ده روز از درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا می گذرد، اما حواشی این خبر در مملکت ما هنوز مسئله ساز است.

یکی از این پس زلزله های خبری، در آغوش گرفتن مادر چاوز توسط رئیس جمهور ایران است که هم باعث اعتراض هایی شده و هم ساختن لطیفه های متعدد. درآغوش گرفتن یک مادر داغدیده در هیچ کجای دنیا مسئله ای نیست که دردسرساز باشد اما کشور ما یک استثنا در تاریخ است.

تعدادی از روحانیون علاوه بر اعتراض به در آغوش گرفتن یک زن بیگانه توسط رئیس جمهور یک کشور مسلمان، شهید خواندن هوگو چاوز توسط احمدی نژاد و پیش بینی اینکه چاوز به همراه حضرت مسیح بازمی گردد را نادرست خوانده و به آن اعتراض کرده اند.

برت می گردونم نترس!

هوگو چاوز را خیلی از مردم ونزوئلا دوست داشتند و می گویند به کشورش خدمات زیادی هم کرده، اما چرا مردم ایران باید برای مردنش عزا بگیرند، لابد به این خاطر است که ما در عزا گرفتن حرفه ای هستیم؟!

واکنش ها به اعلام عزای عمومی در ایران بین مردم، روحانیون و سیاستمداران ایران بسیار منفی، تمسخرآمیز و بدبینانه بود.

آیت اله یزدی احمدی نژاد را نصیحت کرد و گفت وقتی از مسائل دینی اطلاعات کافی ندارید اظهارنظر نکنید و آیت اله مصباح سخن رئیس جمهور را نادرست دانست.

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران آن را زیاده روی نامید. محسن قرائتی رئیس ستاد نمازجمعه به احمدی نژاد توپید که شما چکاره هستید که از این حرفها می زنید و یکی از علما به نام سیدمهدی طباطبائی نیز عزای عمومی برای یک خارجی را اشتباه دانست و گفت حرف آقای احمدی نژاد نه وجه شرعی دارد و نه وجه قانونی.

چند نماینده مجلس از جمله محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس نیز رفتارآقای احمدی نژاد در بغل کردن مادر چاوز را خلاف شأن یک انسان مسلمان و مقید دانسته اند.

این عکس غم انگیز را چند روز بعد از آنکه در همه دنیا پخش شد همراهان آقای احمدی نژاد گفتند تقلبی است شاید مشکل حل شود.

کارشناسان می گویند مادر چاوز در عکس واقعی است، ولی ممکن است احمدی نژادش تقلبی باشد!

خبرنگارما که لحظه به لحظه با آقای احمدی نژاد در تماس است از ایشان پرسید قربان شما مطمئن هستید که چاوز همراه حضرت مسیح برمی گردد؟ ایشان فرمودند حتی اگر مسیح برنگردد، چاوز برمی گردد. من خودم بلیتش را رزرو کرده ام!

خبرنگار ما سئوال کرد به نظر شما هر رئیس جمهوری در هر کجای دنیا فوت کند مردم ایران باید برایش عزا بگیرند؟

ایشان در حالی که اشکهایشان را پاک می کردند فرمودند برای هر رئیس جمهوری نه، ولی چاوز یک استثنا بود. یک تیکه جواهر بود.

چاوز رئیس جمهوری بود متواضع و کم توقع که هرچی بهش می دادی می گرفت و خدا را شکر می کرد. اصلا ورد زبانش خدا بده برکت بود… صد دلاری می دادی می گرفت، بیست دلاری می دادی می گرفت، ده دلاری هم می دادی می گرفت….توی این دنیای وانفسا، در کجای دنیا می توان یک آدم خاکی با چنین روحیه و تواضعی پیدا کرد؟ آدم به بچه اش ده دلاری میده پرت میکنه جلوش و میگه مگه من گِدام؟!

