شهروند – علی شریفیان: به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، پایتخت مصر، هفته گذشته دادگاهی در این شهر سه خبرنگار شبکه الجزیره از جمله محمد فهمی خبرنگار کانادایی مصری تبار را به جرم فعالیت های تروریستی به هفت سال زندان محکوم کرد. صدور این رای بازتابی جهانی داشته و از سوی سازمان ها، نهادها و مقامات رسمی کشورهای مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به این حکم انتقاد کرده است.

محمد فهمی خبرنگار کانادایی مصری تبار الجزیره

محمد فهمی خبرنگار کانادایی مصری تبار الجزیره

مقامات وزارت امور خارجه کانادا هم از این حکم ناراضی هستند. منتقدان می گویند در دادگاهی که این رای صادر شده مدارک و اسناد و شواهد لازم برای اثبات اتهامات مطرح شده، ارائه نشده است. عمدتا گفته می شود این رای یک حکم سیاسی است و مبنای قانونی بر اساس قوانین جزایی مصر ندارد. جان برد، وزیر امور خارجه از زمان دستگیری محمد فهمی تلاش هایی برای رهایی این شهروند کانادا داشته است، اما کوشش هایش به نتیجه ای نرسید. بعد از صدور رای هم با سفیر مصر در اتاوا ملاقات کرده و گفت وگویی طولانی با او در مورد پرونده و حکم محکومیت محمد فهمی داشته که اینهم نتیجه نداده است. مقامات مصری و از جمله سفیر مصر در اتاوا گفته است قوه قضائیه مصر مستقل است و اکنون تنها رئیس جمهوری مصر می تواند در رای صادره دخالت کند و با صدور بخشش محکوم شدگان را آزاد کند.
جان برد به رسانه ها گفته است «تابعیت دوگانه این خبرنگار وضعیت او را پیچیده کرده و به دلیل اینکه محاکمه در مصر انجام شده کانادا دخالت زیادی نمی تواند بکند.»