شهروند- آرش عزیزی: از آغاز سال جدید کلیه متقاضیان ویزای کانادا از ایران و ۲۸ کشور دیگر باید ۸۵ دلار اضافه پرداخت کنند تا انگشت ‌نگاری شوند.

تورنتو استار ضمن گزارش این خبر گفت این یکی دیگر از اقداماتی است که اتاوا با استفاده از قدرت‌هایی که با تصویب «قانون حفاظت از نظام مهاجرت کانادا» در ماه ژوئن به دست آورده انجام می‌دهد.

این فهرست ۲۹ کشوره بیشتر شامل کشورهای آسیا، آفریقا و خاورمیانه است اما شامل هائیتی، جامائیکا و کلمبیا نیز می‌شود.

به گفته‌ی «کانادا گزت» (Canada Gazette)، نشریه‌ی رسمی دولت، این کشورها بر اساس میزان تقاضا یا ردِ ویزا، خواسته‌ های پناهجویی، صدور دستور دیپورت، ورود شهروندان بدون اسناد لازم و یا تلاش برای استفاده از هویت ‌های جعلی تعیین شده ‌اند. اهداف سیاست خارجی و بازرگانی کانادا نیز در این انتخاب‌ نقش داشته است.

تخمین زده می‌شود حدود ۲۰ درصد از ۳۰۰ هزار نفری که سال آینده تقاضای ویزا می‌کنند باید انگشت‌نگاری شوند. کودکان، سالمندان و دیپلمات‌ها شامل این روند نمی‌شوند.

متقاضیان برای انجام روند انگشت ‌نگاری به مرکزی غیردولتی خواهند رفت که با اتاوا قرارداد دارد. در این‌جا عکس آن‌ها گرفته می‌شود و انگشت‌نگاری می‌شوند.

آمار مربوط به هر فرد سپس به پلیس فدرال فرستاده می‌شود تا با آمار موجود در مورد متقاضیان پناهندگی، دیپورت ‌شده‌ های سابق، کسانی که در کانادا سابقه ‌ی مجرمانه دارند و متقاضیان ویزا مقایسه می‌شود. مامورین مرزی این افراد را هنگام ورود به کشور مجددا انگشت ‌نگاری می‌کنند.

انگشت نگاری از متقاضیان با ماشین های الکترونیک انجام می شود

انتظار می ‌رود هزینه‌ ی ۸۵ دلاری ۵۰ درصد هزینه ‌های عملیاتی را جبران کند و بقیه باید از جیب دولت برود. تحلیل دولت اما نشان می‌دهد که دولت ‌های استانی و فدرال در طول ۱۰ سال با کاهشِ مورد انتظار دیپورت ‌ها و ردی ‌ها ۱۰۶ میلیون دلار صرفه‌ جویی خواهند کرد.

فهرست کامل ۲۹ کشور از این قرار است: آلبانی، اردن، اریتره، افغانستان، الجزایر، ایران، برمه، بنگلادش، پاکستان، تونس، جامائیکا، سری‌لانکا، سودان، سودان جنوبی، سوریه،  سومالی، عراق، عربستان سعودی، تشکیلات خودگردان فلسطین، کامبوج، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، لائوس، لبنان، لیبی، مصر، نیجریه، ویتنام، هائیتی و یمن.