بخش ششم و پایانی

 علاوه بر مواردی که در بخش های قبلی این مقاله توضیح داده شد موارد مهم دیگری هم وجود دارد که هر یک از آنها می تواند هزینه  اضافه روی دست خریدار یک ملک مسکونی بگذارد. ما در اینجا تنها اشاره ای مختصر به آنها می کنیم.

اگر خریداری به هر دلیل بخواهد وام مسکن خود را نه به طور مستقیم از موسسه های مالی، بلکه از طریق واسطه های وام بگیرد ممکن است ناگزیر شود “هزینه ی واسطه گری وام” پرداخت نماید که می تواند تا یک درصد وام دریافتی بالغ شود. این مبلغ را یا موسسه ی وام دهنده می پردازد و به حساب وام گیرنده می گذارد و یا اینکه خود وام گیرنده به  طور مستقیم می پردازد.

خیلی مواقع دیده می شود که مالکین برای پرداخت مالیات خانه های خود، از بانک هایی که به آنها وام مسکن داده اند به عنوان کارگزار استفاده می کنند. در این مواقع این بانک ها هر ماهه یک دوازدهم مبلغ کل مالیات را همراه با اقساط ماهانه از حساب مشتریان خود برمی دارند و به نیابت از آنها در زمان مناسب به حساب شهرداری واریز می کنند. همچنین در خصوص خانه هایی که دارای شارژ ماهانه هستند این شارژ به طور ماهانه توسط شرکت مدیریت کننده ی مجتمع مسکونی از حساب مالکین برداشت می شود. در زمان فروش خانه، این نوع حساب ها توسط وکلای خریدار و فروشنده تسویه می شود و هر نوع پیش پرداخت هایی از این دست که مربوط  به روز و دوره ی پس از تحویل خانه می شوند به حساب خریدار گذاشته می شود.

از دیگر هزینه های مربوط به خرید خانه هزینه ی “بیمه سند” خانه می باشد. هر چند بخشی از کار وکیل خریدار عیب یابی مربوط به سند ملک قبل از خرید است، اما برای محکم کاری اغلب دیده می شود که بنا به پیشنهاد وکیل خریدار و یا مقررات موسسه وام دهنده لازم می شود که سند ملک بیمه شود. هر چند این بیمه به منظور امنیت سرمایه گذاری موسسه ی وام دهنده صورت می گیرد، اما به طور غیر مستقیم در خدمت منافع خریدار نیز می باشد. هزینه این بیمه تقریبا ناچیز و فقط یک بار در هنگام خرید پرداخت می شود.

یکی دیگر از هزینه های خرید خانه هزینه ی وکیل خریدار می باشد که کارهای مالی و قانونی مربوط به انتقال ملک به نام خریدار را انجام می دهد. این هزینه مربوط به دستمزد وکیل، کارهای اداری و پرداخت های قانونی مربوط به انتقال سند مالکیت است. هزینه ی وکیل برای خرید یک خانه معمولا ۱۲۰۰  تا ۱۵۰۰ دلار است که خریدار می پردازد.

در خصوص بعضی از خانه ها مانند خانه های قدیمی، خانه های برخی از مناطق شهرهای بزرگ  و خانه هایی که در حومه ی شهر یا خارج از شهر قرار گرفته اند گاهی لازم می شود که پیش از فروش، کارهای خاصی صورت بگیرد مانند آزمایش آب چاه از نظر کمی و کیفی، آزمایش خاک از نظر آلودگی، بررسی سیستم فاضلاب بسته ی زیر خاک و تهیه ی نقشه ای که موقعیت و اندازه های زمین و سازه های روی آن را از نظر مهندسی مشخص نماید. هزینه ی این کارها می تواند به چندهزار دلار بالغ گردد که معمولا توسط فروشنده تامین می شود ولی لازم است این موضوع در متن قرارداد خرید و فروش مربوطه به روشنی قید شود.

پرسشها و نظرات خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال فرمائید.

 

 * آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد، کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com