بی بی سی: “لینکلن”، تازه ترین ساخته استیون اسپیلبرگ، در میان نامزدهای جایزه بفتا ۲۰۱۳ با نامزدی در ۱۰ رشته، از جمله بهترین بازیگر مرد برای دنیل دی لوییس، نامزد بیشترین جوایز شده است.

اقتباس موزیکال “بینوایان” و “زندگی پی” با نامزدی در ۹ رشته و “اسکای فال”، “آرگو” و “آناکارنینا” به ترتیب با نامزدی در ۸، ۷ و ۶ رشته در رده های بعدی قرار دارند.

تامی لی جونز و سالی فیلد، همبازی های دنیل دی لوییس در فیلم “لینکلن” نیز نامزد برنده بهترین بازیگر مرد و زن مکمل شده اند.

با این حال، استیون اسپیلبرگ، در رشته بهترین کارگردانی، نامزد جایزه نشده است.

فیلم بریتانیایی “اسکای فال” نامزد هشت جایزه از جمله بهترین فیلم بریتانیایی و بهترین بازیگر مکمل مرد و زن برای خاویر باردم و جودی دنچ است.

دیگر فیلم های بریتانیایی که برای عنوان بهترین فیلم بریتانیایی سال رقابت خواهند کرد، “هتل ماریگلد معرکه محشر”، “آناکارنینا”، “بینوایان” و “هفت روانی” هستند.

ان هاتاوی و هیو جکمن با بازی در فیلم “بینوایان” نامزد بهترین جایزه در رشته های بهترین بازیگر زن نقش مکمل و بهترین بازیگر مرد شده اند.

تریلر سیاسی “آرگو” درباره اشغال سفارت آمریکا در ایران با هفت نامزدی، از جمله بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی برای بن افلک از فیلم های شاخص امسال به شمار می آید.

دیگر فیلمهای آمریکایی نامزد این جایزه “سی دقیقه پس از نیمه شب” با ۵ نامزدی (از جمله در رشته بهترین کارگردانی برای کاترین بیگلو) و “مرشد” با ۴ نامزدی (از جمله در رشته بهترین کارگردانی برای پل تامس اندرسن) هستند.

هلن میرن برای بازی در نقش همسر آلفرد هیچکاک در فیلم هیچکاک نامزد بهترین بازیگر زن شده است.

جنیفر لارنس و بردلی کوپر برای بازی در فیلم “دفترچه امیدبخش” نامزد بهترین بازیگر زن و مرد شده اند. این فیلم کمدی رمانتیک در رشته بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز نامزد شده است.

فیلم “بینوایان” تنها فیلم بریتانیایی است که هم در رشته بهترین فیلم و هم در رشته بهترین فیلم بریتانیایی نامزد جایزه شده است، ولی تام هوپر، کارگردان این فیلم، از حضور در فهرست بهترین کارگردان باز ماند. سام مندس، سازنده “اسکای فال” هم در رشته بهترین کارگردانی نامزد نشده است.

فیلم “آنا کارنینا” که بر اساس رمانی به همین نام اثر تولستوی و به کارگردانی جو رایت ساخته شده، مجموعا نامزد شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بریتانیایی شده است. این فیلم همچنین نامزد بهترین موسیقی اوریجینال و بهترین فیلمبرداری نیز شده است.

فیلم “هابیت: سفر غیرمنتظره” نامزد تنها سه جایزه فنی شده است.

فیلم “عشق” ساخته میشائیل هانکه نامزد چهار جایزه از جمله بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای امانوئل ریوای ۸۵ ساله شده است.

“جانگو آزاد شده”، فیلم تازه کوئنتین تارانتینو، نامزد ۵ جایزه از جمله بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای کریستوفر والتز شده است.

مراسم اعلام برندگان و اهدای جوایز روز ۱۰ فوریه در سالن رویال اپرا هاوس در کاونت گاردن لندن برگزار می شود و اجرای آن را چون سال گذشته استیون فرای بر عهده خواهد داشت.

فهرست نامزدها

بهترین فیلم

آرگو

بینوایان

زندگی پی

لینکلن

سی دقیقه پس از نیمه شب

بهترین فیلم بریتانیایی

آنا کارنینا

هتل ماریگلد معرکه محشر

بینوایان

هفت روانی

اسکای فال

بهترین کارگردان

کاترین بیگلو، سی دقیقه پس از نیمه شب

آنگ لی، زندگی پی

کوئنتین تارانتینو، جانگو آزاد شده

بن افلک، آرگو

میشائیل هانکه، عشق

بهترین بازیگر مرد

دنیل دی لویس، لینکلن

خواکین فینیکس، مرشد

بردلی کوپر، دفترچه امیدبخش

هیو جکمن، بینوایان

بن افلک، آرگو

بهترین بازیگر زن

ماریون کوتیار، زنگار و استخوان

جسیکا چستین، سی دقیقه پس از نیمه شب

هلن میرن، هیچکاک

امانوئل ریوا، عشق

جنیفر لارنس، دفترچه امیدبخش

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

آلن آرکین، آرگو

خاویر باردم، اسکای فال

فیلیپ سیمور هافمن، مرشد

تامی لی جونز، لینکلن

کریستوفر والتز، جانگو آزاد شده

بهترین بازیگر زن نقش مکمل

ایمی آدامس، مرشد

سالی فیلد، لینکلن

ان هاتاوی، بینوایان

جودی دنچ، اسکای فال

هلن هانت، ملاقات ها

بهترین فیلمنامه اوریجینال

عشق، میشائیل هانکه

جانگو آزاد شده، کوئنتین تارانتینو

مرشد، پاول تامس اندرسن

قلمرو طلوع ماه، وس اندرسن و رومن کاپولا

سی دقیقه پس از نیمه شب، مارک بوال

بهترین فیلمنامه اقتباسی

آرگو، کریس تریو

جانوران سرزمین جنوبی، لوسی الیبار و بن زیتلین

زندگی پی، دیوید ماجی

لینکلن، تونی کاشنر

دفترچه امیدبخش، دیوید او راسل

بهترین انیمیشن

شجاع

فرانکنوینی (Frankenweenie)

پارانورمن