تغذیه و بهداشت خانواده

مطالعه ی بزرگی بر روی حدود ۱۱هزار نفر در کشور استرالیا ثابت کرده که امکان بروز سکته مغزی در خانم های میانسال و مسن ۴/۲ برابر دیگران است. عواملی را که در به وجود آمدن استرس و در نهایت بروز سکته مغزی شناسایی کرده اند عبارتند از: سن، افرادی که شغل یا درآمد کافی ندارند، مصرف سیگار و الکل، عدم فعالیت های جسمی مخصوصا ورزش مرتب و مناسب، فشارخون بالا که در درمان آن توجهی نشده، چاقی زیاد و بیماری قند. به طور کلی تخمین زده شده که ۲۱ درصد زنان ۴۰ تا ۵۵ ساله در آمریکا به عارضه ی نگرانی، ترس و استرس دچار هستند و ۵/۱ درصد از این عده در نهایت به سکته ی مغزی دچار می شوند.

ظهور رژیم غذایی جدید برای کم کردن وزن بدن

بارها در این صفحه اشاره کرده ایم که در ۲۰ سال گذشته حداقل ۵۰ نوع رژیم غذایی برای کم کردن وزن بدن به وسیله ی افراد غیرمتخصص و بازاری همراه با یک دنیا تبلیغ پوچ و بی پایه برای آنها که دوست دارند غذا بخورند و دوست ندارند فعالیت های بدنی داشته باشند، معرفی شده که کمتر از یک درصد آنها از نظر علمی مطالعه و بررسی شده اند و اکثر آنها پس از به جیب زدن میلیونها دلار معلوم نیست به کجا رفته اند. این روان شناسان ضعف مردم را در بعضی از مسائل مربوط به سلامتی به وضوح می دانند و به موقع با رژیم های غذایی یا متدهای به اصطلاح جدید علمی زندگی گروه بزرگی از مردم دنیا را به خطر می اندازند. ۲۰ سال قبل مسئله ی کلسترول و توصیه داروهای شیمیایی برای تقلیل کلسترول خون به صورتی ظاهر شد که حتی پزشکان بنام و تحصیلکرده نیز به دلایل زیادی این حرکت را همراهی کردند ولی در یکی دو سال گذشته ثابت گردیده که داروهای کلسترول علاوه بر ضرر و زیان زیاد سبب ازدیاد بروز بیماری قند می شوند و در حال حاضر یک پزشک متخصص برای پایین آوردن کلسترول خون، داروی پایین آورنده کلسترول به بیمار توصیه نمی کند.

چند ماهی است که چند نفر غیرمتخصص در برنامه های تلویزیونی خود به طور مفصل روش نوظهور دیگری را برای کم کردن وزن بدن توصیه می کنند و آن عصاره ی قهوه ی سبز (سرخ نشده) است. این رژیم مخصوص نیز بموقع خود صدمه مالی و جانی به میلیون ها نفر زده است. در عصاره ی قهوه سبز مواد مختلفی وجود دارد که برای سلامتی مضر می باشد و به همین دلیل است که با سرخ کردن قهوه از زیان بخش بودن آن جلوگیری می کنند.

به عقیده ی من که بیشتر از ۴۰ سال است درباره ی غذا و رابطه ی آن با بیماری های مزمن تحقیق کرده ام تنها روش سالم وزن کم کردن، به اندازه خوردن (زیاد نخوردن) و فعالیت های بدنی و ورزش مرتب و مناسب است.

در کنار اینها، نوشیدن مقداری سرکه سیب (مخلوط با آب) قبل از خواب متابولیسم و سوخت و ساز مواد غذایی مصرف شده را بالا می برد. به علاوه شما با مصرف یک کپسول عصاره ی چای سبز (۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم) در روز به وضوح می بینید که وزن بدن تان به سرعت کاهش پیدا می کند. در چای سبز آنتی اکسیدان های زیادی وجود دارند که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند، ولی ما هنوز به خوبی عصاره ی قهوه ی سبز را نمی شناسیم ولی می دانیم موادی در آن وجود دارند که برای سلامتی خطرناک هستند. اگر می خواهید تمام سیستم داخلی بدن خود را مختل کنید و به سرعت لاغر شوید من می توانم رژیمی به شما بدهم که روزی چند پاند وزن شما کاسته شود ولی چاقی مورد بحث دوباره برمی گردد و همراه با یک دنیا مشکلات شما را برای همیشه زمینگیر می کند.

روزه ی پزشکی یکی دیگر از روش هایی است که می شود به سرعت وزن کم کرد. دوری از مصرف غذا و نوشیدن آب و مقدار کمی آب میوه نه تنها سبب کم شدن وزن می شود بلکه سم زدایی دستگاه گوارش نیز به آسانی انجام می شود.

غذاهای رقیق کننده خون

یکی از علل عمده ی سکته های مغزی و قلبی رژیم های غذایی است که سبب افزایش قدرت لخته شدن خون در بدن می شود. اصولا به بیمارانی که ناهنجاری های قلبی دارند، داروی مخصوص تجویز می کنند تا از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری کند. در این جا به چند نوع از غذاهایی که سبب رقیق شدن خون می شوند اشاره می کنیم زیرا دانستن آنها به پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی کمک می کند. این مواد غذایی عبارتند از: چای و چای سبز، سیر، زنجبیل، روغن ماهی، غذاهایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین E هستند (دانه های روغنی)، اسیدهای چرب امگا۳، پیاز، فلفل قرمز، آووکادو، آب انار، کشمش، میوه کرنبری، دارچین، زردچوبه، آلو، آلبالو و گیلاس، انگور یاقوتی، سرکه انگور و سرکه سیب.

بهتر است باور کنید

ـ رویهمرفته خانم های لاغر و بلندقد بیشتر از خانم های چاق و کوتاه قد بچه دار می شوند.

ـ سیب زمینی شیرین از بروز بیماری های آلزایمر، پارکینسون، انواع سرطان ها و سکته قلبی جلوگیری می کند.

ـ آووکادو به علت داشتن مقدار زیادی Homocysteine از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

ـ زردچوبه یکی از ادویه جاتی است که خواص بی شمار دارد. تورمریک (Turmeric)موجود در زردچوبه از بروز پلاک های خطرناک در مغز و عروق جلوگیری می کند. مردم هند بزرگترین مصرف کننده زردچوبه در دنیا هستند و حتی در افراد مسن علائم بسته شدن عروق کمتر دیده می شود. اگر به زردچوبه در موقع تهیه و صرف غذا مقداری فلفل سیاه افزوده شود قدرت جذب تورمریک بی اندازه افزایش یافته و در سلامتی سلول های مغز و اعصاب نقش بیشتری خواهد داشت.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com