۱۶ می تا ۲۳ ۲۰۱۳

نامه دختر آیت ‌الله خمینی به آیت الله ‌خامنه‌ای در مورد رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

 

بی بی سی: زهرا مصطفوی، دختر آیت الله خمینی موسس جمهوری اسلامی در نامه ای خطاب به آیت الله علی خامنه ای، از رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گلایه کرده است.

خانم مصطفوی  در این نامه خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته “خواهرانه تذکر می دهم که این کار هیچ معنایی جز فاصله انداختن بین دو یار امام و بی توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خیابان به نظام و انتخابات پیدا کرده است، ندارد.”

خانم مصطفوی این نامه را یک روز پس از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی نوشته و سایت جماران نزدیک به خانواده آیت الله خمینی آن را منتشر کرده است.

دختر آیت الله خمینی در این نامه نوشته که “همان روزی که تأئید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده ام تأئید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند”.

این برای اولین بار است که یکی از چهره های سرشناس در جمهوری اسلامی می گوید که آیت الله خمینی، به غیر از آیت الله خامنه ای، اکبر هاشمی رفسنجانی را هم برای رهبری جمهوری اسلامی مورد تایید قرار داده بوده است.

آقای هاشمی رفسنجانی در چهاردهم خرداد سال ۱۳۶۸ و در جلسه انتخاب رهبر در مجلس خبرگان نقل قول آیت الله خمینی در حمایت از رهبری آقای خامنه ای را برای اعضای بازگو کرد که تاثیر مهمی در انتخاب آیت الله خامنه ای گذاشت.

خانم مصطفوی نوشته که “خوشبختانه و به حق حضرتعالی مورد رأی خبرگان قرار گرفتید، لذا لزومی نمی دیدم تا ذکری در این مورد از ایشان به میان آورم. اما متاسفانه امروز که می بینم شورای نگهبان دست به رد صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری زده است، خواهرانه تذکر می دهم که این کار هیچ معنایی جز فاصله انداختن بین دو یار امام و بی توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خیابان به نظام و انتخابات پیدا کرده است ندارد.”

دختر آیت الله خمینی در نامه اش خطاب به رهبر ایران نوشته “من مدعی نیستم که آقای هاشمی امروزی همان فرد دیروزی است زیرا این تغییرات در تک تک مردم در گذر زمان رخ داده است . . . اما جدا شدن تدریجی شما از هم بزرگترین لطمه ای است که به انقلاب و نظام وارد می شود چنانچه امام همیشه می فرمودند: این دو وقتی با هم باشند خوبند.”

خانم مصطفوی در نامه اش خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته “خواهشمند است در این امر مهم دخالت فرمائید و نگذارید که یک حرکت همه تلاشها را خراب کند.”

دختر آیت الله خمینی نوشته “اطمینان دارم که این درخواست زبان حال بسیاری از دلسوزان نظام است که نگران وضع ایران اسلامی هستند و دلشان برای شنیدن طنین وحدت و همدلی در این کشور می تپد.”

زهرا مصطفوی تنها فرزند آیت الله خمینی است که در سال های پس از درگذشت پدرش حضوری پررنگ در عرصه عمومی داشته.

او دبیرکل تشکلی با عنوان جمعیت زنان جمهوری اسلامی است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ به جمع حامیان محمد خاتمی پیوست.

همسر وی، محمود بروجردی که اواخر سال ۱۳۸۹ درگذشت، در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی در کابینه وی حضور داشت.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که وی – و تشکل متبوعش، جمعیت زنان – در انتخابات ریاست جمهوری دهم از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرده بودند.

واکنش احمدی‌نژاد: مشایی مظلوم واقع شد

رادیو فردا: یک روز پس از اعلام رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، نامزد مورد نظر دولت برای ریاست‌ جمهوری، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، در واکنش به این تصمیم شورای نگهبان گفت که «آقای مشایی مظلوم واقع شد و من معتقدم حق مظلوم در کشوری که ولایت فقیه دارد در این سطح پایمال نخواهد شد»

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت: «من از طریق رهبری، کار را تا لحظه آخر تعقیب می‌کنم تا انشاءالله مشکل حل شود.»

