محمود احمدی نژاد، آینه تمام قدی است که چهره واقعی نظام ولایت مطلقه فقیه را با همه زشتی ها – و زیبایی ها اگر داشته باشد- نشان می دهد.  چهره ای بدون بزک و مشاطه گری که درگذشته افرادی چون هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با ترفندبازی و شیادی و عوامفریبی نمایندگی کردند و به هدف خود در زمینه بقای نظام نیز دست یافتند.

محمود احمدی نژاد همان چهره را بدون بزک نشان می دهد: ناکارآمدی، یاوه گویی، ابتلا به توهم و خودشیفتگی.  بی دلیل نبود که سید علی خامنه ای در خطبه نماز جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ گفت که نظر احمدی نژاد به نظر او از دیگران -هاشمی رفسنجانی- نزدیک تر است.

تفاوت اصلی محمود احمدی نژاد با رئیس جمهوری های دیگر نظام ولایت مطلقه فقیه در این است که با نمایش چهره واقعی نظام به حکومت شوندگان   – هر قدر هم که اصرار داشته باشند که خود را به ندیدن، نشنیدن و نفهمیدن بزنند- شیرفهم می کند که اگر بخواهند در کشوری یکپارچه که حداقل های حقوق انسانی در آن رعایت شود زندگی کنند، راهشان از راه نظام جداست و دیر یا زود – البته پیش از آن که کاملا دیر شود- ناگزیر باید شرّ این نظام اهریمنی ایران بربادده را از سر خود کم کنند.

احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد

روش محمود احمدی نژاد برای این کار زدن نعل وارونه است.  در مدت نزدیک به ۸ سال، بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفت را به باد فنا می دهد تا عملا بی لیاقتی و ناکارآمدی نظام را به نمایش بگذارد.  ارزش پول ملی را درحد کاغذ باطله پایین می آورد تا هیچ تردیدی در این امر باقی نماند و در آخرین ماه های دوره دوم و آخر ریاست جمهوری اش به مجلس شورای اسلامی می رود تا راه یافتگان به آن را سکه یک پول کند و به ریششان بخندد.

روز چهارشنبه ۱۶ ژانویه، محمود احمدی نژاد با قرار قبلی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و پس از سخنرانی نیز باسرعت آن را ترک کرد.  در این سخنرانی، محمود احمدی نژاد سخنانی گفت که اگر نام او از آن ها حذف شود، هر ناظری گمان خواهد برد که گوینده آن ها نه رییس جمهوری و رییس قوه مجریه، بلکه رهبر اپوزیسیون و مخالفان دولت بوده است.  در حالی که آمارها حکایت از رشد فزاینده شمار کسانی که در اثر ندانم کاری ها و سیاست های نادرست همین دولت در زیر خط فقر مطلق قرار می گیرند دارد، او گفت: «ملتی که روی دریای ثروت نشسته، نباید فقیر داشته  باشد»!

رییس جمهوری که تا همین چند ماه پیش اعلام می کرد که تحریم های غرب بر سر پرونده هسته ای نه تنها تأثیری ندارند که موجب شکوفایی و پیشرفت کشور نیز می شوند، با چرخشی ۱۸۰ درجه ای گفت: «تحریم ها ابتدا باعث کاهش رشد کشور شده و بر قشر وسیعی از مردم فشار خواهد آورد و در ثانی هم باعث نوسانات قیمت و تأثیر بر قشری از مردم که درآمد ثابتی دارند خواهد شد».

برای دور زدن تحریم ها یا دستکم کاستن از شدت اثر آنها، تاکنون منابع کلانی از ثروت عمومی به جیب های گشاد دلالان و واسطه های رنگارنگ ریخته شده و بهای آن را مردم با کاهش شدید ارزش پول ملی و گرانی کمرشکن نیازهای اولیه خود می پردازند، اما به نظر رئیس جمهوری: «دور زدن تحریم ها که تاکنون سیاست جاری جمهوی اسلامی بوده، جواب نمی دهد»!

همه سخنان رئیس جمهوری منصوب ولی مطلقه فقیه، منفی و آیه یأس نیست.  برای حل مشکلات حتی در ۵ ماه باقیمانده از ریاست جمهوری اش راهکار هم دارد: «باید برای قطع هزینه های دولت به درآمدهای نفتی یک باره تصمیم بگیریم و این کار را تمام کنیم.  فشار می آید، معلوم است که فشار می آید.  درآمدی که ۱۰۰ سال از نفت تغذیه کرده، بخواهیم یک دفعه آن را قطع کنیم فشار می آید»!

و پس از این تجویز داروی تلخ، برای آن که معاندان خرده نگیرند که رئیس جمهوری درد را گفت ولی درمان را نگفت، برای جایگزینی درآمدهای نفتی پیشنهاد داد که عمده فعالیت اقتصادی به سوی زمین سوق یابد.  او برای مثال عدم بهره برداری از جنگل ها برای دامداری را نادرست خواند و گفت: «اگر ۱۴ میلیون [هکتار] جنگل های ایران در اختیار دامداران قرار گیرد، ۱۴ هزار موقعیت شغلی ایجاد می شود»!  او همچنین خواهان آن شد که بلوط ها از جنگل ها برچیده شوند و به جای آنها علوفه کاشته شود!

ریشخندی که در جای جای سخنان محمود احمدی نژاد خطاب به راه یافتگان به مجلس شورای اسلامی موج می زند، چنان آشکار است که به هیچ ترتیبی نمی توان آن را لاپوشانی کرد.  در واقع هم شأن مجلسی که برای آب خوردن هم از “مقام معظم رهبری” کسب اجازه می کند و هیچ فرصتی را برای اثبات “ولایت مداری” خود از دست نمی دهد بیش ازاین نیست.

 راه یافتگان به مجلس فرمایشی و گوش به فرمان باید ممنون هم باشند که احمدی نژاد تا آن جا پیش نرفت که پیشنهاد کند برای قطع وابستگی به درآمد نفت و کاهش هزینه ها، بودجه آشپزخانه مجلس شورای اسلامی قطع شود و آنان از علوفه های کشت شده در جنگل تغذیه کنند!

* شهباز نخعی نویسنده در حوزه ی مسائل سیاسی، ساکن اروپا و از همکاران شهروند است.

Shahbaznakhai8@gmail.com