ما در ونزوئلا سرمایه گذاری های گوناگون کردیم و آن طفلک صدایش درنیامد. کارخانه مهمات ساختیم یک کلام نگفت چرا، کارخانه سیمان ساختیم، نپرسید مگر خودتان لازم ندارید حتی در سال ۹۱ قرارداد احداث ده هزار خانه در ونزوئلا را منعقد کردیم بیچاره کوچکترین اعتراضی نکرد در حالی که فلسطینی ها صد دفعه بابت خانه سازی اسرائیلی ها در سرزمین هایشان اعتراض کرده اند!

آقای احمدی نژاد پس از بازگشت از کاراکاس به خبرنگار ما گفت من نمی فهمم این همه انتقاد الکی از خبر بازگشت چاوز برای چیست؟ آنهائی که حرف مرا قبول ندارند بهتر است تا ظهور حضرت مسیح صبرکنند، اگر مسیح آمد و چاوز همراهش نبود، هرچه خواستند به من بگویند!

در مورد بغل کردن مادر چاوز، آقای احمدی نژاد به خبرنگار ما گفت لحظاتی پیش می آید که به قول معروف آدم دوست و دشمن سرش نمی شود. من در آن لحظه آنقدر ناراحت بودم که اگر مادرخودم هم آنجا بود بغلش می کردم و به او تسلیت می گفتم چه برسد به مادرچاوز!

وی با صدایی بغض کرده ادامه داد اگرگذاشته بودند به جای یکروز، من چهار صد روز عزای عمومی اعلام می کردم ولی می دانید که فعلا همه با من چپ افتاده اند و با طرح هایم مخالفند  حتی …. (ایشان محض احتیاط از بردن نام رهبر خودداری فرمودند!)

این نمونه خط مال کیه؟

خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش کرده است که در منطقه چغاآهون دشت مهران نمونه خطی کشف شده است که حدس می زنند متعلق به پنج هزار سال قبل از میلاد باشد.

از روزی که این خبر منتشر شده بسیاری از هموطنانمان زنگ می زنند و از من می پرسند آیا این نمونه خط متعلق به آقای جنتی نیست؟!

من نمی دانم چرا نمی روند از خود ایشان بپرسند؟ من هم قد ایشان هستم یا هم سن و سالشان؟

چینی ها از آشغال طلا می سازند

تکنولوژی در کشور پهناور چین آنچنان پیشرفت کرده است که اگر کسی ته سیگارش را از پنجره به بیرون پرت کند، اولین کسی که آن را ببیند، برمی دارد و از آن یک جفت لنت ترمز می سازد که به هر اتوموبیلی می خورد!

دویچه وله به نقل از خبرگزاری مهر، گزارش مفصلی منتشرکرده بود در مورد خطراتی که محصولات چینی برای انسان ها دارد که می توانید همینجا بخوانید و حالش را ببرید.

گرچه دراین گزارش آمده است که مقداری از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران به علت مصرف لنت ترمزهای چینی است، اما بی انصافی هایی هم شده است و آن این که ننوشته اند چینی ها به چنان تکنولوژی دست یافته اند که هر آشغالی را  تبدیل به طلای ۱۸ عیار می کنند!

فکر نکنید لنت ترمزهای تقلبی چینی ترمز نمی گیرد، چرا ترمز می گیرد، اما چنان موادی از خودش متصاعد می کند که باعث سرطان ریه و حنجره می شود.

(حالا می خوان یک جورش را هم بسازن که علاوه بر سرطان حنجره، باعث سرطان پنجره هم بشود!)

رد پای اجناس تقلبی چینی را که باعث آلودگی هوا و بیماری های مختلف می شود، می توان در همه چیز از وسایل اتاق عمل گرفته تا کفش و جوراب و شیرخشک، چای لیپتون و اسباب بازی و محصولات کشاورزی و و و…. پیدا کرد.