او که در پایان جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت افزود: «بنده مهندس مشایی را به عنوان فردی صالح، مفید و مومن برای کشور معرفی کردم و با شناخت کاملی که از ایشان داشتم این کار را انجام دادم.»

احمدی‌نژاد در پایان گفت: «از تمامی علاقه‌مندان به من و آقای مشایی می‌خواهم که صبور باشند و حوصله کنند، چرا که با وجود مقام معظم رهبری هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.»

سخنان روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد بازتاب‌دهنده واکنش اسفندیار رحیم مشایی به رد صلاحیتش از نامزدی ریاست‌جمهوری است که در همین روز نظر مشابهی را بیان کرد.

آقای مشایی گفت که رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان «ظلم» است و آن را از طریق آیت‌الله خامنه‌ای پیگیری می‌کند. وی نیز افزود: «ان‌شاءلله از این طریق این مشکل حل خواهد شد.»

در همین حال شبکه ایران، رسانه دولت، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت از «موج دستگیری‌های بدون توجیه و غیرمنطقی» حامیان محمود احمدی‌نژاد در چند روز اخیر خبر داد؛ پیش از آن نیز خبری در مورد فیلتر شدن پنج سایت حامی دولت مخابره شده بود.

روز سه‌شنبه خبر رسید که شورای نگهبان از ۶۸۶ نامزد ثبت‌نام کرده برای دوره یازدهم ریاست‌ جمهوری ایران تنها هشت نفر را تأیید صلاحیت کرده که همگی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هستند. در این میان صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام، نیز از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است.

اهدای اعضای بدن آتش نشان فداکار

ایسنا: تعدادی از اعضای بدن آتش‌نشان فداکار تهرانی که در پی بروز حادثه‌ای دچار مرگ مغزی شده بود، برای اهدا به بیماران نیازمند از بدن وی خارج شد.

دختری که از میان آتش نجات داده شد، عکس فرشته ی نجاتش را در دست دارد

دختری که از میان آتش نجات داده شد، عکس فرشته ی نجاتش را در دست دارد

«امید عباسی» فرمانده ۳۵ ساله ایستگاه ۶۸ سازمان آتش‌نشانی از سال ۷۹ به استخدام آتش‌نشانی پایتخت درآمد. سه‌شنبه ی هفته گذشته، زمانی که امید عباسی برای نجات جان دختربچه‌ای ۹ ساله از میان شعله‌های آتش به طبقه دهم یک مجتمع مسکونی رفته بود، دچار حادثه و مرگ مغزی شد. زنده یاد «امید عباسی» متأهل بود و پیش از این با دریافت کارت اهدای عضو آمادگی خود برای اهدای اعضای بدنش را اعلام کرده بود که پس از وقوع این حادثه نیز خانواده وی بدون هیچ مخالفتی از تصمیم فرزندشان استقبال کردند و پس از آن دو کلیه و کبد وی برای اهدا به بیماران نیازمند از بدن وی خارج شد.

در مراسم تشیع ‌پیکر این آتش نشان فداکار  روز یکشنبه در خیابان آزادی هزاران تن شرکت کردند.

یکی دیگر از آتش نشانان مصدوم این حادثه به نام امیرحسین خلج از کارکنان ایستگاه ۱۰۰ آتش نشانی به علت تنفس بیشتر در میان دود و حرارت و تحرک بدنی زیاد در حین عملیات از ناحیه قلب و ریه دچار آسیب دیدگی شد که اکنون در بخش ICU تحت درمان است.

گردباد اوکلاهما بیش از ۵۰ کشته برجای گذاشت

رادیو فردا: به گزارش خبرگزاری‌ها از آمریکا، در پی گردبادی شدید که در جنوب شهر اوکلاهما در ایالت اوکلاهما در حال وزیدن است، دست‌کم ۵۱ نفر کشته و بخشی از شهر نیز ویران شده است.

