رادیو فردا: زمین‌لرزه‌ای با بزرگی بیش از  ۶ درجه در مقیاس ریشتر روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، شهرستان کاکی در ۹۰ کیلومتری بندر بوشهر را لرزاند. بنا بر گزارش‌های رسیده به رادیوفردا، این زلزله در کیش، دبی و ابوظبی نیز احساس شده است.

خبرگزاری مهر از قول استاندار بوشهر فریدون حسنوند نوشته است: «بر اساس آخرین آمار بر اثر زلزله عصر امروز در دشتی، ۳۷ نفر کشته و ۸۵۰ نفر زخمی شدند.»

حسنوند گفته است: «تعداد ۷۰۰ منزل مسکونی ۱۰۰ درصد و تعدادی از خانه‌ها نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد تخریب شده‌اند.»

به گزارش ایرنا، مرکز لرزه‌نگاری کشوری هفت زمین‌لرزه را طی حدود ۳۸ دقیقه در منطقه کاکی بوشهر ثبت کرده است.

کانون این زمین‌لرزه در سه بخش شُنبه، تسوج  و باغان در شهرستان دشتی استان بوشهر گزارش شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر در ایران، روز سه‌شنبه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که این زمین‌لرزه  ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین روی داد.

این مؤسسه بزرگی این زمین‌لرزه را شش و یک دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین، ریشتر، اعلام کرده‌ است، اما به گزارش خبرگزاری‌های خارجی مؤسسه زمین‌شناسی ایالات متحده بزرگی این زلزله را ۶.۳ درجه ریشتر محاسبه کرده‌ است.

در زمین لرزه بوشهر تعدادی از هموطنانمان کشته و زخمی شدند

اهالی محل در جزیره کیش در تماس تلفنی با رادیو فردا گفتند که لرزش‌های این زلزله به مدت طولانی ادامه داشت و در کیش شهروندان به بیرون از منازل رفته‌اند.

منطقه کاکی در جنوب شرقی بندر بوشهر و در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر قرار دارد.

محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر، به خبرگزاری ایرنا گفت که «این زمین‌لرزه هیچ مشکلی را برای  نیروگاه بوشهر ایجاد نکرده است».

او گفته است مرکز زلزله ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر از نیروگاه بوشهر فاصله دارد و این نیروگاه تا زلزله ۸ ریشتری را تحمل می‌کند.

فریدون حسنوند، استاندار بوشهر، گفته است بر اثر این زلزله «۷۰۰ خانه تخریب شده است.»

ریزش کوه مند

مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کانون زلزله، روز سه‌شنبه بوشهر را در نزدیکی گنبد نمکی جاشک ذکر کرد و گفت: «پس‌لرزه این زلزله به بزرگی ۵٫۴ ریشتر بوده است.»

وی بزرگی زلزله امروز بوشهر را ۶٫۲ ذکر کرد و افزود: «این زلزله در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و ۲۵ کیلومتری جنوب غربی خورموج رخ داده است.»

وی با ذکر این که «این زلزله در نزدیکی روند گسل برازجان واقع شده است» گفت که «زلزله امروز بوشهر دارای یک پس‌لرزه با بزرگی ۵٫۴ ریشتر ۱۳ دقیقه بعد از زلزله اصلی رخ داده است».

گزارش‌های دریافتی خبرگزاری مهر از ریزش بخش‌هایی از کوه مند شهرستان دشتی حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، مرکز لرزه‌نگاری کشوری مرکز این زلزله را در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر کاکی ثبت کرده است. شهر کاکی با ۱۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان دشتی در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

تسلیت رهبر و اعلام عزای عمومی در استان

رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای ساعاتی پس از وقوع این زلزله، در پیامی با اعلام تاسف و اندوه از این زلزله، خواستار آن شد که مسئولان و مدیران در استان بوشهر «همه کوشش خود را برای نجات آسیب‌دیدگان و پشتیبانی خسارت‌یافتگان به کار ببرند.»

غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان بوشهر و امام جمعه بوشهر، در پیامی به مناسبت این زلزله و ضایعاتش، سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی بابت این زلزله و تلفاتش تسلیت گفته و از نیروهای امدادی خواسته است همه توان خود را به کار گیرند.

اعلام آمادگی کشورهای خارجی برای کمک

ساعاتی پس از وقوع این زلزله، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر دو کشور ترکیه و ژاپن و رد این درخواست از سوی ایران خبر داد.

پویا حاجیان خبر از اعلام آمادگی جمعیت هلال احمر ترکیه برای ارسال کمک برای زلزله‌زدگان استان بوشهر داده و همچنین گفته است سفارت ژاپن در پیامی از آمادگی کشورش برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان جنوب کشور خبر داد.

جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرده است که ضمن تقدیر و تشکر از این دو کشور، “توان داخلی امکان امدادرسانی به زلزله‌زدگان وجود دارد و در حال حاضر نیازی به کمک‌های خارجی نیست.”