علیرغم دیدار کاتلین وین با رقبا

شهروند- آرش عزیزی: کاتلین وین، نخست ‌وزیر لیبرال انتاریو، هفته‌ ی گذشته با دو رهبر اپوزیسیون دیدار و مذاکره کرد اما به نظر نمی‌ آید توافقی بین آن‌ ها حاصل شده باشد. در نتیجه سایه‌ ی انتخابات همچنان بالای سر انتاریو چرخ می‌ خورد و می‌ تواند هر آن منجر به سقوط دولت شود. برگزاری انتخابات جدید ۹۲ میلیون دلار خرج خواهد داشت.

وین چهارشنبه با تیم هوداک، رهبر محافظه ‌کارِ اپوزیسیون رسمی، دیدار کرد و صبح پنجشنبه ۲۰ دقیقه ‌ای در دفترش با آندریا هروات، رهبر ان دی پی، هم‌سخن شد.

هوداک، وین را به طور کلی رد کرده و به نظر نمی ‌آید تحت هیچ شرایطی حاضر به رای اعتماد به دولت اقلیتی او باشد.

هروات اما شرط ‌هایی روی میز گذاشته و گفته دوست دارد با لیبرال ‌ها به توافق برسد و جلوی رفتن به انتخابات را بگیرد. او گفت از دیدار صبح روز پنجشنبه به این نتیجه رسیده که وین از مسائلی که ان دی پی مطرح کرده آگاه است.

ان دی پی در ازای ارائه‌ ی حمایت خود، سه شرط پیش روی دولت لیبرال گذاشته است:‌ کاهش ۱۵ درصدی نرخ‌ بیمه‌ ی اتومبیل، کاهش زمان انتظار برای بیماران متقاضی پرستار در خانه و اقداماتی برای کاهش بیکاری جوانان. هروات می‌گوید اگر این سه مساله در بودجه ‌ی ماه آینده‌ ی لیبرال‌ ها گنجانده شود، ان دی پی به آن رای اعتماد خواهد داد.

هروات در گفتگو با رسانه ‌ها پس از دیدار با وین تاکید کرد که خواهان دیدن اقدامات مشخص است و نه فقط ابراز ارادت زبانی به این خواسته‌ ها.

هوداک به نوبه‌ ی خود گفت جلسه ‌ای «آرام و محترمانه» با وین داشته است اما قانع نشده که دولت برنامه ‌ی قاطعی برای کاهش مخارج دولتی و رشد مشاغل دارد. او گفت وین می‌ خواهد راه ان دی پی را طی کند و «برنامه ‌ی مک‌گینتی را استحکام بخشد.»

رهبر محافظه‌ کاران گفت در صحبت روز چهارشنبه با نخست ‌وزیر بیشتر به آینده‌ ی اقتصادی استان پرداخته‌ است. او گفت ان دی پی و لیبرال‌ ها نمی ‌توانند مشکلات بیکاری یا بدهی بالای دولت را حل کنند.

هوداک در مقاطع قبلیِ پس از انتخابات اکتبر ۲۰۱۱ نیز همین‌طور بر موضع خود پافشاری کرده و حاضر به هیچ‌ گونه سازشی با لیبرال‌ ها نشده است. او بار دیگر گفت تنها راه پیشروی برای استان «تغییر تیم رهبری» در پی انتخابات است.

کاتلین وین هنوز نظر خود را درباره‌ ی اظهارات اخیر هوداک و هروات ابراز نداشته است. او پنجشنبه ‌ی هفته‌ ی گذشته در دفتر خود با ژان مارک آیرو، نخست ‌وزیر فرانسه، دیدار کرد. نظرسنجی ‌ها می‌گویند اگر امروز انتخاباتی در انتاریو برگزار شود، ترکیب کوئینزپارک تفاوت چندانی نخواهد کرد و لیبرال‌ ها همچنان سکان ‌دار خواهند بود.