شهروند- آرش عزیزی: اگر کسی شک داشت که دولتِ هارپر در استفاده از قدرت ‌های جدیدی که در زمینه ‌ی مهاجرت تصویب کرده تردیدی دارد، شک ‌ها هفته‌ ی گذشته به کلی کنار رفت.

به گزارشِ تورنتو استار، ‌اتاوا با استفاده از قوانینی که در تابستان تصویب کرده بود لقب «غیرمعمول»‌ (irregular arrivals) را به پنج ماشین پناهجو که از مرزِ آمریکا وارد کبک شده بودند، الحاق کرده است.

این لقب که به هیچ وجه سابقه‌ ی قانونی ندارد در پی ورود پناهجویان تامیل به ساحل بریتیش کلمبیا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تصویب شد. این پناهندگان از جنگ داخلی سری‌لانکا می‌ گریختند.

وزارت مهاجرت با توجه به این قوانینِ جدید می‌ تواند این پناهجویان را به بهانه ‌ی مبارزه با قاچاق انسان تحت شرایطی بسیار دشوار قرار دهد. از زمان تصویب قانون «حفاظت از نظام مهاجرت کانادا» در ماه ژوئن این اولین بار است که اتاوا از قدرت ‌های خود در این زمینه استفاده می‌کند.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

طبق این قدرت ‌ها این پناهجویان که برچسب «غیرمعمول» خورده ‌اند تا پنج سال اجازه‌ ی اقدام برای دریافت اقامت دائم، اسپانسر کردن اعضای خانواده و یا دریافت اسناد سفر پناهجویی (حتی اگر تایید شوند) نخواهند داشت.

گروهی که اکنون مورد پیگرد دولت قرار گرفته ‌اند شامل ۸۵ نفر می‌شود، ۵۰ بزرگسال و ۳۵ کودک. وزارت مهاجرت ادعا می‌کند آن‌ها با هواپیما از رومانی به مکزیک آمده ‌اند، سپس وارد آمریکا شده ‌اند و آن‌گاه، بین ۲ فوریه تا ۲۳ اکتبر، وارد شهر مرزی استنسید در کبک شد‌ه ‌اند. مقصد بیشتر آن‌ها تورنتو بوده است. دولت تا به حال چهل نفر را پیدا و ۳۰ نفر را دستگیر کرده است. ۱۰ نفر دیگر یا کم‌سن و سال ‌تر از آن بوده ‌اند که دستگیری ‌شان ممکن باشد و یا پیش از تصویب قانون ماه ژوئن وارد کشور شده ‌اند. مقامات همچنان به دنبال بقیه هستند.

پلیس می‌گوید این ۸۵ نفر با کمک گروهی در رومانی به کانادا آمده ‌اند و هدف ‌شان درخواست پناهجویی و استفاده از کمک‌ های دولتی بوده است.

طبق آخرین داده‌ ها، از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۹ شهروند رومانی تقاضای مهاجرت داده ‌اند. از این میان ۲۳ نفر پذیرفته شده ‌اند، ۳۵ نفر رد شده ‌اند، ۱۹ نفر مفقود شده ‌اند و ۱۰ نفر تقاضای خود را پس گرفته ‌اند. تصمیم گیری در مورد بقیه هنوز انجام نگرفته است.

مدافعان حقوق مهاجرت می‌گویند اقدامات دولت کانادا و کل این برچسب «غیرمعمول» که درست کرده مخالف قوانین بین ‌المللی و کنوانسیون ۱۹۵۱ سازمان ملل در مورد پناهندگان است.

شان رهاگ، استاد حقوق آزگود هال، به تورنتو استار گفت: «برخورد سخت با قاچاق انسان از طریق مجازات قاچاقچیان یک حرف است. اما مجازات پناهندگانی که راهی برای آمدن به کشوری مثل کانادا ندارند مگر استفاده از خدمات قاچاقچیان انسان، بحث کاملا متفاوتی است.»