله آمریکایی انتشاراتی لیتل، براون (Little, Brown & company) در پنجم سپتامبر سال جاری منتشر شده و دارای ۴۱۶ صفحه در کتابفروشی ها و از طریق Amazon.com قابل تهیه است.