شهروند ۱۲۳۰  پنجشنبه ۲۱ می  ۲۰۰۹

سمینار دو روزه ی دکتر فرهنگ هولاکویی در تورنتو

شنبه و یکشنبه، ۹ و ۱۰ می ۲۰۰۹، دکتر فرهنگ هولاکویی به دعوت رادیو صدای ایران در تورنتو، در سالن بزرگ شهرداری نورت یورک، برای خیل علاقمندانش چهار سخنرانی برگزار کرد و با استقبال بسیار خوب ایرانیان تورنتو روبرو شد.

دکتر فرهنگ هولاکویی، در مقام مشاور خانواده و مسائل روانی و اجتماعی، سالهاست که روزی دو ساعت برنامه ی رادیویی و تلویزیونی اجرا می کند و طی آن به پرسش های تلفنی مردم پاسخ می گوید. بسیاری از ایرانیان تورنتو نیز مانند ایرانیان آمریکا، بویژه لس آنجلس، و حتی ایرانیان داخل ایران از طرفداران پر و پا قرص دکتر هولاکویی هستند. او با زبانی ساده و صریح و قاطع، مشکلات افراد را بررسی می کند و پاسخ می دهد. در جامعه ایرانی پیش از این رسم نبود که مردم مشکلاتشان را در انظار عموم مطرح کنند، ولی “خارجی ها” چنین رسمی را سالهاست که دارند و به همین دلیل هم هست که دکتر لورا و دکتر فیل در بین آنان مقبولیت فراوان پیدا می کنند. 


دکتر فرهنگ هلاکویی دارای درجه دکترا در رشته جامعه شناسی و سه فوق لیسانس در رشته‌های اقتصاد، روانشناسی و مشاور ازدواج، خانواده و کودکان است. او استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر در داخل و خارج از ایران بوده و مدیر مرکز بهزیستی بورلی هیلز می‌باشد. این مرکز سمینار، کنفرانس و کلاسهایی درباره موضوعهای مختلف شناخت، رشد و تکامل فردی و اجتماعی به فارسی زبانان ارائه می‌کند.

 دکتر فرهنگ هلاکویی مجری برنامه ‌ای با نام «رازها و نیازها» است که از ماه مارچ سال۲۰۰۰ در رادیو و تلویزیونهای فارسی زبان به مدت دو ساعت پخش می‌شود. در این مدت بیش از دوازده هزار نفر پرسش‌های خود را در مورد مسائل روانی و اجتماعی شان با او در میان گذاشته اند. دکتر هولاکویی از ماه اکتبر سال ۲۰۰۴، همزمان با برنامه‌های رادیویی و جلسات سخنرانی، سلسله برنامه‌های آموزشی را تدارک دیده که به تدریج از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

برنامه های دکتر هولاکویی کم کم در لس آنجلس و شهرهای اطراف آن که به موج رادیوی آن دسترسی داشتند و سپس از طریق ماهواره در سایر کشورها از جمله کانادا و ایران، مخاطبان خود را پیدا کرد.

دکتر هولاکویی تاکنون بسیاری از موضوعات مطرح شده در سخنرانی هایش را به صورت سی دی، دی وی دی و یا کتاب منتشر کرده است از جمله “ترس، اضطراب و وحشت”، “افسردگی”، “خشم و عصبانیت”، “سمینار خوشبختی”، “انسان و عشق”، “سمینار ازدواج و خانواده”، “سمینار آزادی”، “فلسفه و اهداف پرورش کودکان”(Philosophy and goals ofparenting) و همچنین چهار سی دی در زمینه پرورش کودکان از نوزادی تا سه سالگی، از ۳ تا ۷ سالگی، از ۷ تا ۱۳ سالگی و از ۱۳ تا ۱۹ سالگی.


 

سمینار دو روزه ی تورنتو شامل چهار سخنرانی با موضوع های “جهان بحرانی و بحران جهانی”، “اگر جوان بودم”، “اضطراب و استرس”، “۵۰ باید و نباید در زندگی زناشویی” بود.  

با توجه به طولانی بودن مدت سخنرانی که بیش از سه ساعت بود، من تنها توانستم در سخنرانی صبح یکشنبه اضطراب و استرس شرکت کنم.  

