گفت وگو با شری درویش و احمد تبریزی

شهروند ـ فرح طاهری: پنج ماه پیش بود که در شهروند از دایر شدن سمینارهای حقوقی رایگان نوشتیم. ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲، اولین سمینار حقوقی از این دست توسط شری درویش، یلدا ریاحی و میسا ملکی برگزار شد.

 معمولا خبر آغاز هر برنامه ای داده می شود ولی کمتر پیگیری می کنیم ببینیم آیا پروژه های آغاز شده ادامه دارد و آیا استقبال می شود؟

با همین نگرش بود که روز جمعه ۲۲ فوریه در دفتر رئیس بنیاد پریا(احمد تبریزی) با او و شری درویش از پایه گذاران این کلینیک حقوقی گفت وگو کردم.

شری درویش

شری درویش، ۱۲ سال است در تورنتو به کار وکالت اشتغال دارد. در دانشگاه تورنتو و واترلو و مدرسه حقوق اوزگودهال تحصیل کرده، دو سال در شرکتی خصوصی تجربه دارد و بعد از آن در بخش دادگستری به مدت ده سال در حوزه ی مالیات ها، کار وکالت کرده. در حال حاضر هم در دولت انتاریو در بخش Workers’ Compensation Appeal Tribunal  به عنوان قاضی برای افرادی که در محل کار مجروح می شوند و از دولت تقاضای غرامت می کنند، کار می کند.

از او می پرسم، وضعیت سمینار و کلینیک های حقوقی شان چطور است؟ می گوید: ما از سپتامبر شروع کردیم و هر ماه هم یک سمینار گذاشتیم. هر بار هم موضوع سمینار یک موضوع خاص است. مثلا سمیناری که همین هفته داشتیم آقای توانا در مورد مالیات (Tax) صحبت کردند که بسیار سمینار مفیدی بود و خیلی هم استقبال شده بود. چندی پیش هم سمیناری را خانم رز بهرامی برگزار کرد درباره ی باز کردن کسب و کار در انتاریو که نه تنها برای مهاجران تازه وارد که حتی کسانی که سالها اینجا زندگی کرده اند و می خواستند بیزنس های خودشان را راه بیندازند و در این مورد سئوال داشتند بسیار سمینار قابل استفاده و از محبوب ترین سمینارها بود.

نهم مارچ در مورد حقوق خانواده سمینار داریم. گلناز سیمایی و سولماز سپری دو وکیلی هستند که در حوزه ی حقوق خانواده کار می کنند.

در ماه اپریل هم، وکیلی خواهیم داشت از Justice for Children and Youth که در قوانین مربوط به توانخواهان

(Disability Law) تخصص دارد و خانواده هایی که کودکان توانخواه (Disable) دارند که بچه هایشان بویژه در مدارس به کمک های مخصوص نیاز دارند، این سمینار برایشان بسیار مفید خواهد بود.

همینطور در مورد مهاجرت و قوانین اشتغال در ماه های بعدی سمینار خواهیم داشت. در ماه دسامبر هم یک دادستان باتجربه از حوزه جرائم انتاریو دعوت کرده ایم که درخصوص قوانین جنایی و موضوعاتی که جرم محسوب می شود، خواهد گفت. برای افرادی که در کانادا زندگی می کنند، لازم است بدانند اگر تخلفی انجام دادند، به چه صورت در سابقه ی آنها ثبت می شود و چه پیامدهایی ممکن است داشته باشد. جدول این سمینارها را در سایت بنیاد پریا می توانید ببینید، ضمن آنکه از طریق رسانه های کامیونیتی هم به اطلاع علاقمندان خواهیم رساند.

احمد تبریزی و شری درویش در بنیاد پریا

شری درویش همچنین یک خبر خوب هم داد، باز شدن کلینیک های حقوقی از همین فوریه.

کلینیک های حقوقی به گفته ی خانم درویش ماهی یک بار است و در این کلینیک ها افراد می توانند بیایند و به صورت انفرادی با وکیل نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه مشاوره ی حقوقی حضوری داشته باشند، آن هم رایگان.

این کلینیک ها اولین سه شنبه هر ماه است. کلینیک بعدی پنجم مارچ است از ساعت ۴ تا ۸ بعدازظهر.

درویش می گوید، هنوز که شلوغ نیست می توانند بیایند و به نوبت بروند پیش وکیل، ولی اگر شلوغ شود، ممکن است ماهی دو بار کلینیک را برقرار کنیم و شاید لازم باشد که متقاضیان هم از قبل وقت بگیرند و بگویند در چه زمینه ای مسئله دارند، که ما هم در همان حوزه ها وکلا را دعوت کنیم.

به گفته ی این وکیل جوان، کلینیک های حقوقی به این شکل و به صورت رایگان تا به حال در جامعه ی ایرانی نبوده. درویش می افزاید: ما در سازمان Pro Bono Law Ontario ثبت نام کردیم تا توانستیم این کلینیک حقوقی را دایر کنیم و فعلا تا سال ۲۰۱۴ اجازه فعالیت داریم.

حتما هموطنان ایرانی ما می دانند که بهره مندی از خدمات حقوقی و مشاوره با وکلای قانونی بسیار هزینه بر است، ضمن آنکه برای انجام هر کاری، همچون باز کردن یک کسب و کار، پر کردن فرم های مالیات، خرید خانه، وصیت نامه، طلاق، ضمانت، مهاجرت، جرایم و بسیاری موارد دیگر نیاز است که راه و چاه را بدانیم و از طریق متخصصان امور از کانال درست اقدام کنیم.

تقدیر از داوطلبان پریا توسط آقای جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

احمد تبریزی، رئیس بنیاد پریا درباره ی دایر کردن این کلینیک حقوقی گفت: سعی ما ارائه خدمات به بهترین نحو است و به همین خاطر چنین سرویس هایی را در اختیار کامیونیتی می گذاریم. به نظر من مهمترین بخش این کلینیک، درگیر کردن نسل دوم تحصیلکرده ی ایرانی در کانادا است. اینکه یک سری وکیل تحصیلکرده که فارسی را هم سخت صحبت می کنند، علاقمند شوند که به کامیونیتی به صورت داوطلبانه سرویس رایگان ارائه دهند، در این چند دهه که من اینجا هستم، نقطه ی عطفی است برای کامیونیتی ما. بسیاری از اعضای جامعه ی ایرانی، یا به خاطر زبان و یا به خاطر عدم شناخت مسائل اقتصادی و فرهنگی جامعه ی کانادا، شدیدا به این خدمات نیاز دارند.

تبریزی با اشاره به اینکه قوانین زندگی در کانادا با ایران متفاوت است، افزود: در ایران ما فرهنگ مشاوره با وکیل، حسابدار، و … نداشتیم. اختلافات خانوادگی اینجا بسیار دیده می شود چون قوانین بازی اینجا با ایران فرق کرده و این اختلافات هم بر روی زنان و هم بر بچه ها تاثیر بدی می گذارد. استفاده از خدمات مشاور خانواده، مشاور تحصیل کودکان، وکلای حقوقی و … همه می تواند در سامان گیری زندگی ها نقش داشته باشد، بویژه برای مهاجران تازه وارد که با قوانین جامعه ی میزبان کمتر آشنا هستند.

وزیر مهاجرت و شهروندی آقای جیسون کنی از خدمات پریا و رئیس آن احمد تبریزی تقدیر کرد

بنیاد پریا، سه شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۳، مراسم  سالانه ی تقدیر از داوطلبانش را با حضور آقای جیسون کنی، وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا برگزار کرد. احمد تبریزی، رئیس و بنیانگزار بنیاد پریا، در این مراسم، شرح کوتاهی از تولد و پاگیری بنیاد پریا داد. از سال ۲۰۰۰ که ایده اش شکل گرفت، تا سال ۲۰۰۷ که برای اولین بار در یک ساختمان موقتی، شروع به ارائه خدمات به جامعه ی ایرانی کرد، تا جون ۲۰۱۱ که ساختمان دائمی بنیاد پریا پس از نوسازی درهایش را به روی اعضای کامیونیتی و ایرانیان گشود.

رئیس بنیاد پریا در خصوص این مراسم گفت: آقای جیسون کنی تقدیرنامه ها را به بیست تن از داوطلبان اهدا کرد و در این مراسم همچنین اعلام کردیم که وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا بودجه ای را با عنوان “مولتی کالچرالیسم” برای دو سال به مبلغ ۲۷۰هزار دلار به پریا اختصاص داده است. هدف این پروژه تربیت جوانان کامیونیتی منطقه یورک(جامعه ایرانی، روسی، کره ای، چینی، یهود و …) است. این جوانان عمدتا در سن دبیرستان به اینجا می آیند و در حوزه ی هنر (موسیقی، نقاشی، سینما، تئاتر و…) تعلیم می گیرند تا بعد بروند در مدارس منطقه ی یورک، خودشان تعدادی دیگر را در آنجا در همین زمینه ها رهبری کنند.

تبریزی افزود: گزارش کوتاهی از فعالیت های بنیاد پریا دادم، ظاهرا برای آقای کنی قابل توجه بود، چون در سخنرانی اش گفت که فکر نمی کردم ظرف این دو سال پریا اینهمه کار کرده باشد. آقای کنی همچنین پریا را یک نمونه ی الگو برای سایر کامیونیتی ها خواند و گفت اگر پریا پا پیش نگذاشته بود و این ساختمان را تهیه نکرده بود، دولت چنین کاری نمی کرد و ما می دانیم چقدر شما زحمت کشیدید، ضمن اینکه دارید به همه ی کامیونیتی سرویس می دهید و نه تنها به ایرانیان، ما هم سعی می کنیم حمایت تان کنیم.

تبریزی تأکید کرد: البته ما گله هم کردیم که سه چهار سال است داریم خدمات استقرار به تازه واردان می دهیم بدون اینکه کمک مالی دولتی دریافت کنیم.

رئیس بنیاد پریا همچنین از اعضای کامیونیتی دعوت کرد که از برنامه های رایگانی که در بنیاد ارائه می شود، استفاده کنند. خدمات استقرار برای تازه مهاجران، برنامه های سالمندان، ارتقای سلامتی ، ورزش، برنامه های هنری، برنامه های آموزشی زبان و کامپیوتر و … همچنین کارگاه های اطلاع رسانی و سمینارها از جمله برنامه هایی است که در پریا ارائه می شود.

از طریق رسانه های کامیونیتی و یا با مراجعه به سایت بنیاد پریا از برنامه های آن مطلع شوید.

www.parya.org