شهروند- آرش عزیزی: پس از انتشار نظرسنجی ‌ای که خبر از نگرانی مردم کانادا از موضع یک‌ جانبه‌ ی دولت هارپر بر سر مساله ‌ی اسرائیل و فلسطین می ‌دهد، وزرای این دولت پا پیش گذاشته ‌اند تا از این موضع دفاع کنند.

به گزارش تورنتو استار از اتاوا، پنجشنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته وزیر امور خارجه و یکی از سایر وزرای ارشد دولت تاکید کردند که به نظر آن‌ ها موضع دولت ‌شان «روشن» و «متوازن» است.

جو الیور، وزیر منابع طبیعی که از مهم‌ ترین نمایندگان محافظه‌ کار در تورنتوی بزرگ است، در پاسخ به سئوال خبرنگارِ تورنتو استار راجع به گسترش شهرک ‌های یهودی‌ نشین در مناطق اشغالی فلسطین مسکوت ماند و چیزی نگفت. او تنها گفت: «به نظرم رویکردمان نسبت به صلح در خاورمیانه،‌ متوازن است.»

نماینده‌ ی حوزه‌ ی «اگلینتون-لارنسِ» تورنتو که از یهودی ‌نشین‌ ترین حوزه‌ های انتخاباتی سراسر کشور است سپس به استار تلفن کرد تا بیافزاید: ‌«می‌ خواستم بگویم که دولت همچنان حامی حق اسرائیل برای موجودیت به عنوان دولت یهودی هست و از حق آن برای دفاع از خودش علیه تروریسم پشتیبانی می‌کند.»

جو اولیور

الیور در ضمن جان برد، وزیر امور خارجه، را پای خط آورد.

برد این گمان که دولت هارپر موضع خود را تغییر داده رد کرد و گفت: «ما همیشه گفته ‌ایم که عمل یک جانبه از هر طرف برای روند صلح مفید نیست.»

اشاره ‌ی برد به تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین بود که با رای مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد. کانادا به همراه آمریکا، اسرائیل، جمهوری چک و پنج کشور کوچک دیگر یکی از تنها ۹ کشوری بود که به پذیرش فلسطین رای منفی داد.

برد در ضمن برای اولین بار به جزئیات تماس تلفنی هارپر و بنیامین ناتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز شنبه اشاره کرد. هارپر پیش از این در صفحه ‌ی توئیتر خود نوشته بود که ناتانیاهو به او تلفن کرده تا از کانادا تشکر کند اما جزئیات دیگری در مورد این تماس منتشر نشده بود.

برد گفت نخست‌وزیر اختلافات خود با ناتانیاهو را هم مطرح کرده اما بر خلاف بسیاری کشورها به او حمله نکرده و نکوشیده به او درس اخلاق دهد.

این واکنش وزرای ارشد هارپر پس از آن می‌آید که سی بی سی نتایج نظرسنجی ‌ای را منتشر کرد که نشان از نگرانی مردم کانادا نسبت به رویکرد دولت محافظه ‌کار می‌دهد.

روز جمعه، بلافاصله پس از رای در سازمان ملل، اسرائیل اعلام کرد ۳۰۰۰ خانه ‌ی یهودی ‌نشین جدید در کرانه ‌ی غربی و بیت ‌المقدس شرقی خواهد ساخت. ساخت این خانه ‌ها مخالف نص صریح قانون بین ‌المللی و خواسته ‌های حتی نزدیک ‌ترین حامیان اسرائیل، مثل آمریکا، بوده است. کانادا اما تا به حال به این خاطر از اسرائیل انتقاد نکرده است، کاری که حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها انجام داده است.

نظرسنجیِ نانوس که سی بی سی پنجشنبه منتشر کرد نشان می‌دهد ۴۸ درصد کانادایی‌ها می‌گویند می‌ خواهند دولتشان نه طرفدار اسرائیل باشد و نه طرفدار فلسطین. ۲۷ درصد گفته‌اند مطمئن نیستند.