شهروند- آرش عزیزی: دوشنبه‌ی این هفته سه انتخابات میان‌دوره‌ای برای پارلمان فدرال کانادا برگزار شد که در آن احزاب موفق به حفظ کرسی‌های خود شدند، گرچه تغییرات مهمی در ترکیب آرا صورت گرفت.

در حوزه‌ی «کالگری مرکز» که پیش از این همیشه به راحتی در اختیار محافظه‌کاران قرار می‌گرفت، این دفعه رای مشترک لیبرال‌ها و سبزها (حتی بدون حساب رای نا چیز ان دی پی) بسیار پیشتر از رقیب بود. محافظه‌کاران در انتخابات پارسال این حوزه را با بیش از ۵۷ درصد آرا فتح کرده بودند. از سال ۱۹۶۸ که این حوزه تشکیل شده است حتی یک‌بار نیز به دست احزاب غیرمحافظه‌کار نیافتاده. این‌بار اما چیزی نمانده بود که جوآن کروکات، نامزد راست‌گرای محافظه‌کاران، شکست بخورد.

کروکات، سردبیر سابق «کالگری هرالد»، نهایتا با کسب ۱۰۲۰۱ رای و ۸۹/۳۶ درصد آرا تنها ۱۱۶۷ رای و ۲۲/۴ درصد پیشتر از رقیب لیبرال خود، هاروی لاک، بود. جالب‌تر آن‌که نامزد حزب سبز، کریس ترنر، نیز بیش از ۷۰۰۰ رای ۶۴/۲۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد. نامزد ان دی پی با ۸۴/۳ درصد آرا چهارم شد. دو نامزد دیگر (مستقل و لیبرتارین) رویهمرفته کمتر از ۱ درصد رای را گرفتند.

از نکات مهم ریزش رای محافظه‌کاران این واقعیت بود که بسیاری از محافظه‌کارانی که خود را «مترقی» می‌دانند و با سیاست‌های راست افراطی هارپر مخالفند به لیبرال‌ها و سبزها رای دادند. گروهی به نام «محافظه‌کاران مترقی طرفدار هاروی لاک» از نامزد لیبرال‌ها حمایت می‌کرد و حزب سبز نیز مدعی حمایت از سوی گروهی مشابه بود.

در همین روز دو انتخابات میان‌دوره‌ای دیگر در انتاریو و بریتیش کلمبیا نیز برگزار شد.

در حوزه‌ی «دورهام» (بخشی از تورنتوی بزرگ)، ارین اوتول محافظه‌کار موفق شد به راحتی و با کسب بیش از ۵۰ درصد بر رقیب خود پیروز شود. ان.دی.پی در این انتخابات لری اوکانر، شهردار سابق براک، را به میدان آورده بود، اما او موفق نشد بیش از ۲۶/۲۶ درصد آرا را کسب کند و دوم شد. این انتخابات پس از استعفای جنجالی بو اودا، وزیر روابط بین‌المللیِ هارپر، ضروری شده بود.

در حوزه‌ی «ویکتوریا»، واقع در پایتخت بریتیش کلمبیا، دنیس ساووآی نیودموکرات در انتخابات قبلی با بیش از ۵۰ درصد پیروز شده بود، اما چند ماه پیش به دلیل مشکلات پزشکی استعفا داد تا انتخابات ضروری شود.

در ابتدا به نظر می‌رسید موری رنکین، وکیل شهیر محیط زیستی و نامزد ان دی پی، به راحتی پیروز شود و رقیب اصلی او نامزد لیبرال باشد. اما دست بر قضا این نامزد حزب سبز بود که تا یک قدمی شکست ان.دی.پی پیش رفت. در نهایت رنکین با ۱۴۵۱۹ رای و ۲۳/۳۷ درصد پیروز شد و دونالد گالووی، نامزد سبزها با ۲۸/۳۴ درصد آرا دوم شد. لیبرال‌ها، با وجود این‌که جاستین ترودو نیز برای کمپین به این حوزه آمد، با شکست متفضحانه‌ی دیگری چهارم شدند، یعنی از محافظه‌کاران هم عقب ماندند. شهر ویکتوریا به قدری چپ‌گرا است که دیل گان، کسب و کارداری در بخش فن‌آوری که نامزد محافظه‌کاران بود، در تبلیغات خود نوشته بود او «کمی محافظه‌کار» است. با این همه محافظه‌کاران موفق شدند از لیبرال‌هایی که ادعای «مترقی» بودن دارند پیش بگیرند.