در این سخنرانی دکتر هولاکویی  به حدود سی مورد نمونه ی افرادی که در آنها اضطراب و استرس دیده می شود، اشاره کرد و از جمله گفت: بی نیازی، بی تفاوتی و بی اعتنایی بی معنی ست. انسان بی نیاز وجود ندارد… انکار و دوری گزیدن چیزی را حل نمی کند. انسان باید با مشکلات روبرو شود. در جهانی زندگی می کنیم که هر اتفاقی دلیل دارد. افکار معجزه گرایانه را کنار بگذارید. در قرن ۲۱ هستیم و درست نیست که بخواهیم مسائل را با انشاالله حل کنیم… مگر میشود پرواز ۴ ساعته را بگوییم اگر خدا بخواهد شاید نیم ساعته رسیدیم… مسئولیت را به اندازه بگیرید. برخی از شما بیش از حد مسئول هستید… این عقیده که باید بهترین باشید کنار بگذارید و خودتان باشید. من بچه ی خوب دوست ندارم، بچه ی متوسط دوست دارم. متوسط باشید. شوهر متوسط، زن متوسط … مهرطلب نباشید اگر کاری برای بچه تان میکنید بی توقع باشد وگرنه مهربانی نکرده اید، معامله کرده اید… نیمی از مردم ایران مهرطلب هستند. محتاج و تشنه ی محبت، ولی مهربان نیستند. مهربان کسی ست که کارش را میکند و میگذارد میرود بدون انتظار پاسخی. مهرطلب استرس دارد. تمام توجهش این است که بگویند این آدم خوب و دوست داشتنی ست… بسیاری دنیا را دو جور می بینند یا سفید یا سیاه… چیزی با مجازات و تنبیه درست نمیشه هر جامعه ای که خواسته مسائلش را از طریق تنبیه حل کنه به جایی نمی رسه مثل کشور خودمان… آدمهایی که از ضرر و خطر می ترسند بدترین ضررها و خطرها سرشون میاد. کسی که از همه چیز میترسه، استرس داره…. برخی افراد که استرس دارند می خواهند کنترل اوضاع را در دست داشته باشند… افرادی که خود را خودکفا و دانا نمی دانند… افرادی که بدبین هستند و اوضاع را بد و بدتر می بینند… افرادی که هر حادثه ای را به فاجعه ای تبدیل می کنند… احتمال ها را قطعی می کنند مثلا بچه شان دیر می آید می گویند تصادف کرده در حالی که از هر ۴۰۰هزار نفر که دیر به خانه می آیند یک نفر تصادف کرده است. شدت درد و رنج حادثه را زیاد نکنید… جهان را به یک حادثه آویزان نکنید مثلا اگر من ویزای کانادا نگیرم کارم تمومه. اصلا اینطور نیست مگر این همه که در کانادا زندگی نمی کنند، چی شده… تعمیم ندهید … فقط به جنبه ی بد و منفی یک چیز نگاه نکنید…

دکتر هولاکویی از هر کدام این موارد مثال هایی ملموس می آورد و در بسیاری از جاها موجب خنده ی حاضران میشد چون همانندی هایی را با خود و اطرافیانشان در مثال ها می یافتند.

او پس از ذکر این موارد گفت، اگر اینها را درست نکنید اضطراب شما را از پا درمی آورد. او همچنین به دنبال قدرت، ثروت، شهرت، زیبایی و خانواده بودن را از دیگر موارد بروز اضطراب در انسان ها نام برد و از جمله برای خانواده گفت: اینکه فکر کنید فقط با ازدواج خوشبخت می شوید و اضطراب و استرس نخواهید داشت، اشتباه است. بسیاری توانسته اند به خوبی با تنهایی شان کنار بیایند و اضطراب هم نداشته باشند.

دکتر هولاکویی در ادامه ی بحث به سهم مسئله ی زمان در بروز استرس  اشاره کرد و گفت: هر آدم تحت فشار در بیش از نیمی از موارد مسئله اش مربوط به وقت است. بسیاری مسئله ی گذشت زمان را نمی فهمند . هر کس صبح را با عجله آغاز کند تمام روز دچار استرس خواهد بود.

بسیاری می خواهند دیگران را عوض کنند، در صورتی که باید به خود بگویید من باید عوض شوم، نه شما، نه کانادا، نه آب و هوا…

سخنران سپس به ترس اشاره کرد و تفاوت ترس لازم و طبیعی را در جایی که خطر واقعی و خارجی ست با ترس درونی و غیرواقعی و مضر برشمرد و اضطراب فراگیر(anxiety)، نگرانی، هراس(phobia) و حمله ی وحشت (panicattack) را از انواع این گونه ترس های درونی خواند. ترس از هواپیما، سگ و گربه و دندانپزشکی از جمله فوبیای انسانهاست.

اضطراب مقدمه ی افسردگی ست. دکتر هولاکویی افسردگی ـ اضطراب و خشم را مثلث نکبت و مرگ، تنهایی و شک را اضطراب هستی خواند.

او همچنین به انواع اضطراب از جمله اخلاقی، نادانی و عصبی اشاره کرد و گفت اگر با پیش بینی و پیشگیری و آمادگی عمل کنیم دیگر اضطراب نخواهیم داشت.

سخنران در پایان با بیان اینکه ما نیاز به آگاهی داریم، ما توانایی تغییر خودمان را داریم و قرار نیست تا ابد مضطرب باشیم، گفت: امید من این است که حال مان را با این برنامه ها بهتر کنیم.