یونسکو، آموزش را یک حق انسانی می‌داند. برای تحقق آموزش برای همه، لازم است که تا سال ۲۰۱۵، شش میلیون و ۸۰۰ هزار معلم جدید آموزش ببینند و در مناطق فقیر و حاشیه ای دنیا به کار گمارده شوند.

آموزش و پرورش کشورهای مختلف در زمینه نیروی انسانی با چالش های متفاوتی مواجه هستند. در کشورهای فقیر، به دلیل کمبود اعتبارات آموزش و پرورش، معلم به اندازه کافی جذب نمی شود و آن تعداد از معلمانی که در مدارس به کارگرفته می شوند، دوره های تخصصی لازم را نگذرانده اند. در اغلب کشورهای فقیر و در حال توسعه، حقوق معلمان کم و انگیزه و تعهد شغلی و بهره وری آنها پایین است.

در سطح جهان و به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر هر سال به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. بعضی کشورها این روز را تعطیل اعلام می‌کنند و بعضی‌ها روزهای خاص خودشان را دارند، مثلا در ایران روز ۲ “می”، برابر با ۱۲ اردیبهشت روز معلم است و در چنین روزی به تقدیر از معلمان ایران می پردازند. در مورد این شغل می توان گفت در میان کشورهای جهان، آلمان، ژاپن و کره جنوبی، همچنین اسکاتلند، هلند و استرالیا در رده های بالای خوب این جدول قرار دارند و بیشترین حقوق را برای معلمانشان می پردازند. باید گفت متاسفانه در سایت تخصصی world salaries که به درآمد مشاغل مختلف در جهان می پردازد، معلمان ایرانی جایگاهی ندارند و اغلب آنان در طول خدمت به ندرت در کلاس های ضمن خدمت، اطلاعات و روش های آموزشی خود را بازنگری کرده اند. انگیزه شغلی معلمان کشورمان به دلیل حقوق و مزایای پایین آنها به بی انگیزگی شان دامن زده و روی هم رفته با احساسی از تبعیض در مقایسه با دیگر کارمندان دولت به شغل خطیرشان ادامه می دهند.

این در حالی است که در زیر همین آسمان، کمی آنطرف تر در ژاپن، سه بار در سال معلمان کمک نقدی دریافت می کنند و میزان این کمک ۵ برابر حقوق ماهیانه یک معلم است و در کنار آن مزایایی مانند بیمه به میزان قابل توجهی نیز وجود دارد. در کلمبیا، قبرس و هند، حقوق معلمان مدارس دولتی بیش از مدارس خصوصی است و یا در آلمان، حقوق معلمان هر دو سال یکبار افزایش می یابد و مزایای بیمه آنان بخصوص در مواقع بیماری و بروز حوادث افزایش یافته است.

طبعا در استان انتاریو به دلیل کثرت قوم های مختلف، تعداد معلمان ایرانی شاغل کم است. بسیاری از معلمان ایرانی در کانادا به شغل های دیگر روی آورده اند و تقریبا نسل جوان و تحصیلکرده در کانادا از شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه معلمی برخوردار است. باید گفت این دسته از افراد نیز مانند همه گروه های شغلی نیازمند مشاورحقوقی، مالی و بیمه هستند تا از وضعیت خود در شرایط مختلف و پیش بینی نشده آگاه شوند. از آنجا که هر یک از ما بخش مهمی از انتخاب های شغلی، زاویه دید، میزان دانش و شعور اجتماعی مان را مدیون این قشر زحمت کش هستیم، بی مناسبت ندیدیم از فرسنگ ها راه دور، دست معلمان کشورمان را بوسیده و روز معلم را به آنان تبریک بگوییم.

به امید زندگی شایسته و در خور زحمات همه معلمان، در سراسر جهان.

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

* تیتر: از شعرهای استاد حسین شهریار

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh