آشتی با حیوانات

نوروز یادگاری به جای مانده از نیاکان ماست. جشن گرفتن و شاد بودن و برپا داشتن رسوم باستانی بسیار زیباست ولی زیباتر از آن شکستن سنت های غلط و جایگزینی آن با رفتاری انسانی تر و والاتر است.

سالهاست که به هنگام نوروز، هزاران هزار ماهی قرمز کوچک، که برای همین ایام پرورش داده می شوند، در جریان جابجایی به سوپرها و مراکز فروش، درون تانک ها و آکواریوم های پر ازدحام و در اثر زخم هایی که هنگام جابجاشدن برمی دارند، می میرند و آنهایی که چند صباحی بیشتر زنده می مانند، خسته و نیمه جان، درون تنگی کوچک به خانه های شما می آیند و سفره ی هفت سین شما را مزین می کنند و پس از چند روز می میرند.

زندانی تنگ های کوچک

عده ای گمان می کنند ماهی ها احساس ندارند و تنهایی و درد را نمی فهمند و از دوستی چیزی نمی دانند. در حالی که مطالعات جدید نشان می دهد که ماهی ها هم درست مثل سایر موجودات درد می کشند، می ترسند و وابستگی و دوستی را درک می کنند.

نوروز چقدر زیباتر و دوست داشتنی تر می شود اگر زندگی و آزادی حیوانی بی پناه و مظلوم در گرو انجام مراسم آن نباشد. باور کنید زیبایی های نوروز آنقدر زیاد است که زدودن تنگ ماهی چیزی از آن کم نمی کند.

با شروع بهار، زندگی شروع به جوانه زدن می کند. به بچه ها، این شکوفه های زندگی، رسم با مروت زیستن و احترام به حیوانات را با حذف ماهی قرمز از سر سفره های هفت سین یاد بدهیم و در آنها این جرات و شهامت را تقویت کنیم که تنها از سنت های درست پاسداری کنند و از شکستن سنت های غلط، اگرچه حامیانشان زیاد باشند، نهراسند.

بسیاری از ماهی کوچولوها در نقل و انتقال می میرند

در ضمن تا رسیدن به این باور، در صورت خرید ماهی قرمز به چند نکته برای رفاه حال این موجود بسیار ظریف و زیبا توجه نمایید:

۱ـ ماهی ها را از سوپرها و مکان هایی بخرید که ماهی ها را در ظرف های بزرگ و درون آب تمیز نگهداری می کنند و از قرار دادن صدها ماهی در یک ظرف کوچک خودداری می کنند.

۲ـ ماهی ها را درون تنگ بزرگ و دهان گشادی قرار دهید، که حیوان فضای نسبتا مناسبی برای حرکت در اختیار داشته باشد.

۳ـ تنگ را در معرض آفتاب شدید قرار ندهید و آن را در نور غیرمستقیم آفتاب بگذارید.

۴ـ جهت عوض کردن آب، ابتدا آب را درون ظرف  دیگری بریزید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند و بعد ماهی را به آن منتقل کنید.

حجم زیادی از ماهی ها در تانک های کوچک نگهداری می شوند

۵ـ خوبست برای جلوگیری از تنهایی ماهی، دو ماهی را در یک ظرف قرار دهید.

۶ـ هنگام عوض کردن آب، مراقب باشید که فلس های ظریف حیوان آسیب نبیند و موجب مرگش نشود.

۷ـ حتما پس از مراسم نوروز برای رهاسازی ماهی قرمز چاره ای بیندیشید.

با آرزوی سالی پر بار و پر تحول، پیشاپیش نوروز را به شما تبریک می گوییم و امیدواریم سالی پر از شادی و موفقیت در پیش داشته باشید.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir