“دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد”

شهروند ـ فرح طاهری: سومین کتاب ماه تهرانتو به بررسی کتاب «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» نوشته شهرام رحیمیان اختصاص داشت. این نشست، روز جمعه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۳، در اتاق شماره ۳ مرکز امور شهری نورت یورک با حضور حدود چهل تن برگزار شد.

بنیانگزار و گردانند‌ه ی کتاب ماه تهرانتو، فرشته‌ مولوی، در آغاز ضمن معرفی شهرام رحیمیان، متن ارسالی یونس تراکمه را خواند. این متن با عنوان “آیا دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست داشت؟” قرار است به طور کامل منتشر شود.

آناهیتا زنگنه، فرشته مولوی و ساسان قهرمان در سومین جلسه کتاب ماه تهرانتو

یونس تراکمه از دهه چهل، زمانی که در اصفهان دانشجو بود، داستان‌نویسی را با حضور در جلسات جنگ اصفهان آغاز کرد. در اواخر دهه چهل بود که اولین داستان‌هایش را در مجلات و جنگ‌ها چاپ کرد، اما اولین کتابش را سی و چهار سال بعد به چاپ سپرد.

در طول این سال‌ها، تراکمه، همواره پای ثابت محافل ادبی بود و در جایزه بنیاد گلشیری، به عنوان عضو هیأت داوران حضور داشت.

مجموعه داستان «مکث آخر» یونس تراکمه که اواخر سال ۸۳ توسط نشر قصه چاپ شد، طلسم کتاب چاپ نکردن این نویسنده را شکست. این مجموعه شامل شش داستان کوتاه است که همگی آنها از سال ۴۷ به این سو در مجلات و جنگ‌های ادبی منتشر شده‌اند.

در ادامه، آناهیتا زنگنه نقد خود را با عنوان “روایت یک روشنفکریِ لنگان” خواند.

آناهیتا زنگنه، متولد ۱۳۶۰ در تهران، در رشته حقوق قضایی تحصیل کرده، نقاشی می کند و تا حال چندین نمایشگاه نقاشی انفرادی و گروهی برگزار کرده است. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۸۴ وارد کانون وکلای دادگستری مرکز و در حیطه حقوق خانواده به کار وکالت مشغول شد. از سال ۲۰۰۴ به طور ناپیوسته و از سال ۲۰۱۰ به طور مداوم در کانادا اقامت دارد. گزیده‌ی داستان‌های کوتاه و مجموعه‌ یی از جستارهای اجتماعی و فرهنگی او در دست انتشار است.

از سومین جلسه کتاب ماه تهرانتو به گردانندگی فرشته مولوی بسیار خوب استقبال شده بود

سخنران دیگر این جلسه ساسان قهرمان، در ادامه، نقد خود را از این کتاب بیان کرد.

ساسان قهرمان متولد ۱۳۴۰ مشهد، او در زمینه های بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه و فیلمنامه نویسی، شعر و قصه ی کوتاه  و رمان فعالیت داشته. در سال ۱۹۸۴ به کانادا مهاجرت کرده. تاکنون سه رمان (گسل، کافه رنسانس، به بچه ها نگفتیم)، سه مجموعه شعر (سبز، رنگ، هفده روایت مرگ)، یک مجموعه مقالات (نیم نگاه – مهاجرت فرهنگ، فرهنگ مهاجرت: سى مقاله در نگاه به فرهنگ و جامعه) چاپ کرده و رمان چهارم او به نام “بندباز آماتور” در دست انتشار است، و هم اکنون در حال نگارش رمان دیگری با عنوان «تدفین» است که فضای اجتماعی سال های اخیر ایران در محور آن قرار دارد.

ساسان قهرمان از دسامبر ۲۰۱۲ به طور مرتب شنبه‌ها ساعت ۳ تا ۵ عصر نشست‌های آموزش داستان‌نویسی و نقد بررسی داستان کوتاه او در «فرهنگ‌خانه‌ی ایرانی» برگزار می‌شود.

در پایان نیز شرکت کنندگان در جلسه نظرات خود را در مورد کتاب بیان کردند.

ویدیوی سخنرانی های  این جلسه توسط فرهنگخانه ی ایرانی تهیه و بر روی یوتیوب قرار دارد. مشاهده ی آنها شما را از خواندن متن نقدها بی نیاز می کند.

ـ معرفی شهرام رحیمیان توسط فرشته مولوی

 ـ نقد ارسالی یونس تراکمه با خوانش فرشته مولوی

ـ نقد آناهیتا زنگنه بر «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد»

ـ نقد ساسان قهرمان بر «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد»