بی بی سی: محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، خواهان برگزاری دیداری با مخالفان در روز شنبه ۸ دسامبر شد تا از تشدید بحران سیاسی جلوگیری شود.

درگیری ها بین مخالفان و هواداران آقای مرسی در شب و روز گذشته به مرگ ۵ نفر و زخمی شدن ۶۴۴ نفر منجر شد. محمد مرسی، در یک سخنرانی تلویزیونی از کشته شدن این پنج نفر ابراز تاسف کرد. او افزود که حق اعتراض مسالمت آمیز را به رسمیت می شناسد ولی گفت که برخی پول گرفته اند تا کاری کنند که اعتراض ها به خشونت کشیده شود.

آقای مرسی گفت که ۸۰ نفر از کسانی که متهم به اقدام به رفتارهای خشونت آمیز هستند، بازداشت شده اند.

مردم خواهان یک حکومت سکولار در مصر هستند

محمد مرسی گفت که بخش های بحث برانگیز فرمان اخیرش را که در آن اختیارات زیادی برای خود قائل شده، می توان بعد از گفت و گو با مخالفان تعدیل کرد.

به گفته او، پیش نویس قانون اساسی در روز ۱۵ دسامبر به همه پرسی گذاشته می شود، و نتیجه هر چه باشد، اختیاراتی که برای خود قائل شده، لغو خواهد شد.

چند روز پیش، پس از آنکه آقای مرسی اعلام کرد که پیش نویس قانون اساسی تدوین شده توسط مجلس را در روز ١۵ دسامبر به همه پرسی می گذارد، حرکت اعتراضی علیه فرمان او شدت گرفت و علاوه بر تجمع در میدان تحریر قاهره، در برابر کاخ ریاست جمهوری نیز تظاهراتی برگزار شد که روز و شب چهارشنبه به درگیری منجر