شهروند- آرش عزیزی: توماس مولکر، رهبر ان دی پی، از برخورد نخست ‌وزیر محافظه‌ کار کانادا با بومیان کانادا در جلسه‌ ی جمعه ‌ی هفته‌ ی پیش حمایت کرد. در حرکتی که باعث اعتراض بسیاری از فعالان حزب نیودموکرات شده است، مولکر گفت به نظرش هارپر حرکت در جهتی صحیح را آغاز کرده است.

به گزارش تورنتو استار از اتاوا، رهبر رسمی اپوزیسیون روز یکشنبه در گفتگو با این روزنامه گفت این‌که الان صحبت از «بهبود» و «تسریع» روند حقوق معاهده ‌ها می‌ شود نکته ‌ی مثبتی است که باید از آن پشتیبانی کرد.

رهبر ان دی پی گفت به نظر می ‌آید هارپر قرار است کمیته ‌ای در کابینه‌ ی خود برای رسیدگی به این مسائل تشکیل دهد و این حرکت «گرچه بوروکراتیک است، اما قدمی در راه صحیح است.»

توماس مولکر (چپ) از ترزا اسپنس (وسط) رهبر بخشی از بومیان کانادا خواست تا اعتصاب غذایش را متوقف کند

اما تشکیل چنین کمیته ‌ای را نه جان دانکن،‌ وزیر مسائل بومیان، و نه سخنگوی نخست ‌وزیر پس از جلسه وعده ندادند. اندرو مک‌دوگال، مدیر ارتباطاتِ هارپر، روز یکشنبه مشخصا به استار گفت هنوز تصمیمی در مورد تشکیل چنین کمیته ‌ای در سطح کابینه گرفته نشده است.

مولکر در سخنان خود به حرف های مثبت شان آتلئو، رئیس سراسری بومیان کانادا، اشاره کرد. اما آتلئو ساعاتی پس از سخنان مولکر رسما «به دلایل سلامتی» از سمت خود کناره‌گیری کرد.

رهبر ان دی پی در ضمن از ترزا اسپنس، رئیس ملت بومی آتاواسکیپات،‌ خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد و سعی کند رابطه ‌ی جدیدی با کانادا آغاز کند.

شماری از روسای بومی نیز پیش از این از اسپنس خواهان پایان اعتصاب غذا شده ‌اند. اما نیکول رابرتسون، سخنگوی رهبر ملت آتاواسکیپات، یکشنبه به استار گفت هدف او پایان اعتصاب نیست.  رابرتسون در اشاره به حرف های مولکر تاکید کرد سیاستمداران بسیاری از او خواسته ‌اند کنار برود اما او سر حرفش ایستاده.

رابرتسون گفت اسپنس پس از ۳۳ روز که تنها چای‌ و سوپ ماهی نوشیده با دردهای شدید شکم مواجه شده است.

نماینده ‌ی اسپنس افزود از آن‌جا که جلسه ‌ی جمعه به هیچ یک از خواست های اصلی جنبش پاسخ نگفته است، او کوتاه آمدن را صلاح نمی ‌داند. او با اشاره به شرکت‌ کنندگان در نشست جمعه تاکید کرد: «سی نفر از رهبران ملل بومی نماینده یا مشروعیت‌ بخش وظیفه ‌ی تمام ملت‌ های بومی نیستند.»

رهبر ان دی پی تا به حال حتی یک بار هم به دیدار اسپنس در جزیره ‌ی ویکتوریا، در فاصله ‌ی ۱۰ دقیقه ‌ای از پارلمان، نرفته است. اما ۱۶ نماینده‌ ی ان دی پی تا به حال چنین کرده ‌اند و بعضی از آن‌ ها، همچون چارلی انگوس از انتاریو و نیکی اشتون از مانیتوبا، از حامیان پر و پا قرص او بوده‌ اند.

مولکر گفت احتمال دارد او نیز در آینده این کار را انجام دهد.

رهبر ان دی پی در رسانه‌ ها گفت حزبش در همین فصل پارلمانی سیاست‌ هایی در زمینه ‌ی بومیان پیش می ‌گذارد. او به نقشه ‌راهی اشاره کرد که کمیسیون سلطنتیِ مسائل بومیان در سال ۱۹۹۶ پیش گذاشته است که هدفش ایجاد حکومت بر خود واقعی برای آن ‌ها بوده است.

مولکر گفت: «باید بهشان پایگاه مالیاتی بدهیم» و افزود تا وقتی دولت‌ های محلی بومیان خود مالیات جمع نکنند (به جای دریافت چک از دولت فدرال) نمی‌ توانند استقلال واقعی داشته باشند.

سیلویا آدامز،‌ از اساتید «دانشگاه ملل بومی» (First Nations University) در ساسکاتونِ ساسکاچوان و یکی از چهار زنی که جنبش توده‌ ای «ما ساکت نمی ‌نشینیم!» را آغاز کرد روز یکشنبه در گفتگو با سی تی وی دیدار روز جمعه را ناکام خواند. آدامز گفت خواست اصلی جنبش پس گرفتن آن بخش ‌هایی در لایحه ‌ی بودجه بوده که حفاظ‌ های محیط ‌زیستی را کنار می ‌زنند که این اتفاق نیفتاده.

جنبش «ما ساکت نمی‌ نشینیم!» همچنان ادامه داشته است و در هفته‌ ی گذشته شاهد تظاهرات ‌متعدد در حمایت از آن در سراسر کشور بودیم. از جمله تظاهرات چندین هزار نفره در اتاوا و تظاهرات چند صد نفره در تورنتو.