خواندن این گزارش علاوه برآنکه به اندازه یک زیارت کربلا ثواب دارد، آدم را به چنان خلسه ای فرو می برد که انگار پنج سیر هروئین سرکشیده باشد!

اونهای دیگه هیچی، اینو چیکارش کنیم؟

 همه مشکلاتتان را فراموش کنید و فکری به حال این یکی بکنید.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از نگرانی اعضای این کمیسیون در مورد عدم رعایت شئونات اسلامی در مکالمات تصویری تلفن همراه خبر داد.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری در گفتگو با ایسنا گفت با توجه به اینکه سیم کارت رایتل علاوه بر صدا، تصویر را هم منتقل می کند، این موضوع در اعضای کمیسیون این نگرانی را ایجاد کرده که آیا در انتقال این تصاویر، رعایت محرم و نامحرم و حریم خصوصی افراد می شود یا نه؟

این دانشمندان خارجی خاک بر سرکه همین طور نشسته اند و زرت و زرت اختراع صادر می کنند، اصلن فکر این چیزها را می کنند؟

انصافن نباید زد توی سرشان و گفت مرد حسابی، تو که میشینی رایتل درست می کنی، فکر اینش را کرده ای؟

فرض می کنیم که یک دختر بی حجاب و آرایش کرده توی ایران، با توجه به اختلاف ساعت، نصف شب تلفن کرد به پسرعمه اش توی ژاپن که حالش را بپرسد.

پسره بدبخت نصف شبی با دیدن یک دختر بی حجاب توی تلفن همراهش آنهم در یک کشور غریب حالی به حالی نمیشه؟ اونوقت شب چه خاکی می تونه بسر خودش بریزه؟ د بابا قبل از اختراع فکر این چیزها را هم بکنید آخه!

یکی از راه حل هایی که به ذهن من میرسه اینه که موبایل ها را جوری اختراع کنند تا هر موبایلی یک چادر مشکی الکترونیکی زاپاس، محض احتیاط دم دستش داشته باشه.

به محض اینکه یک دختر و پسر نامحرم به یکدیگر  تلفن کردند، خود دستگاه چادر مشکی را  بندازه سر دختره جوری که فقط یک چشمش بیرون بمونه که بتونه دگمه های روی موبایل را تشخیص بده.

البته باید برای حرفهایی هم که بینشان رد وبدل می شود نیز فکری کرد تا همانجور که سخنرانی رئیس جمهور مملکت را به بهانه پخش سریال قطع کردند، به محض اینکه پسره یا دختره خواستند یک حرف بی تربیتی بزنند،  حرف شان به طور اتوماتیک سانسور شود.

بدیهی است قبل از هرچیز باید جلوی نگاه های هیز پسره را گرفت و بعد فکری به حال حرف های تحریک آمیزی که ممکن است بزند کرد.

پسرهایی را که به ژاپن می روند تا مثلا درس بخوانند من بهتر از شما می شناسم. یک ناجنس هایی هستند که به صغیر و کبیر رحم نمی کنند. با وجود همه این حرف ها، تصور می کنم علی الحساب همان چادر مشکی کافی باشد؟!

وقتی آب هست، تیمم باطل است

بیش از ۶ هزار قلیان در اهواز منهدم شد. انصافن هم وقتی تریاک و هروئین وکراک به این ارزانی و فراوانی در اختیار جوانان هست حیف نیست وقت گرانبهای آنان به کشیدن قلیان تلف شود؟

 

قلیان مال زمان ناصرالدین شاه بود که مملکت ما عقب مانده بود. دو ساعت پُک می زدیم آخرش هم نشئه نمی شدیم حالا آدم یک پُک هروئین می کشه هرچی از دهنش درمیاد به آمریکای جهانخوار میگه و عرش را سیر می کنه!

نکته

جامعه شناسان می گویند از وقتی قیمت قبر در بهشت زهرا به ۳۵ میلیون تومان رسیده است، رغبت به زندگی بین مردم ایران هزار برابر شده است!

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.