تغذیه و بهداشت خانواده

گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه مونترال حدود ۲۵ سال قبل برای اولین بار رابطه ی مصرف قهوه ی کافئین دار را با کاهش بروز سرطان لوزالمعده(پانکراس) گزارش نمود و حدود ۱۰ سال قبل برای اولین بار (در ژورنال های معروف پزشکی) گزارش کردیم که خانم هایی که ژن سرطان سینه دارند و حدود ۸۵ درصد آنها در طول عمر خود به این سرطان دچار می شوند، اگر هر روز چند فنجان قهوه مصرف کنند، امکان ابتلا به سرطان سینه در آنها به تعویق می افتد و کافئین موجود در قهوه ژن معیوب سرطان سینه را خاموش و بی اثر می کند.

روز ۲۵ آوریل ۲۰۱۳ دانشمندان سوئدی گزارش کردند که با مطالعه ای بر روی ۶۰۰ نفر از زنانی که سرطان سینه داشتند و ۳۰۰ نفرشان به وسیله داروی معروف Tamoxifenدرمان می شوند اگر به همراه مصرف این دارو روزی چند فنجان قهوه بنوشند سرطان سینه ی آنها مجددا بروز نمی کند. (اصولا درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان سینه پس از معالجه دوباره به این سرطان دچار می شوند) Tamoxifenداروی شناخته شده ی گیاهی است که از آن برای درمان بیماری های دیگر استفاده می شد ولی چند سالی است که پس از جراحی سینه برای مدتی معلوم به بیمار این دارو را تجویز می کنند. این دارو ضد هورمون استروژن است و به این هورمون اجازه نمی دهد در تکثیر سلول های سرطان سینه نقش داشته باشد.

این گروه تحقیقاتی به ۳۰۰ نفر از زنانی که Tamoxifen می خوردند روزانه حدود سه فنجان قهوه توصیه کردند و به بقیه ۳۰۰ نفر اجازه مصرف قهوه داده نشد. نتایج این بررسی نشان می دهد که مصرف قهوه از بروز مجدد سرطان سینه جلوگیری می کند زیرا قدرت عملکرد داروی مورد بحث را افزایش می دهد و آن هم کافئین قهوه است که در این میان نقش دارد. در ضمن همین گروه گزارش کرده اند که قهوه امکان بروز سرطان پوست را در گروه بیماران مورد بحث تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

از روزی که ما نقش قهوه و کافئین را در جلوگیری از بروز سرطان پانکراس و سینه اعلان کردیم صدها مرکز تحقیقاتی و گروه های پزشکی در دنیا بر روی نقش قهوه و سرطان مشغولند و هر روز خبرهای تازه و جالبی از هر گوشه ی دنیا در این مورد منتشر می شود. اگرچه از آن تاریخ تا امروز من در هر جایی که توانستم بگویم و بنویسم درباره ی قهوه کوتاهی نکرده ام و بر پوچ بودن نظر آن دسته ای که قهوه را نوشیدنی اعتیادآور می دانند و نوشیدن آن را منع می کنند، پافشاری کرده ام، اما این را هم بگویم که قهوه ممکن است سبب پوکی استخوان شود ولی در برابر از چندین نوع سرطان جلوگیری می کند. این را افرادی که به خبرهای غیرعلمی عقیده ای ندارند، بهتر درک می کنند.

