Farhad-Farsadi

خیلی شاهد بودیم که جوانان به دلیل اشتیاق به استقلال ترجیح می دهند بیمه نامه اتومبیل مجزایی از پدر و مادر خود داشته باشند. حالا بایستی دید این موضوع چه معایب و محاسنی دارد تا بتوان از هر نظر نقاط ضعف و قدرت آن را بررسی کرد.

 

معایب بیمه نامه اتومبیل مستقل در زیر سن ۲۵ سالگی برای جوانان عبارتست از: 

۱ ـ کمبود در بازار عرضه: به عبارت ساده تر کمتر شرکت بیمه ای است که حاضر باشد به تنهایی یک جوان بی سابقه رانندگی را تحت پوشش بیمه ای خود در آورد. سابقه نشان داده که افراد جوان چون از تجربه رانندگی برخوردار نیستند لذا در کنترل اتومبیل در مواقع ضروری اطلاعی ندارند و نمی دانند چه کار کنند که تصادفی صورت نپذیرد. برای همین منظور شرکت های بیمه ترجیح شان بیمه کردن جوانان در کنار پدر و مادرشان است تا هم مسئولیت والدین همواره حس شود و هم به نوعی سابقه رانندگی کل خانواده به هم گره بخورد و این را اصلی می دانند تا همه افراد در حفظ و حراست از قوانین کوتاهی نکنند.

Car-insurance

۲ ـ حق بیمه بالا: به صورت طبیعی افراد جوان در زمره پر ریسک ترین افراد طبقه بندی می شوند از این رو حق بیمه ایشان در مقام مقایسه بعضی اوقات  تا ۳ برابر افراد دیگر تخمین زده می شود. در ثانی اگر یک ماشین را از چرخه بیمه خانواده خارج کنیم و فقط در اختصاص یک نفر(فرد جوان) قرار دهیم از تخفیف ارائه شده برای ماشین دوم هم خودمان را محروم نمودیم و عملا بقیه افراد خانواده هم بایستی حدود ۱۰ درصد بیشتر از پیش حق بیمه بپردازند.

 

مزایای بیمه نامه اتومبیل مستقل برای جوانان عبارتست از:

ایجاد و تثبیت کردیت برای بیمه شده جوان: مهمترین مساله ای که می توان به آن اشاره کرد آن است که اگر جوان بیمه شده در ۳ سال اول جریمه رانندگی نگیرد و طی ۶ سال هم تصادفی مرتکب نشود که مقصر باشد لذا در آن صورت از مزایای بالای حق بیمه ارزان بهره مند است و می تواند این سابقه را با استفاده از یک پوشش اضافی برای خود تضمین نماید. آن پوشش بیمه ای به “بخشش در تصادف اول” معروف است و اگر حتی بیمه شده جوان در تصادفی مقصر هم باشد آن یک مورد را برایش حساب نمی کنند و همواره سابقه اش عالی برآورد می شود.

راه میانه ای که همواره توسط بروکرهای خبره پیشنهاد می شود آن است که در چند سال اول رانندگی ـ فرد جوان از مزایای بیمه نامه والدین بهره مند باشد و تاییدیه این سابقه خوب را بعد از چند سال از شرکت بیمه مربوطه اخذ نماید و سپس نسبت به گرفتن بیمه نامه مستقل اقدام کند این مزیت از دو جانب بررسی می شود اول سابقه خوب رانندگی والدین و دوم سابقه خوب پرداخت حق بیمه ایشان که هیچ موقع وقفه ای در پرداخت صورت نگرفته و این از اهم موارد بررسی در شرکت های بیمه برای ارایه نرخ مناسب است.

مواردی که برای جوانان مهم است و شرکت های بیمه برایش تخفیف قایل می شوند عبارتست از شرکت در کلاس های تعلیم رانندگی و گرفتن گواهینامه ذیربط  که به تایید وزارتخانه مربوطه رسیده باشد. ضمنا اگر در حال تحصیل در دانشگاه هستید این مورد هم از مواردی است که بعضی از شرکت های بیمه برایش تخفیف قایل می شوند.

اخیرا طرحی در مجمع بروکرهای خبره کانادا و به تبع آن در انتاریو تشکیل شده که شرکت های بیمه را تشویق کرده که از مکانیزمی استفاده کنند که به اصطلاح مشابه جعبه سیاه هواپیما است و مختص جوانان زیر ۲۵ سال طراحی شده این سیستم کلیه ترمزهای شدید- گازها  تند و تیز و تیک آف ها- به انضمام ویراژ و انحراف های ناگهانی را در هر اتومبیل به مدت یک ماه ضبط می کند و این سیستم ضبط شده به شرکت بیمه منتقل می شود و متناسب با وضعیت رانندگی آن ماه از افراد جوان حق بیمه اخذ خواهد شد.

این سیستم قادر است وضعیت رانندگی ۵ نفر را روی یک ماشین در یک ماه ضبط نماید. نظر شما چیست، حاضرید با این سیستم دقیق حق بیمه بپردازید؟

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com