شهروند- علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۳۲۵ هزار دلار:

High-Rise

بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه انگلیسی زبان گازت چاپ مونترال به نقل از شرکت بزرگ خانه و وام مسکن کانادا، قیمت واحدهای مسکونی در مونترال در سال ۲۰۱۴ تغییر محسوس و قابل توجهی نخواهد کرد.

این شرکت در آخرین گزارش خود خبر داده، در مونترال بزرگ در سال پیش رو ساختن ۱۶هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی شروع خواهد شد. این تعداد حدود یک درصد از میزان خانه سازی در سال جاری بیشتر است، اما نسبت به ۲۰ هزار و ۵۹۱ واحدی که در سال گذشته، سال ۲۰۱۲ ساخته شد، بسیارکمتر است.

خرید و فروش واحدهای آپارتمانی در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰ هزار واحد پیش بینی شده که هفت درصد از سال ۲۰۱۳ بیشتر خواهد بود. با همه این افت و خیزها در زمینه ساختمان سازی، اما قیمت متوسط هر واحد مسکونی در مونترال تقریبا حدود ۳۲۵ هزار دلار ثابت باقی خواهد ماند.

۶ دلار و ۶۷ سنت:

black-bery-sale-cancelled

روز دوشنبه ۴ نوامبر ارزش سهام بلک بری، بزرگترین شرکت تلفن های هوشمند کانادا در بازارهای بورس به میزان یک دلار و ده سنت کاهش یافت و به ۶ دلار و ۶۷ سنت رسید. این نزول دوباره ارزش سهام بلک بری بعد از اینکه شرکت بزرگ سرمایه گذاری فیرفکس کانادا اعلام کرد طرح خرید این شرکت دیگر در دستور کار بین دو شرکت نیست، اتفاق افتاد.

پیش از این خبرهایی منتشر شده بود که فیرفکس قصد دارد بلک بری را به قیمت ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا خریداری کند. بعد از کاهش ارزش سهام بلک بری، مدیران این شرکت اعلام کردند به رغم اینکه چند شرکت برای خرید آن اظهار علاقه کرده و منتظر جوابند اما قصد فروش شرکت را ندارند.

۴۹ هزار تا ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر:

Quebec

در سال آینده، کبک مهاجران کمتری را نسبت به سال گذشته و یا سال جاری خواهد پذیرفت. در سال ۲۰۱۲ در مجموع و در رشته های مختلف ۵۵ هزار مهاجر پذیرفته شده و به کبک آمده اند. دولت کنونی کبک، پذیرش این تعداد مهاجر را زیاد می داند. تعداد نهایی مهاجرانی که برای سال ۲۰۱۴ در نظر گرفته شده اند بین ۴۹ تا ۵۲ هزارو ۵۰۰ نفر خواهند بود.

تعداد مهاجرانی که در سال ۲۰۱۵ بر اساس برنامه دولت کبک برای پذیرش، در نظر گرفته شده، باز هم کاهش یافته و بین ۴۸ هزارو ۵۰۰ نفر تا ۵۱ هزارو ۵۰۰ نفر در تمام رشته ها خواهد بود.

حدود یک دهه پیش دولت کبک با دولت فدرال کانادا به توافق رسید که خود استان عمدتا سیاست مهاجرپذیری خود را برنامه ریزی کرده و درباره تعداد مهاجرانی که خواهد پذیرفت تصمیم گرفته و بر پروسه پذیرش متقاضیان، کنترل داشته باشد.

بر اساس همین توافق، پروسه پذیرش مهاجران در کبک نسبت به دیگر استان ها و مناطق کانادا تفاوت دارد. وزیر مهاجرت دولت کبک اصل دانستن زبان فرانسه برای متقاضیان مهاجرت به کبک را یکی از مبانی خواند که بر اساس آن تصمیم برای پذیرفتن مهاجران کمتر گرفته شده است.

کبک با یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۶ کیلومتر مربع (کمی کمتر از مساحت ایران) پهناورترین استان کانادا و جمعیت آن حدود ۸ میلیون نفر است که از این نظر در میان استان های کانادا در رده دوم و بعد از انتاریو قرار دارد. ورود مهاجران و زاد و ولد در میان خانواده های مهاجر یکی از فاکتورهای مهم و موثر در رشد جمعیت در کبک است.

۱۱۰۰ کیلوگرم:

canada-hmcs-edmonton-navy

روز دوم نوامبر رسانه ها به نقل از وزارات دفاع کانادا خبر دادند که ناویان و پرسنل یک ناو دریایی کانادا که از ناوهای گارد ساحلی کشور است، به گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا کمک کرده تا بتوانند با هم مجموعا ۱۱۰۰ کیلوگرم کوکائین، در مناطق شرقی اقیانوس آرام، کشف و ضبط کنند.

ابتدا در روز ۲۵ اکتبر با ردیابی یک کشتی مشکوک به وسیله یک هلی کوپتر گشتی گارد ساحلی کانادا در قسمت اول عملیات پرسنل ناو جنگی ادمونتون و ماموران امنیتی و مبارزه با مواد مخدر آمریکا موفق می شوند از آن کشتی ۶۳۹ کیلوگرم کوکائین به دست آورند. دو روز بعد این نیروها با تجسس بیشتر این کشتی مشکوک تعداد زیادی کیسه در انبارهایش پیدا کرده  و با انتقال آنها به عرشه کشتی و بازرسی محتوای کیسه ۴۶۸ کیلوگرم دیگر کوکائین پیدا می کنند و در مجموع در این عملیات موفقیت آمیز ۱۱۰۰ کیلوگرم کوکائین کشف و ضبط می شود. این موفقیت بزرگ در کادر عملیات کاریبو که نیروی دریایی و گارد ساحلی کانادا از سال ۲۰۰۶ در اقیانوس ها آغاز کرده، ممکن شده است.