اخیرا شرکت های بیمه به آدرس ذکر شده بر روی بیمه نامه های اتومبیل توجه خاصی کرده اند و هدفشان کشف این مطلب است که آیا محل اقامت شخص بیمه شده همان محلی است که در سند بیمه ذکر شده است یا با هدف کاهش نرخ حق بیمه آدرس محل کم ریسک تری را اعلام کرده اند. همانگونه که مستحضر هستید کد پستی یکی از عوامل مهم در تعیین نرخ حق بیمه است و این مطلب آنقدر از اهمیت برخوردار است که بعضی از شرکتهای بیمه از بیمه کردن کدهای پستی خاصی برحذر هستند. جالب است بدانید اغلب قریب به اتفاق از تازه واردین به کانادا اولین سئوالشان این است که اگر کد پستی اقوام یا دوستان را اعلام کنیم چه نرخی برای بیمه اتومبیلمان تخمین زده خواهد شد و کدام به نفعمان است؟ معمولا همه بروکرها هم همین پاسخ را در جواب ارایه می کنند که تنها کد پستی- کد واقعی است که می تواند اعلام شود چون در غیر این صورت و مواجه شدن با خسارت یا غرامت شرکت بیمه این امکان حقوقی را دارد که غرامت بیمه ای را نپردازد و استدلال کند که تقلب بیمه ای صورت پذیرفته و طبق  قانون مسئول نیست.

طبق قانون بیمه یکی از وظایف مهمی که بر عهده بیمه گذار (خریدار بیمه) است عدم کتمان حقایق و درج واقعیات و اطلاعات درست و صحیح موارد بیمه است.

حال آدرس محل سکونت بیمه گذار در بیمه اتومبیل از مصادیق تعهدی فوق می باشد که به عهده هر یک از خریداران بیمه است که به طور صحیح و واقعی اعلام شود.

شرکت های بیمه برای اجتناب از هرگونه مشکلات بعدی از ابزارهای خاصی استفاده می کنند که به راحتی صحت و سقم آدرس محل سکونت شخص بیمه شده معلوم می شود.

نظر شما خوانندگان محترم را به این موارد جلب می نماید:

۱ـ هر پرسشنامه بیمه ای باید  ضمیمه ۲ فرم باشد که این فرم ها شامل کلیه سوابق رانندگی-گواهینامه- جرایم- تخلفات – نام شرکت های بیمه و کلیه اتومبیل هایی که از بدو شروع رانندگی خریداری شده است در ضمن آخرین آدرس شخص بیمه شده نیز در آن درج می باشد. این دو سند مهم توسط وزارت راه و ترابری انتاریو تهیه شده و در سوابق هر یک از ما موجود است و با اشاره به شماره گواهینامه فرد خریدار بیمه قابل استخراج است.

۲ ـ روی هر سند مالکیت اتومبیل آدرس محل سکونت درج شده است و یکی دیگر از مواردی که نیاز است برای خرید بیمه ارایه شود همین سند مالکیت است.

۳ـ آدرس محل سکونت روی هر گواهینامه درج است و این مدرک یکی از مستدل ترین مدارکی است که برای شناسایی هر فرد و آدرس اقامتش در کانادا استفاده می شود.

۴ـ روی اسناد بانکی یا چکی که برای پرداخت حق بیمه ارایه می شود آدرس درج شده است.

۵ ـ چنانچه شرکت بیمه بخواهد با اتکاء به موتورهای جستجوگر از قبیل  گوگل، به راحتی محل اقامت و شماره تلفن افراد را به دست می آورد.

شرکت های بیمه با اتکاء به اطلاعات یاد شده به راحتی قادرند آدرس هر فرد را به دست آورند و در مواقع تقلب این امکان قانونی را دارند که بیمه نامه را باطل کرده و این مورد را اقلا برای سال ها روی سابقه بیمه ای فرد خاطی نگه دارند و برای این منظور هر سال از نامبردگان حق بیمه های بسیار بالاتر از سطح استانداردهای معمول اخذ نمایند.

برای اجتناب از خدشه دار شدن سابقه بیمه ای خود حتما توجه فرمایید که برای صرفه جویی های کوچک به هیچ عنوان ریسک های بزرگ نکنید که باعث شود سال ها برایش جرایم بیشتری را تقبل نمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com