شهروند آرش عزیزی: نخست ‌وزیر آلبرتا شاید مطابق چهار دهه ‌ی گذشته ‌ی این استان از حزب محافظه‌ کار باشد اما ظاهرا قصد دارد راهی متفاوت از پیشینیان خود طی کند.

الیسون ردفورد در سفر هفته‌ ی گذشته‌ ی خود به واشنگتن، پایتخت آمریکا، گفت بودجه ‌ای که دولتش امسال ارائه می ‌کند، علیرغم رشد غیرمنتظره ‌ی کسری، بیش از این‌که قصد ریاضت‌ کشی اقتصادی داشته باشد می ‌کوشد اتکای اقتصاد به نفت را کاهش دهد.

ردفورد آخرهفته‌ ی گذشته در واشنگتن بود تا صاحبان قدرت در آمریکا را به حمایت از خط لوله ‌ی جنجالی «کی ‌استون ایکس ال» جلب کند که قرار است آلبرتا را به تگزاسِ آمریکا وصل کند. نصب این خط لوله به رضایت کاخ سفید احتیاج دارد.

آلیسون ردفورد نخست وزیر آلبرتا

نخست ‌وزیر آلبرتا، که از جناح لیبرال‌ مسلک و چپ حزب محافظه‌ کار می ‌آید و در کمال شگفتی ناظران به این سمت انتخاب شد، در گفتگو با گلوب اند میل جوری به مساله ‌ی بدهی و کسری بودجه پرداخت که ناظران بگویند رویکردش بیشتر شبیه باراک اوباما است تا رالف کلاین، نخست ‌وزیر سابق آلبرتا.

برخلاف کلاین که هدف اصلی ‌اش را همیشه از میان بردن هرگونه کسری بودجه می ‌دانست، ردفورد گفته اگر دولتش تا مدتی کمی کسری بودجه داشته باشد آسمان به زمین نمی ‌آید. او البته گفت دولت مسلما «کمربندها را سفت می ‌کند» اما این کار بیشتر از طریق بهبود کارآیی و حذف برنامه‌ های نالازم انجام می ‌شود. ردفورد اما تاکید کرد که اولویت اصلی ‌اش افزایش مخارج دولت در حمایت از اقتصاد غیرنفتی آلبرتا است. این کار قرار است با حمایت از صنایعی همچون کشاورزی، جنگل ‌بانی، تحقیقات بهداشتی و فن‌ آوری سبز انجام شود.

پیش ‌بینی ‌های اقتصادی که چند هفته پیش منتشر شد خبر از کسری بودجه‌ ی ۴ میلیارد دلاری آلبرتا در سال جاری می‌ دهد که چهار بار بیشتر از تخمین قبلی در ماه دسامبر است.

ردفورد روز شنبه در سفارت کانادا بود تا با گروهی از مقامات آمریکا دیدار کند که برای شرکت در جلسه‌ ی زمستانه‌ ی «انجمن ملی فرمانداران» به پایتخت آمده بودند. او گفت: «ما نمی‌ خواهیم مثل سایر دولت‌های آلبرتا باشیم که فقط دعا می‌ کنند قیمت نفت بالا برود.»

دانیل اسمیت، رهبر حزب رز وحشی، حزب راست‌ گرای اپوزیسیون، در گفتگوی تلفنی از مقر خود در های رویرِ آلبرتا گفت این «استراتژی غلطِ» ردفورد در انتخابات آینده به ضررش تمام می ‌شود.

کاهش چشمگیر در قیمت نفت خامِ چاه ‌های تار سندزِ آلبرتا، که در آخرین ماه‌ های سال گذشته شاهد آن بودیم، به شدت به ضرر دولت استانی آلبرتا تمام شده است. درصدی که این دولت از سود شرکت‌ ها می‌گیرد به شدت کاهش یافته است و این تا حدودی بخاطر پیش ‌بینی‌ های بسیار بالایی است که دولت رویشان حساب کرده بود.

اما بر خلاف پیش ‌بینی‌ های بسیاری کارشناسان اقتصادی، وضعیت اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۲ چندان جالب نبود و شاهد کاهش تقاضا برای نفت بودیم. برای تولیدکنندگان نفت در کانادا دیگر خبر بد افزایش نفت در آمریکا بود که باعث تعدد معابر تامین نفت شد.

دولت هفته‌ ی گذشته گزارش داد که درآمدهای آلبرتا از منابع طبیعی در سه ربع اول سال مالی جاری بیش از ۲ میلیارد دلار پایین ‌تر از تخمین‌ های اولیه بوده است.

بعضی ‌ها به کابینه‌ ی ردفورد خرده می‌گیرند که بر خلاف نیای خود، رالف کلاین، پیش‌بینی‌ های زیادی خوش ‌بینانه ای از قیمت نفت داشته است و همین است که اکنون تقاص آن ‌را پس می ‌دهد.

ردفورد اما می‌گوید «هیچ کس» نمی‌ توانست قیمت‌ های کنونی را پیش ‌بینی کند. نخست ‌وزیر محافظه ‌کار ابراز امیدواری کرد که شکاف کنونی بین قیمت ‌های کانادایی و جهانی پس از احداث خط لوله ‌های جدید و استفاده‌ ی تولیدکنندگان از فن ‌آوری ‌های دیگری مثل حمل با قطار کاهش می ‌یابد.

ردفورد تاکید کرد که خوب می ‌داند اولین نخست ‌وزیری نیست که سودای غیرنفتی کردن اقتصاد این استان ثروتمند کانادا را در سر داشته است. رهبر اپوزیسیون، اسمیت، مسلما تلاش‌ های ناکام گذشته را به یاد او و مردم استان خواهد آورد.

اولین نخست ‌وزیر زن تاریخ آلبرتا اما می‌گوید این بار این دولت او است که می ‌رود تاریخ‌ ساز شود: «ما چالش ‌های دشوار کوتاه ‌مدتی داریم اما باید همچنان به سرمایه‌ گذاری در جوامع ‌مان ادامه دهیم.»