کشف جدید روش پیشگیری و درمان بیماری قند

روز ۲۵ آوریل ۲۰۱۳ دانشمندان دانشگاه معروف هاروارد گزارش کردند که به زودی پیشگیری و درمان بیماری قند نوع دو که میزان بروز آن در دنیا هر روز افزایش می یابد امکان پذیر خواهد بود و میلیون ها نفر در دنیا که به بیماری قند دچار هستند و مجبورند با تزریق انسولین قند خون خود را کنترل کنند از بند انسولین رها خواهند شد. این دسته از دانشمندان هورمونی را شناسایی کردند به نام بتا تروفین  (Betatrophin)  که قادر است در لوزالمعده یا پانکراس تعداد سلول های انسولین ساز را تا ۳۰ برابر افزایش دهد. این کشف انقلابی در دنیای پزشکی به وجود خواهد آورد و در سلامتی مردم دنیا نقش تاریخی بازی خواهد کرد. با تزریق این هورمون فقط یک بار در سال (بسته به مدت زمانی که شخص دیابت داشته و وضعیت سلامتی او، زمان های تزریق آن تغییر می کند و به جای تزریق انسولین که توسط بیماران دیابتی به صورت روزانه و گاهی روزی چند بار انجام می شود، فقط یک یا چند بار در سال تزریق می شود). اصولا یکی از علل مهم بروز بیماری قند عدم توانایی سلول های انسولین ساز بدن می باشد که هورمون مورد بحث می تواند بر تعداد عملکرد سلول های مورد بحث موثر باشد. این هورمون در مرحله ی اول تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی نتایج غیرقابل باوری را به بار آورد. مدیر این دسته از پژوهشگران، پرفسور میلتون می نویسد که پس از کشف این هورمون و مشاهده ی عملکرد آن دنیای من عوض شده و باور نمی کردم که روزی با یک روش بسیار ساده و بدون عوارض جانبی بتوان بیماری قند را کنترل و درمان کرد. ایشان امیدوارند که به زودی پس از آزمایشات مختلف و بررسی برروی گروهی از بیماران دیابتی این هورمون را به بازار عرضه کنند و سبب نجات جان میلیون ها انسان شوند. شرح این کشف افسانه ای را می توانید در ژورنال GMTمورخ ۲۵ آوریل یا Mail online در قسمت بهداشت بخوانید.

نمک زیاد و پتاسیم کم رژیم غذایی کشتار می کند

ژورنال پزشکی BMJ گزارش می کند که پس از تجزیه و تحلیل نتایج ۳۴ پروژه ی تحقیقاتی بزرگ در دنیا بر روی سه هزار نفر معلوم ساخته که رژیم غذایی کم نمک و پتاسیم کافی هر ساله می تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد زیرا به وضوح سبب کاهش فشار خون بالا شده و در نتیجه از سکته قلبی جلوگیری می کند. قبلا نیز حدود ۵۶ بررسی بزرگ در این دوره بخصوص به دقت تجزیه و تحلیل شده و ثابت گردیده بود که مصرف زیاد نمک و مقدار ناکافی پتاسیم در مرگ و میر زودرس به علت سکته های مغزی و قلبی نقش دارند. امروزه مزه نمک، مزه ی ایده آل مردم مخصوصا کودکان و جوانان شده و متأسفانه کمپانی های غذایی هم از همین فرصت استفاده کرده و توجهی به مقدار نمک افزوده شده به غذاها ندارند. در بعضی از کشورهای دنیا مسئولان بهداشت عمومی قوانینی در این مورد تصویب کرده اند که طبق آن کمپانی های تهیه ی غذا اجازه ندارند مقدار زیادتری نمک به غذاهای از پیش تهیه شده اضافه نمایند. پتاسیم در اکثر میوه جات و سبزیجات مخصوصا شلغم و موز و غیره وجود دارد. انواع حبوبات حاوی مقدار زیادی پتاسیم می باشند. بنابه توصیه دانشمندان باید ۲۴ درصد بیشتر از میزان توصیه شده پتاسیم در روز مصرف گردد تا با کاستن نمک بتواند از مرگ و میر زودرس جلوگیری کند. مقدار نمک مصرفی در روز نباید بیشتر از ۶ گرم یا حدود یک قاشق چایخوری باشد در حالی که ما تقریبا ۸ تا ۱۰ برابر آن نمک پنهان در غذاها را هر روز مصرف می کنیم.

بهتر است باور کنید

مردانی که متأهل هستند و به سرطان پروستات دچار می شوند ۴۰درصد کمتر از مردانی که به هر دلیلی مجرد هستند و همین سرطان را دارند، می میرند. می گویند که افراد مجرد به علت استرس های مختلف زمینه را برای پیشرفت این سرطان آماده می کنند و در ضمن ممکن است کمتر به کیفیت غذای روزانه خود توجه داشته باشند و از رفتن به بیمارستان و درمان این بیماری کوتاهی کنند. در عوض افراد متأهل دارای محیط زیست خانوادگی روشن تری بوده و افراد خانواده در پیگیری و تشویق به درمان بیماری شخص توجه نشان می دهند و مسلما این افراد دارای رژیم غذایی بهتری نیز هستند.

آمار سخن می گویند

در آمریکا هر ساله حدود ۵/۴ میلیون نوزاد متولد می شوند که بالاترین رقم آن در ماه آگوست است. در عوض در ماه فوریه میزان زادوولد از دیگر ماه های سال کمتر است. این یافته در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به بسیاری از عواملی مانند روش های زندگی و وضع اقتصادی خانواده و عقاید مذهبی (جلوگیری از بارداری) و غیره دارد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com