Moridi--China

شهروند ـ فرح طاهری: دکتر رضا مریدی، وزیر پژوهش و نوآوری ها به منظور تبادل اطلاعات علمی و عقد قراردادهایی برای همکاری فیمابین انتاریو و چین، در رأس هیئتی، در ماه مارچ سفری چهارروزه به چهار شهر بزرگ چین داشت.

در طی این سفر که از دهم تا چهاردهم مارچ به طول انجامید، وزیر پژوهش و نوآوری های انتاریو و هیئت همراهش از شهرهای پکن، تیان جین، جیانگسو و شانگهای دیدار کردند. این شهرها به دلیل بزرگی هر یک معادل استان در چین محسوب می شوند.

در گفت وگوی کوتاه تلفنی با ایشان از اقداماتی که در این سفر انجام شد، پرسیدیم.

دکتر مریدی گفت: من به دعوت وزیر علوم و تکنولوژی دولت چین به این کشور رفتم. روز دهم مارچ در پکن با معاون وزیر چین دیدار داشتیم که در آن جلسه قرارداد همکاری بین چین و انتاریو در مورد تحقیقات علمی امضا کردیم و هر دولت چند میلیون دلار در یک اعتبار خاصی تعهد کردند که از آن طریق دانشمندان انتاریو و چین بتوانند باهم در پروژه های مشترک همکاری داشته باشند. کلا ما توانستیم ۱۲ قرارداد همکاری مابین انتاریو و موسسات پژوهشی زیر نظر وزارت علوم و تکنولوژی چین منعقد کنیم.

گروه هفده نفره ی کانادایی متشکل بود  از: وزیر پژوهش و نوآوری انتاریو، چند تن از کارمندان ارشد وزارتخانه پژوهش و معاونان پژوهشی و همینطور اساتید دانشگاه های تورنتو، واترلو، مک مستر، وسترن و انستیتو تکنولوژی انتاریو در اشاوا و دو بیمارستان پژوهشی در تورنتو (جنرال و مانت ساینای) و دانشگاه اتاوا، و تعدادی از کمپانی های تحقیقاتی انتاریو.

در این دیدار، وزیر پژوهش و نوآوری انتاریو هم با مقامات دولت مرکزی چین و هم با مقامات استان ها دیدار کرد و قراردادهای علمی ـ پژوهشی بین انتاریو و چین و استان های آن امضا کرد.

این همکاری ها بر روی پروژه های تحقیقاتی صورت می گیرد و از نتایج تحقیقات هر دو طرف قرارداد بهره مند خواهند شد.

دکتر مریدی نتایج این سفر را دور از انتظار خواند و گفت: علاوه بر قراردادهای همکاری با دولت چین و چهار استانی که دیدار داشتیم، دانشگاه های ما نیز با دانشگاه های چین قراردادهایی امضا کردند. شرکت های پژوهشی انتاریو نیز با شرکت های مشابه شان دیدار و قرارداد همکاری امضا کردند.

نتیجتا قرار است دو شرکت بزرگ چینی در همیلتون و واترلو شعباتی دایر کنند و یک موسسه کانادایی در شهر پکن کلینیکی دایر کرده که در کار پزشکی و بهداشت فعال است.

دکتر مریدی افزود: هر یک از این قراردادها در نهایت منتهی می شود به ایجاد شغل در انتاریو و طبیعتا در آنجا هم همینطور. به عنوان مثال یکی از شرکت های  انتاریو که کار تحقیقات علمی اش را با کمک دولت انتاریو با تکنولوژی بسیار پیشرفته ای به ثمر رسانده و به مرحله ی تجاری رسانده، با سازمان آب چین قرارداد بسته برای تصفیه آب، که این تکنولوژی را به آنها منتقل کنند. با این کار مشاغل زیادی در انتاریو ایجاد خواهد شد.

این چهارمین سفر خارجی و اولین سفر رسمی دکتر مریدی به چین بود که در آن دولت انتاریو را نمایندگی می کرد. ایشان، از زمانی که به سمت وزارت پژوهش و نوآوری انتاریو منصوب شده، پیش از این سه سفر رسمی داشته است. شرکت در کنفرانس بیولوژی جهانی در شیکاگو، سفر به آلمان برای مذاکره با موسسات تحقیقاتی بزرگ آلمان، که منجر به همکاری دانشگاه مک مستر با انستیتوی فرانهوفر شد. و البته سومین سفر رسمی شان در ماه نوامبر به ترکیه بود که متاسفانه به علت فوت فرزندشان(مهیار) نیمه کاره ماند.

به گفته ی دکتر مریدی، سفر اخیر بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جمعی چین داشت.

وزیر پژوهش و نوآوری انتاریو، در دو کنفرانس رسانه ای بزرگ با حضور بیش از ۱۴ رسانه ی صوتی، تصویری و چاپی در پکن و شانگهای حضور پیدا کرد. همچنین مصاحبه های متعددی با ایشان انجام شد و خبرهای مربوط به سفر هیئت انتاریو در اکثر رسانه های معتبر چین همچون، خبرگزاری شین هوا، چاینا دیلی، مینگ پائو و سی سی تی وی چین بازتاب بسیار وسیع و گسترده ای داشت.

دکتر مریدی در یک جمع بندی کلی، ضمن موفقیت آمیز خواندن این سفر، آن را سفر بسیار فشرده ای خواند و گفت: در این چهار شهر من در حدود بیست جلسه شرکت کردم، ولی حادثه جالب این بود که در شهر تیان جین من از بیمارستان مرکزی آن بازدید کردم. این بیمارستان با بیمارستان جنرال تورنتو در زمینه ی انتقال تکنولوژی پیوند اعضای بدن همکاری دارد. پژوهشگران ما در بیمارستان جنرال تورنتو این تکنولوژی جدید را به چین منتقل کرده اند که با استفاده از آن کلیه یک دختربچه ی حدود ده ساله را پیوند زده بودند. در بیمارستان ما را به اتاق این دختربچه بستری بردند و من آنقدر خوشحال شدم که دیدم نتیجه ی این همکاری به نجات جان این دختربچه انجامیده است.

عکس های این سفر را اینجا ببینید