شهروند- آرش عزیزی: دولت محافظه‌ کار کانادا یکی از هواپیماهای بزرگ نظامی خود را در پاسخ به درخواست فرانسه به کشور آفریقاییِ مالی فرستاده است اما به هیچ وجه قصد ورود به تخاصم نظامی با شورشیان آن کشور را ندارد.

به گزارش کندین پرس از اتاوا، کانادا یک فروند هواپیمای باری نظامی C-17 خود را به درخواست فرانسه برای فرستادن تجهیزات به باماکو، پایتخت، مالی فرستاده است. استفن هارپر، نخست وزیر، اما تاکید کرد نیروهای نظامی کانادا به هیچ وجه وارد حرکت نظامی در این کشور بی‌دریای غرب آفریقا نمی ‌شوند.

گروه‌ های مسلح اسلام‌گرا چند صباحی است که فعالیت ‌های خود در مالی را افزایش داده ‌اند. این گروه‌ ها سال گذشته بسیاری از اماکن تاریخی این کشور، که قدمتی چند صد ساله داشت، نابود کردند.

گروه ‌های مذکور که مرتبط با القاعده دانسته می ‌شوند در چند هفته‌ ی اخیر در اتحاد با بعضی استقلال ‌طلبان قومی، بخش اعظم شمال کشور را به دست گرفته ‌اند و به سمت جنوب در حرکتند. کارشناسان از برقراری پایگاهی برای القاعده در غرب کشور ابراز نگرانی کرده ‌اند.

از هواپیمای کانادایی برای فرستادن تجهیزات لازم به باماکو، پایتخت، استفاده می‌شود که هنوز در منطقه ‌ی جنگی نیست.

فرانسه، که از طریق عضویتش در ناتو هم ‌پیمان کانادا محسوب می ‌شود، حملات هوایی خود به شورشیان شمال را از هفته ‌ی گذشته آغاز کرد. این کشور، تحت رئیس‌ جمهور سوسیالیست، فرانسوا اولاند، دستور تخلیه‌ ی فوری تمام شهروندان فرانسوی ساکن شهر سگو را داده است.

هواپیمای کانادایی تنها یک هفته قرض داده شده است.

هارپر در بیانیه‌ ی مطبوعاتی خود گفت دولت کانادا «از رویدادهای اخیر در مالی، عمیقا نگران است» و افزود «برقراری منطقه‌ ای تروریستی در وسط آفریقا مایه ‌ی نگرانی شدید جامعه‌ ی وسیع ‌تر بین ‌المللی، از جمله کانادا و متحدین نزدیک ما است.»