شهروند آرش عزیزی: یک بار جستی ملخک، دو بار جستی ملخک، اما به نظر می‌ رسد در سومین تلاش برای تبلیغات منفی ضد رهبر لیبرال‌ ها، محافظه‌ کاران آخر به «دام» افتاده باشند.

نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که عموم مردم تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی محافظه‌کاران علیه جاستین ترودو، رهبر تازه‌ منتخب حزب لیبرال، را نامنصفانه می‌ دانند. این نظرسنجی شرکت تحقیقاتی «اکوس» (EKOS) می ‌گوید ۷۰ درصد این تبلیغات را «نامنصفانه» یافتند و ۷۴ درصد «نامفید.» ۸۴ درصد آن‌ها را «منفی» دانستند.

حدود ۱۸۲۸ کاناداییِ انگلیسی ‌زبان از ۱۷ تا ۱۹ آوریل در این نظرسنجی شرکت کردند.

تبلیغات حزب محافظه کار علیه رهبر تازه ی لیبرال ها

فرانک گریوز، رئیس اکوس، گفت این تبلیغات، حداقل در کوتاه مدت، برای محافظه‌ کاران نتیجه‌ ی معکوس داشته است. گریوز افزود: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند این کار در حال حاضر غلط بود.»

آگهی‌ های تلویزیونی محافظه‌ کاران ترودو را به سخره می‌ گیرد و می ‌گوید او شاید معلم تئاتر خوبی بوده باشد اما آیا تجربه‌ ی اداره‌ ی کشور را دارد؟‌ این تبلیغات بلافاصله پس از انتخاب ترودو به رهبری حزب در یکشنبه ‌ی دو هفته‌ ی گذشته در اینترنت و تلویزیون پخش شد.

لیبرال‌ها در انتقاد به این اشاره کردند که بعضی حرف‌ های ترودو در این آگهی خارج از چارچوب عنوان شده است و تصویر او در حال در آوردن لباسش آمده بدون این‌که اشاره شود این در مراسمی برای جمع‌ آوری کمک مالی برای مصارف خیریه بوده است. اما محافظه‌ کاران در دفاع از این آگهی‌ ها گفته ‌اند شمار بسیار کثیری از مردم آن ها را تماشا کرده‌ اند.

در نظرسنجیِ اکوس، ۷۱ درصد از پاسخ ‌دهندگان گفته ‌اند این آگهی‌ ها نظرشان در مورد رهبر لیبرال‌ ها را تغییر نداده است. از میان کسانی که گفته ‌اند نظرشان عوض شده، بیش از نیمی گفته‌ اند اکنون احساس مثبت ‌تری نسبت به او دارند.

در پاسخ به این‌که کدام یک کلمه بهتر از همه این تبلیغات را توضیح می ‌دهد، بعضی از کلمات استفاده‌ شده این چنین بودند: «منزجرکننده»، «شرورانه»، «ابلهانه»، «مفرح» و «معمول.»

نظرسنجی در ضمن نشان می‌ دهد ۹۱ درصد از کسانی که در انتخابات قبلی به لیبرال ‌ها رای دادند، تبلیغات را نامنصفانه می‌ دانند. این رقم در میان رای ‌دهندگان به حزب سبز، ۷۲ درصد، در میان رای‌ دهندگان به ان دی پی، ۷۹ درصد و در میان رای ‌دهندگان به محافظه‌ کاران، ۳۶ درصد است.

محافظه‌ کاران در دو انتخابات پیشین در سال‌ های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ تبلیغات مفصلی بر پا کردند تا قابلیت‌ های استفان دیان و مایکل ایگناتیف، دو رهبر حزب لیبرال، را زیر سئوال ببرند. این تبلیغات به بحث‌ های اخلاقی بسیاری انجامیده است اما کارشناسان عموما آن‌ها را در پایین آوردن آرای لیبرال ‌ها موثر می ‌دانند.