شهروند- آرش عزیزی: باورش در ابتدا سخت به نظر می‌رسید، اما آن‌چه بسیاری از شهروندان تورنتو به نحوی از انحا آرزویش را داشتند دوشنبه‌ی این هفته در سناریویی غریب صورت گرفت:‌ راب فورد، شهردار راست‌گرا و جنجالی تورنتو، با رای دادگاه از کار برکنار شد. او، که جرمش استفاده از منابع دولتی برای کمک به باشگاه فوتبال کاناداییِ کودکان و نوجوانان که اداره می‌کند بوده است، مطابق حکم دادگاه باید تا ۱۰ دسامبر از کار کنار برود. سپس شورای شهر یا کسی را از میان خود به شهرداری انتخاب می‌کند و یا انتخاباتی جدید برگزار خواهد کرد.

وکلای فورد البته در حال حاضر مشغول به چالش کشیدن تصمیم دادگاه هستند که می‌تواند باعث شود شهردار بیشتر در سمت خود بماند. از دیگر نکات مورد اختلاف این است که در صورت برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای فورد می‌تواند دوباره نامزد شود یا نه.

خبر برکناری فورد چون بمبی در سراسر شهر و کشور منفجر شد. حتی رسانه‌های خارجی، از جمله بی بی سی، نیز این خبر را منعکس کردند. کلمه‌ی «راب فورد» در صدر کلمات مورد استفاده در توئیتر در سراسر جهان قرار گرفت. حتی سایت‌های «کریگزلیست» در نقاط مختلف جهان از لس آنجلس تا ایسلند این خبر را مخابره کردند.

راب فورد در ابتدای کار با توپ پر به میدان آمد و تصمیم قاضی، چارلز هکلند، را سیاسی و جهت‌دار خواند. فورد روز دوشنبه در اولین واکنش خود به خبر گفت: «جناح چپ می‌خواهد من کنار بروم و هر چه در قدرت داشته باشد برای این کار می‌کند.»

اما هنوز یک روز از این حرف‌های پرطمطراق نگذاشته بود که فورد عقب‌نشینی کرد و از مردم تورنتو معذرت‌خواهی کرد. او گفت نیتش خیر و کمک به کودکان برای ورزش بوده و همین. او البته همچنان به تصمیم دادگاه شکایت خواهد کرد، اما با لحنی بسیار ملایم‌تر.

فورد که صدایش هم روز سه‌شنبه خیلی آرام و گرفته‌تر بود گفت: «کل داستان از این‌جا شروع شد که من دوست دارم به بچه‌ها کمک کنم فوتبال کانادایی بازی کنند.» اشاره‌ی او به رایی برمی‌گردد که در جلسه‌ی شورای شهر در ماه فوریه داد. رای بر سر این بود که فورد باید ۳۱۵۰ دلاری را که با کمک لابی‌ایست‌های شهرداری به حساب باشگاه خیریه‌ی ورزشی خود واریز کرده بود پس دهد یا نه. رای دادن بر سر این مساله، مثل خود آن، به نظر دادگاه، نشان مشخصی از «تضاد منافع» است و برکناری فورد را لازم می‌کند.

شهردار گفت به تصمیم دادگاه احترام می‌گذارد و از مردم معذرت‌خواهی کرد.

وکلای فورد روز ۵ دسامبر نزد دادگاهی منطقه‌ای می‌روند و خواهان توقف اجرای تصمیم هکلند می‌شوند. در صورت پذیرش این دادگاه، فورد همچنان شهردار می‌ماند و جلسه‌ی دادگاه تجدید نظر در این مورد در روز ۷ ژانویه برگزار خواهد شد. تصمیم دادگاه تجدیدنظر پس از آن حداقل یک ماه دیگر طول خواهد کشید.

فورد در واکنش ابتدایی خود به تصمیم در ضمن گفته بود اگر کار به انتخابات میان‌دوره‌ای بکشد او بلافاصله خودش را نامزد می‌کند.

اما آنا کیناستووسکی، وکیل شهرداری که مسئول ابراز نظرهای قانونی رسمی است، آب پاکی را روی دست فورد ریخت و گفت طبق قضاوت او، شهردار حق شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای را نخواهد داشت. کیناستووسکی گفت این تعبیر او از عبارت «تا پایان دوره» است که در حکم هکلند آمده. با این حساب، فورد تنها پس از سال ۲۰۱۴ می‌تواند دوباره نامزد شود.

اگر دادگاه منطقه‌ای تصمیم فورد برای توقف حکم هکلند و وارد مسیر تجدید نظر شدن را نپذیرد، شورای شهر ۶۰ روز وقت خواهد داشت که کرسی فورد را خالی اعلام کند و جای او را پر کند. نمایندگان شورا دو گزینه دارند: با رای اکثریت یک نفر را انتخاب کنند. و یا انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار کنند که برای شهرداری ۷ میلیون دلار خرج خواهد داشت.

جورجیو مامولیتی، نماینده‌ی راست‌گرای شورای شهر و از حامیان پر و پا قرص فورد، بلافاصله پس از اعلام خبر از کمیته اجرایی شهر استعفا داد. مامولیتی از فورد خواست یا بی‌خیال تقاضای تجدید نظر شود و یا تا زمان طی این پروسه کنار رود و کار را به دست معاون خود، داگ هالیدی، بسپارد.