شهروند آرش عزیزی: جیسون کنی، وزیر مهاجرت دولت محافظه‌ کار کانادا، از ابتدای به قدرت رسیدن خود همیشه خبرساز بوده است. اما حدود ۲۰ روز پیش او خبر از تصمیمی داد که حتی خبرسازتر از معمول بود: دولت او می ‌خواهد شهروندیِ کانادایی‌ های دوگذرنامه ‌ای که اتهامات تروریستی‌ شان ثابت شده است، لغو کند.

احزاب اپوزیسیون می‌گویند این وارد شدن به زمین خطرناکی است که در آن لغو شهروندی آسان ‌تر از گذشته می‌شود. بعضی منتقدان حتی می‌گویند این به معنی «درجه دوم» کردن شهروندی بعضی ‌ها است و نگران عواقب لجستیکی و حقوقی این تغییر هستند.

کنی گفته می‌ خواهد متممی به لایحه‌ ی خصوصی دویندر شوری، نماینده ‌ی محافظه‌ کار کالگری،‌ اضافه کند تا این تغییر را اعمال کند. او اما تاکید می ‌کند این لایحه بیشتر «نمادین» است و به ندرت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

این لایحه C-425 نام دارد و همین هفته در مجلس عوام به رای گذاشته می‌ شود.

در این میان تورنتو استار گفتگویی با جیسون کنی انجام داد که در زیر خلاصه ‌ای از‌ آن‌ را تقدیم نظرتان می ‌کنیم:

ـ بیم آن می‌رود که این لایحه نظام دوطبقه‌ ی شهروندی ایجاد کند که قانون در آن فقط در مورد بعضی‌ها به کار می‌رود؟

کنی: از اساس این قانون باید در مورد تمام شهروندان به کار برود اما ما مانعی حقوقی داریم و آن این‌که کانادا امضاکننده‌ ی «کنوانسیون بی ‌دولتی» است و از این رو ما نمی ‌توانیم شهروندی کسانی را که بی ‌دولت می ‌شوند لغو کنیم.

ـ چرا فقط تروریسم؟

کنی: مساله این است که کانادا عموما دشمن تروریسم است… و اگر فردی کانادایی آگاهانه سلاح بربگیرد تا مردم غیرنظامی را از طرف سازمان تروریستی غیرقانونی ‌ای بکُشَد می ‌توان این ‌را منطقا رد وفاداری آنان به کانادا دانست.

ـ تروریسم را چطور تعریف می‌کنید؟ چه چیزی به غیر از محکوم شدن واضح در کانادا شامل آن می‌ شود؟ دیگر احکام چه حوزه‌ هایی پذیرفته می‌ شود؟ عربستان سعودی؟

کنی: شک دارم چنین باشد. جرایم تروریستی مشخصا در قانون کانادا تعریف شده ‌اند و آن‌چه من می‌گویم تنها محکوم شدن به خاطر جرایم جدی تروریسم است… به نظرم در پرداختن به مشکل محکومیت ‌های خارج از کشور ما از همان اصلی استفاده می‌کنیم که همیشه در «قانون مهاجرت و حفاظت از پناهنده ‌ها» به کار رفته است… بررسی می‌کنیم ببینیم محکومیت‌ های خارجی مربوط به جرایم واقعی می ‌شوند یا نه.

ـ مساله ‌ی تاثیر سیاست روز بر تروریست شمردن بعضی‌ ها چطور؟ مثلا سازمان مجاهدین خلق: آن‌ها دیگر گروه تروریستی شمرده نمی‌ شوند. (توضیح شهروند: هم کانادا و هم آمریکا این سازمان ایرانی را از فهرست گروه‌ های تروریستی خارج کرده ‌اند.)

کنی: ما هنوز متمم مفصلی تهیه نکرده ‌ایم و باید مسائلی مثل عطف به ماسبق را در نظر بگیریم اما تمایل من این است که این قانون مربوط به آینده شود… بعضی سازمان‌ها در لحظاتی مشخص ماهیت و مشخصه‌ ی خود را تغییر می‌ دهند.

ـ بعضی‌ ها می ‌گویند چرا در این مورد بحث نکنیم که شهروندی دوگانه باید در کانادا پذیرفته شود یا نه به جای این‌که قوانینی تصویب کنیم که کاربست متفاوتی دارند؟

کنی: در پیامد ماجرای سال ۲۰۰۶ که حدود ۱۴ هزار کانادایی مقیم لبنان را از تخاصم موجود در آن‌جا تخلیه کردیم بحث عمومی وسیعی در کانادا در این مورد درگرفت. و دولت در آن زمان حقوق و وظایف شهروندان را بررسی کرد. در آن زمان تغییر سیاست‌گذاری چشمگیری انجام ندادیم… متمم‌های پیش روی ما نه با تفکر در مورد ملیت دوگانه که بر سر مساله‌ ی عدم وفاداری خشونت‌ بار به کانادا شکل گرفته ‌اند.