امی الیوت، یک سخنگوی امور پزشکی به وال استریت جورنال گفته است که از میان ۵۱ کشته عصر گذشته که شناسایی شده‌اند برخی نیز کودک‌اند. نیویورک‌تایمز نیز نوشته است که ۲۰ تن از کشته‌شدگان کودک‌اند. مقام‌های شهر می‌گویند عملیات امداد و نجات در جریان است.

یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیونی محلی «کی‌فور» در اوکلاهما، در گزارشی می‌گوید طی هجده سال گذشته «توفانی به این شدت ندیده است.»

یک مقام پزشکی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که بر تعداد زخمیان حادثه هر دقیقه اضافه می‌شود. تعداد مجروحان تنها در بخش جنوبی اوکلاهما ۱۴۵ نفر گزارش شده است که ۷۰ نفر از آنها کودک‌اند.

گردبادی که در حال درنوردیدن بخش‌های جنوبی و مرکزی آمریکاست روز گذشته به سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر دست یافت و قطر آن تا یک و نیم کیلومتر افزایش یافت.

از آخرین باری که گردبادی با چنین سرعت و قدرتی به این ایالت آمریکا رسیده است، چهارده سال می‌گذرد. ساز و کارهایی که وزش گردبادها در آمریکا را رصد می‌کنند در مورد احتمال وزیدن گردبادهای دیگر هشدار داده‌‌اند. این گردباد سهمگین به بخش‌هایی از ایالت کانزاس (در شمال اوکلاهما) نیز خساراتی زده است.

احتمال تروریستی بودن حمله با قمه در شرق لندن

بی بی سی: در جریان حمله دو مهاجم که به قمه و ساطور مسلح بوده‌اند، یک نفر در شرق لندن کشته شده است. گفته می‌شود که مهاجمان در جریان درگیری با نیروهای پلیس مجروح شده‌اند.

کمیته اضطراری کابینه بریتانیا به دعوت ترزا می، وزیر کشور تشکیل جلسه داده و دولت در حال بررسی احتمال تروریستی بودن این حمله است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که در فرانسه به سر می برد، گفت که نشانه های جدی وجود دارد که این حمله تروریستی بوده است. او سفر خود را نیمه تمام می گذارد و امشب به بریتانیا باز می گردد.

وزیر کشور بریتانیا هم گفت که این حمله “حمله به تمام مردم بریتانیا بود و همه جوامع در بریتانیا آن را محکوم می کنند.”

شاهدان عینی می گویند که مأموران پلیس دو مرد را که با قمه به شخص دیگری در خیابان وولیچ در شرق لندن حمله کرده بودند، با گلوله زدند.

نیک رینزفورد، نماینده این منطقه در پارلمان بریتانیا گفته است که شخصی که حمله علیه او انجام شده یکی از سربازان پادگان وولیچ بوده، اما این موضوع هنوز تأیید نشده است.

گزارش ها حاکی است که مهاجمان ابتدا با اتومبیل به فرد مورد نظرشان زده اند و سپس در حالی که “الله اکبر” می گفتند، سر او را بریده اند.

فیلمی از یکی از مهاجمان منتشر شده که یک قمه و یک ساطور خونین به دست دارد و خطاب به عابران می گوید: “معذرت می خواهم که زنها امروز مجبور شدند شاهد این صحنه باشند، اما در سرزمین ما زنها مجبورند این صحنه را ببینند. مردم هرگز امنیت نخواهند داشت. دولتتان را سرنگون کنید. آنها به شما اعتنایی ندارند”.

پلیس مسلح حدود ۲۰ دقیقه بعد از حادثه به محل رسید در حالی که مهاجمان همانجا ایستاده بودند و تلاشی برای فرار نکردند.

شاهدان عینی گفته اند که به محض رسیدن پلیس، مهاجمان اسلحه به دست به سوی مأموران حرکت کردند، اما مأموران فورا به آنها تیراندازی و آنها را زخمی کردند.

حال یکی از مهاجمان که به بیمارستان منتقل شده اند، وخیم گزارش شده است.

پلیس عادی لندن مسلح نیست و کمیسیون مستقل نظارت بر پلیس بریتانیا در حال بررسی حادثه است تا مطمئن شود که تیراندازی مأموران مطابق مقررات بوده است.