شهروند- آرش عزیزی: دولت هارپر در پی رای قاطع سازمان ملل برای اعطای کرسی ناظر به فلسطین موقتا دیپلمات‌ های خود را از اسرائیل، کرانه‌ ی غربی و سازمان ملل (در نیویورک و ژنو) به اتاوا فراخوانده است. هدف از این کار اعتراض به اعمال فلسطینی ‌ها در سازمان ملل و همچنین مشورت با دیپلمات ‌ها برای اقدامات آتی است.

جان برد، وزیر امور خارجه، در گفتگو با سی بی سی از نیویورک تاکید کرد که هدفش گفتگو با دیپلمات ‌ها است و این‌که «ببینیم چگونه می‌ توانیم پاسخی موثر به چیزی که می‌ تواند واقعیتی جدید باشد، بدهیم.»

کانادا در میان ۹ کشوری که به شناسایی فلسطین رای منفی داد

 

کانادا، به همراه آمریکا و اسرائیل، یکی از تنها نه کشور جهان بود که به خواست فلسطینی‌ ها رای منفی داد. فلسطین اکنون «دولت غیرعضو» محسوب می‌شود،‌ همان مقامی که واتیکان هم دارد.

برد در بیانیه ‌ای که روز جمعه منتشر کرد گفت «عمل یک ‌جانبه‌ ی دیروز هیچ قدمی برای پیشرفت روند خاورمیانه بر نمی ‌دارد. واقعیت را در خیابان ‌های کرانه‌ی غربی یا غزه تغییر نمی‌ دهد. این اقدام یک‌جانبه مانعی بر سر راه صلح است.»

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

کانادا از تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل خواست «بدون پیش ‌شرط و برای نفع مردمان ‌شان» سر میز مذاکره بازگردند.

برد تاکید کرد که هدف دولتش به هیچ وجه قطع رابطه با تشکیلات فلسطینی نیست و این رابطه «بلافاصله» ادامه خواهد یافت.

پل دوار،‌ وزیر سایه‌ ی امور خارجه‌ ی ان دی پی، گفت کانادا که زمانی رابط و سازنده‌ ی پل بین دو کشور بود اکنون حاشیه ‌ای شده و کنار رفته. دوار گفت اگر ان دی پی در دولت بود به قطع ‌نامه رای منفی نمی‌ داد.

دوار افزود: «دولت عملا ورود نمایندگان فلسطینی به کشورمان را دشوارتر ساخته است. این ‌را می‌دانیم چون به آن‌ها ویزا نداده ‌اند. و صحبت از معتدل ‌ها است.» دوار گفت دولت هارپر کاری کرده که «معتدل‌ های» فلسطین هیچ رابطه ‌ای با کانادا نداشته باشند.

باب ری، رهبر موقت حزب فدرال، گفت از رای منفی کانادا هیچ شکایتی ندارد و از آن حمایت می ‌کند.

سعید حماد، نماینده‌ ی ارشد تشکیلات فلسطینی در کانادا، با انتشار بیانیه ‌ای در روز جمعه گفت سازمان آزادیبخش فلسطین به رای تمام کشورهای مجمع عمومی، چه مثبت و چه منفی، احترام می ‌گذارد. او مستقیما به کانادا اشاره نکرد.